احتمال ارائه بودجه ۹۸ با دو سقف متفاوت به مجلس

با توجه به عدم شفافیت در میزان پیش بینی شده برای صادرات نفت کشور در بودجه سال آینده، احتمالا یک شنبه آینده لایحه با دو سقف مختلف راهی بهارستان خواهد شد.

احتمال ارائه بودجه 98 با دو سقف متفاوت به مجلس

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ 15 آذر ماه سازمان برنامه و بودجه از لایحه 436 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 98 رونمایی کرد. قرار بود این لایحه یک شنبه آذر ماه از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه شود. این در حالی بود که با توجه به الزام رعایت سهم مشخصی از واریز درآمد نفت به صندوق توسعه ملی و متعاقب ان تغییر بسیاری از ردیفهای بودجه، در حال حاضر ارائه لایحه بودجه به یک شنبه 2 دی ماه موکول شده است.

گفتنی است، در حالی که روز گذشته نیز در گزارشی به احتمال کاهش 28 هزار میلیارد تومانی بودجه 98 اشاره شده بود، امروز نمایندگان مجلس از احتمالا ارائه لایحه بودجه با دو سقف خبر داده اند. نکته جالب توجه این که اختلاف لحاظ شده در دو سقف مطرح شده حدود 29 هزار میلیارد تومان میباشد.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست رونمایی از لایحه بودجه، از لحاظ شدن دو عدد متفاوت برای صادرات نفت کشور خبر داده بود. بر این اساس صادرات نفت کشور بین 1تا 1.5 میلیون بشکه در روز لحاظ شده بود. در صورت صادرات 1 میلیون بشکه در روز درامد نفتی کشور حدود 112 هزار میلیارد تومان و  اگر صادرات 1.5 میلیون بشکه ای محقق شود، درامد ریالی کشور از صادرات نفت حدود 168 هزار میلیارد تومان میباشد. به این ترتیب اختلاف 56 هزار میلیارد تومانی بین دو سناریو مختلف لحاظ شده وجود دارد. این درحالی است که سال آینده بر اساس برنامه ششم توسعه 34 درصد درآمد نفتی باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز و 14.5 درصد نیز متعلق به وزارت نفت است. به این ترتیب در صورت رعایت کامل سهم صندوق توسعه ملی سهم دولت از درامدهای ارزی  صادرات نفت حدود 51 درصد میباشد.

همه این موارد در حالی است که سال آینده احتمال زیاد و با توجه به جلسه امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت حدود 20 درصد میباشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان