بورسی شدن تعاونی ها نیاز به شفافیت دارد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مذاکره برای ورود تعاونی‌ها به واگذاری های جدید بنگاه های زیر مجموعه این وزارتخانه خبر داد.

بورسی شدن تعاونی ها نیاز به شفافیت دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، محمد جعفر کبیری، معاون تعاون، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مشترک با تعاونگران در اتاق تعاون ایران، از مذاکره با وزیر کار و رئیس اتاق تعاون برای ورود جدی تعاونی‌ها در واگذاری های جدید بنگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: می توانیم در واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار به این سمت برویم که تجربه آنچه در گذشته نامش را خصوصی سازی گذاشتند دیگر تکرار نشود و با واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون بهترین شیوه خصوصی شدن شکل بگیرد.

کبیری همچنین از مذاکره با رضوانی فر مدیرعامل جدید شستا خبر داد و گفت نظر ما این است که اگر قرار است با نگاه های دولتی واگذار شوند اولویت با تعاونی‌ها باشد به شرط اینکه بسترها و پیش شرط‌های لازم فراهم شود.به پیش شرط ورود تعاونی ها به بحث واگذاری ها را افزایش اعتماد به بخش تعاون برشمرد و گفت: تا اعتماد عمومی را افزایش ندهیم همه چیز در حد حرف باقی می ماند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در این نشست نام تعاون را عنوانی بامسما توصیف کرد و گفت: اگر به این معنا توجه نکنیم برای موفقیت‌های بزرگتر دچار آسیب های جدی خواهیم شد.

* کمبود آمار قابل اتکا از معضلات حوزه تعاون 

کبیری با تاکید بر ضرورت تعامل و هماهنگی اتاق تعاون و معاونت تعاون وزارت کار یادآور شد: در قانون در 8 ماده وظایفی به اتاق تعاون محول شده که برنامه‌ریزی، خدمات فرهنگی، تربیتی، آموزش بین بخشی، پژوهش و ایجاد آمار قابل اتکا از جمله این موارد است.

وی کمبود آمار قابل اتکا را از معضلات جدی بخش تعاون برشمرد و تصریح کرد: همکاری همه جانبه برای رهایی از این مشکلات با ظرفیت بزرگی که اتاق تعاون دارد ممکن است و این اتاق با عضویت در 17 کارگروه ظرفیت خوبی برای توسعه تعاون ایجاد کرده است.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی برای مواجهه با ما چالش های بخش تعاون تأکید کرد.

معاون تعاون وزیر کار گفت: در بحث اصلاح قوانین و تهیه دستورالعمل ها باید تلاش بیشتری شود، چراکه بسیاری از مشکلات به دلیل خلأهای قانونی موجود است که باعث اختلاف می شود و بعضی اختلاف ها غیر قابل حل می شود؛ با تجربه ای که اتاق تعاون اندوخته و در میدان عمل است باید کار گروهی شکل بگیرد و در زمینه اصلاح قوانین عارضه یابی صورت گیرد.

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه در فصل بودجه ریزی هستیم، گفت :در بودجه سالانه سه ردیف بودجه در بخش تعاون تعریف شده است که در این زمینه نیز باید با همفکری برای افزایش سقف ردیف و یا افزایش تخصیص ها تلاش کنیم.

کبیری تقویت نهادهای مالی و اقتصادی تعاون را بخش دیگری از محور فعالیت‌های مشترک برشمرد و گفت: برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون مذاکرات خوبی با آقای واعظی مسئول دفتر رئیس جمهور و آقای جهانگیری داشتیم که قول مساعد از آنها نیز برای افزایش سرمایه هم در صندوق ضمانت تعاون و هم به بانک توسعه تعاون را گرفتیم.

* تعاونی‌ها افتتاح حسابشان در بانک توسعه تعاون است، گردش حسابشان جای دیگری است

وی تقویت بانک توسعه تعاون را برای پوشش ریسک بخش تعاون ضروری دانست و گفت: معتقدم اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عضو اتاق نیز برای افزایش سرمایه باید پیشقدم شوند و در این زمینه نیز کار گروهی از اتاق با همکاری معاونت تشکیل شود.

وی همچنین با انتقاد از اینکه تعاونی‌ها گردش حساب شان در بانک دیگر اما افتتاح حساب در بانک توسعه تعاون است، تمرکز گردش مالی تعاونی‌ها را راهی برای افزایش سرمایه این بانک بر شمرد.

کبیری یکی دیگر از مشکلات این حوزه را اختلافات تعاونی‌ها و بحث داوری در این زمینه برشمرد و گفت: اگر فرآیند حل اختلافات تسهیل شود این معاونت می‌تواند به بحث های مهم‌تر توسعه تعاون برسد.

معاون تعاون وزیر کار همچنین رتبه بندی و ارزیابی جامع تعاونی‌ها را یکی از اولویت هایی دانست که در باید در اتاق تعاون محوریت پیدا کند  و گفت: تحقق چنین امری باعث می شود که اگر بخواهیم بسته های تشویقی تخصیص دهیم، عادلانه‌تر عمل شود و اطمینان به هزینه کرد درست منابع نیز داشته باشیم.

کبیری همچنین با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در شرایط اقتصادی فعلی تاب‌آوری اقتصاد را بالا می‌برند، اظهارداشت: باید به این سمت برویم که ما سیاست‌گذار، تسهیلگر و ناظر باشیم و شما هم از ما عدم دخالت و همچنین نظارت جدی را طلب کنید.

وی با بیان اینکه نیاز به تشکیل شتاب دهنده هایی برای پیشبرد اهداف در بخش تعاونی ها داریم گفت:باید به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان برویم تا نسبت کار به سرمایه بیشتر شود و ارزش افزوده بالا برود؛ در این میان نیاز به نهادهایی داریم که بتوانند خلاءها را برطرف کنند، بازاریابی و برندینگ انجا دهد. زنجیره ای که الان به هم وصل نیست و می بینیم که در بسیاری موارد تولیدات خوبی داریم که به بازار نمی‌رسند و حذف می شوند.

معاون وزیر کار همچنین درباره مسکن با اشاره به کار ویژه ای که در دست بافت های فرسوده از سوی رئیس‌جمهور تعریف شده است گفت :تعاونی ها می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند اخیراً از مقامات بالای شهرداری تهران به من مراجعه کردند و از این طرح استقبال کردند، در این زمینه تعاونی‌ها می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند که البته تسهیلات قابل توجهی در این زمینه در نظر گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به مطالبه تعاونگران درباره بورسی شدن تعاونی ها تصریح کرد: حتماً باید به سمت بورسی شدن پیش برویم، اما پیش زمینه آن وجود شفافیت است؛ در حالی که از نبود شفافیت نگرانیم، اما سرعتمان در شفاف شدن کند است، به این صورت است که فرصت‌ها از دست می‌روند لذا امیدواریم که با سرعت بیشتری به سمت شفافیت پیش برویم.

*پیشنهاد ایجاد نهادهای مشترک میان اتاق تعاون و معاونت امور تعاون وزارتخانه

 بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور نباید اوقات جلسات را به تعارفات گذراند و باید بر نقاط قوت تکیه کرد، ابراز داشت:  به گفته مقام معظم رهبری در شرایط کنونی در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و بخش  تعاون نیز یک حوزه اقتصادی است،  باید توانمندی های اقتصادی بخش تعاون مورد توجه قرار گیرد  چراکه در شرایط جنگ اقتصادی همه اجزا باید هم سو شوند در رفع آثار این جنگ حرکت کنند.

این مقام مسئول گفت: اخیرا مسئولان کشور توجه جدی به بخش تعاون داشتند و این فرصت طلایی برای بخش تعاون محسوب می شود و باید از آن استفاده کنیم. سهم 25 درصدی دست یافتنی است و با رعایت شرایط در زمانی کمتر از 10سال می توانیم به آن دست یابیم.

عبداللهی یادآور شد: در بخش مشکلاتی و ضعف هایی هست و ناهماهنگی ها، یکی از مشکلات در بخش هست که به روند فعالیت هم لطمه زده است. وی ادامه داد: با کاهش این ناهماهنگی به رساندن آن به صفر امیدواریم که بتوانیم موجبات رشد سهم تعاون در اقتصاد را فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از این نشست ابراز داشت: باید نهادهای مشترک میان اتاق تعاون ایران و معاونت تعاون وزارتخانه ایجاد شود و در قالب آن کارها را پیش ببریم. اتاق تعاون با تمام توان در نهایت همراهی و تعامل با حوزه تعاون حرکت خواهد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان