نماینده مردم مازندران در شورای عالی استان‌ها

توقف تخلیه زباله در جنگل‌های مازندران در حد شعار است

نماینده مردم مازندران در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر لزوم توقف تخلیه زباله در جنگل‌های مازندران گفت: مسوولان استانی باید از حوزه شعار خارج شده و به ارائه راهکارهای اجرایی بپردازند.

توقف تخلیه زباله در جنگل‌های مازندران در حد شعار است

نماینده مردم مازندران در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر لزوم توقف تخلیه زباله در جنگل‌های مازندران گفت: مسوولان استانی باید از حوزه شعار خارج شده و به ارائه راهکارهای اجرایی بپردازند.


به گزارش به نقل از صبح نو ،آقای شریفی در تشریح روند حل معضل پسماند در استان‌های شمالی به‌ویژه استان مازندران، افزود: متأسفانه سالیان سال این معضل باقی است و بیشتر صحبت‌ها در حد شعار باقی مانده؛ البته موضوع پسماند در چند بخش قابل‌بررسی است؛ ازجمله تولید بسیار زیاد زباله در کشور که در‌حقیقت سرانه تولید زباله مردم ما نسبت به کل دنیا رقمی بسیار زیاد است. وی افزود: باید در حوزه کاهش سرانه تولید زباله آموزش و فرهنگ‌سازی کنیم و این مهم نیازمند مشارکت و همکاری آموزش‌وپرورش و وزارت علوم است. در حقیقت باید عزمی جدی شکل بگیرد و با پیشتازی نهادها و دستگاه‌های آموزشی فرهنگ‌سازی در این حوزه شکل بگیرد و سرانه تولید زباله را کاهش دهیم.


شریفی ادامه داد: در مرحله بعد باید برای زباله‌های تولیدی در حوزه جمع‌آوری و دفن و... راهکارهای مناسب ارائه کنیم؛ اما متأسفانه در این مرحله تا به امروز تمامی صحبت‌ها در حد شعار بوده است و استراتژی مناسبی ارائه نشده است؛ درحالی‌که پسماند و خطراتی که می‌تواند برای محیط‌زیست ایجاد کند، موضوعی بسیار قابل‌توجه است. وی تأکید کرد: بدتر اینکه سازمان محیط‌زیست نیز قدرت لازم را ندارد و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری لازم را ندارند. در موضوع پسماند نیز با یک مافیا مواجهیم و وقتی شهرها و شهرداری‌ها را مشاهده می‌کنیم، مافیای قدرتی را در آن‌ها می‌بینیم که در حوزه پسماند فعالند.
نماینده مردم مازندران در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه زباله در برخی شهرها منبع درآمد یک‌سری افراد خاص است، افزود: برخی افراد سودجو دارای ارتباطات خاصی در شهرها هستند و همین عامل بازدارنده‌ای برای تصمیم‌گیری درست در شهرها برای تعیین تکلیف زباله‌هاست. وی افزود: مسوولان استانی باید از حوزه شعار خارج شده و به ارائه راهکارهای اجرایی بپردازند. امروز متأسفانه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در استان مازندران زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و خارج از شهرها در دل جنگل تخلیه می‌کنند که باید هرچه زودتر این روند متوقف شود.


چندی پیش نیز آقای عزیز عابسی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه نوشیروانی بابل درباره سرنوشت در انتظار جنگل‌های مملو از زباله به «ایسنا» گفته بود: مازندران امروز با مشکلاتی همچون آلودگی دریا، زباله و پسماند، عدم تصفیه فاضلاب در بسیاری شهرها و شهرک‌های صنعتی روبه‌روست. وی با اشاره به اینکه دریای خزر امروز به یک محیط نامناسب برای شنا و زندگی ماهیان تبدیل شده است، گفت: جنگل‌ها و مراتع به دفن یا تلنبار زباله اختصاص یافت و این شرایط مطلوب نیست.


دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط‌زیست اتاق فکر، توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینکه این کارگروه در استان بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: برای مشخص شدن اثرگذاری این کارگروه باید دید به چه میزان امکان ورود به مسائل را می‌دهند.
عضو هیأت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در مازندران با آن روبه‌رو هستیم این است که تنها دو شهرداری سازمان مدیریت پسماند دارند و مابقی شهرها فاقد این بخش مهم‌اند، خاطرنشان کرد: وقتی سازمان پسماند وجود ندارد، متخصصی نیز در این زمینه نیست. درواقع شهرداری به‌صورت منفرد و بدون تفکر و ذهنیت درست تصمیم‌گیری می‌کند. نیروی متخصص در بخش محیط‌زیست در ادارات به‌ویژه شهرداری‌ها کم استخدام شده چراکه در هیچ زمانی این موضوع دارای اهمیت نبوده است.


عابسی با اشاره به اینکه نکته جالب اینجاست که مفهوم برخی واژگان مانند زباله‌سوز، دفن بهداشتی و کمپوست برای برخی شهرداری‌ها همانند سایر مردم است، اظهار کرد: این کارگروه با قرار گرفتن در مرکز توجهات در استانداری می‌تواند مشاوره دهد تا با ورود مناسب به پروژه‌ها، مسوولان را در تصمیم‌گیری درست همراهی کند.عضو هیأت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل به موضوع زباله و زباله‌سوز پرداخت و گفت: در موضوع زباله‌سوز نیز همه هیجانی به دنبال آن رفتند، بدون اینکه هیچ دانشی از این موضوع داشته باشند. در تمام دنیا مدیریت زباله به این صورت است که تا حداکثر ممکن بازیافت شود؛ مجموع بازیافت و کمپوست در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تنها به 50‌درصد رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان