مدیرکل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور:

تعجیل در دستیابی به نتیجه از آفت های مدیریت است

تعجیل در دستیابی به نتیجه از آفت های مدیریت است
به گزارش ایرنا، حسین زارع روز یکشنبه در مراسم افتتاح هفته پژوهش قزوین که به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار شد،افزود: نظام آموزش عالی سه ماموریت اساسی شامل آموزش، پژوهش و خدمات آموزشی دارد.
وی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی در 2 ماموریت اول نظام آموزش عالی یعنی آموزش و پژوهش جدای از برخی آسیب هایی که آن هم حاصل تعجیل در تحقق هدف بوده، عملکرد خوبی داشته ایم اما در ماموریت سوم یعنی خدمات پژوهشی عملکرد قابل قبولی ارایه نشده است.
زارع ادامه داد: در این راستا البته برخی از پژوهش ها به خوبی ساماندهی نشد و همچنین برخی از این پژوهش ها نظری و در راستای رفع مشکلات جامعه نبوده اند.
وی با بیان اینکه اولین آسیب پژوهش کشور در مدیریت آن است، گفت: حجم بالای پایان نامه ها نیازمند وجود مدیریت کلان فرابخشی است که همین موضوع گاهی اوقات در قالب ماموریت گرایی مطرح می شود اما این موضوع نیز به شکل مطلوب دنبال نمی شود.
این مسئول یادآور شد: بسیاری از پژوهش ها نیز کاربردی نیست تا جایی که می توان اذعان کرد توازنی بین پژوهش های نظری و کاربردی وجود ندارد و در برخی نیز تعجیل مانع شکل گیری فرایندها می شود.
زارع با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی هم نتوانستیم مانند کشورهای دیگر عمل کنیم،افزود: انقلاب اسلامی ایران مایه انسانی داشت اما بعد از 40 سال تازه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابلاغ شده است.
مدیرکل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور به مساله دیگر در تحقیقات علوم انسانی اشاره کرد و گفت: پژوهش های علوم انسانی اعتبار بوم شناختی ندارند در نتیجه در نهایت به نتایجی می رسیم که برای انسان های جامعه قابل تعریف نیست.
وی با بیان اینکه پژوهش در علوم انسانی نقش راهبری در سایر علوم را دارد و باید به آن توجه اساسی و زیرساختی داشت،ادامه داد: با وجود چنین نقش و اهمیتی برای علوم انسانی ما از این موضوع غافل شدیم و همین باعث شده که پژوهش های ما بدون تناسب منطقی و به شکل کاریکاتوری بوده و آسیب های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
24 تا 30 آذر ماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری استان قزوین نام گذاری شده است.
7388*3013
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان