صداوسیما به مرحله بازیگردانی در افکارسنجی رسیده است

رئیس افکارسنجی سازمان صداوسیما در اولین همایش ملی پیمایشی و افکارسنجی در ایران، گفت: رسانه ملی امروز با گذشت از رویکردهای سنتی و پژوهش های درون سازمانی به محوریت حوزه پیمایشی کشور و به بازیگردانی افکارسنجی رسیده ایم.

صداوسیما به مرحله بازیگردانی در افکارسنجی رسیده است

به گزارش سینماپرس، همایش ملی مطالعات پیمایشی و افکارسنجی در ایران برای نخستین بار با حضور مسئولین مراکز پژوهشی و آماری ایران و روسای شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون در مرکز همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.

علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات و افکارسنجی سازمان صداوسیما با اشاره به 50 سال پژوهش در رسانه ملی، تصریح کرد: 50 سال پژوهش در سازمان صداوسیما بسیار تاثیرگذار بوده ولی واقعیت این است که ما میراث دار پژوهش کاربردی و مطالعات پیمایشی اعم از افکارسنجی و نیازسنجی در سازمان صداوسیما رسیده ایم. در این 50 سال که مرکز تحقیقات به وجود آمده به معتبرترین افکارسنجی رسیده ایم و نتایج افکارسنجی قابل استفاده صاحبان اندیشه و افکار است.

وی افزود: این اتفاق نمی افتد مگر با همت سترگ مردان عاشق و زنانی که گام برداشتند و همکاران ما از اولین روز تاسیس مرکز تحقیقات تا به امروز که نیم قرن بالندگی در تحقیق را به اوج خودش می رساند.

رئیس مرکز تحقیقات و افکارسنجی صداوسیما با بیان اینکه اگر تولیدی در صداوسیما مزین به تحقیق نیست مقصر حوزه تولید است، خاطرنشان کرد: تحقیق و تولید در صداوسیما تقریبا هم سن و سال هم هستند. بین سال های 45 و 46 متولد شدند؛ یعنی نفس به نفس هم قد کشیدند و شانه به شانه هم راه افتادند. هرچه بیشتر دویدند متاسفانه بیشتر از هم دور شدند. به عنوان کسی که تولید و پژوهش را توامان پیش بردم به این نتیجه رسیدم که در فرآیند تولید بعضا در سازمان با یک عجله ای کار جلو می رود ولی در تحقیق و پژوهش یک تطمئنینه ای رفتار شده است. اگر تولیدی در صداوسیما مزین به تحقیق نیست بیشتر اینکه تقصیر حوزه پژوهش باشد تقصیر بخش تولید است.

رئیس مرکز افکارسنجی سازمان صداوسیما با اشاره به ارائه کار تمیز فرهنگی، افزود: کار تمیز فرهنگی دارای مولفه‌هایی است که مطلقا با اقدامات خودسرانه تفاوت دارد و دوم اینکه نخبه پسندانه است. مردم فهم بودن و اهتمام به جذب حداکثری از شاخصه‌های دیگر کار تمیز فرهنگی است. ویژگی بعدی در کار تمیز فرهنگی پرداختن به نیازهای واقعی فرهنگی و اجتماعی جامعه است و البته مرکز افکارسنجی در امتداد مسیر کار تمیز فرهنگی بر اصل تاثیرگذاری بر مخاطب تاکید دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از دو سال گذشته رویکردها را در مرکز افکارسنجی تغییر دادیم و از پژوهشهای خرد به کلان و از تمرکز نقطه‌ای و روشهای سنتی عبور کردیم و به محوریت در حوزه پیمایشی کشور تبدیل شدیم. امروز می‌توانیم ادعا کنیم که از حوزه بازیگری پژوهش و افکارسنجی به بازیگردانی در این عرصه رسیده‌ایم تا جائیکه یک شاهکار علمی در پیش بینی انتخابات اخیر ریاست جمهوری را شاهد بودیم که با یک اختلاف یک دهم و دو دهم این اتفاق افتاد.

گفتنی است، آیین تکریم از برترین استادان افکارسنجی در ایران و رونمایی از آثار فاخر مرکز تحقیقات صداوسیما برگزار شد. در این میان پرفسور فرامرز رفیع پور چهره ماندگار جامعه‌شناسی و پژوهش 1389 و دکتر مرتضی کتبی دومین محقق برجسته دانشگاه تهران و از بنیانگذاران مرکز تحقیقات با 50 سال قدمت تجلیل به عمل آمد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان