نه به پیراهن‌های خونین؛ آری به انقلاب شهروندی!

گزارش زیر به ادامه اعتراضات در فرانسه، افزایش دامنه تظاهرات در دیگر کشورهای اروپایی و همچنین آخرین تحولات آن می پردازد.

نه به پیراهن‌های خونین؛ آری به انقلاب شهروندی!

زهره نوروزپور: فرانسه در حالی وارد پنجمین هفته اعتراضات به سیستم سرمایه داری حکومت می شود که دیگر کشورهای اروپا نیز به جنبش جلیقه زردها پیوسته اند. روز گذشته به گفته پلیس وین، حدود 17 هزار معترض در تظاهرات ضد دولتی در پایتخت اتریش به خیابان‌ها آمدند و روز شنبه اکثر کشورهای اروپا شاهد تظاهرات گسترده بود. دراین باره ریچارد هاس متفکر آمریکایی در تحلیلی می گوید اروپا هیچ چاره ای ندارد جز اینکه به خود متکی شود. هاس اشتباهات رهبران اروپا و رئیس جمهوری آمریکای ترامپ را پر خطر می داند و معتقد است که نظم سیاسی جهان پس از جنگ جهانی دوم به هم خواهد خورد. در همین راستا گزارشی از وضعیت آشفته اروپا در روز شنبه و همچنین تحلیل ریچارد هاس رئیس شورای اندیشکده روابط خارجی ایالات متحده را از نظر می گذرانید:

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شمار واقعی معترضان فراتر از انتظار برگزارکنندگان بود که مشارکت حدود 10 هزار تن را برآورد کرده بودند. زمانبندی این اعتراضات مصادف با سالگرد روی کار آمدن دولت ائتلافی کنونی در سال 2017 بود. این ائتلاف شامل حزب محافظه‌کار مردم اتریشی (OVP) و حزب آزادی اتریش (FPO) است.

این در حالی است که دیروز در شنبه سیاه فرانسه 150 نفر در شهرهای مختلف خصوصا در پاریس، در چارچوب تجمع معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه بازداشت شدند.

همچنین روز گذشته پلیس  ضد شورش فرانسه برای پراکنده کردن معترضان به سیاست های مکرون، مجبور شد از گاز اشک آور در شانزه لیزه استفاده کند. این در حالی بود که همزمان مشارکت‌کنندگان در تظاهرات کشور اتریش،  عمدتا به سیاست مهاجرتی مقام‌های اتریشی اعتراض داشتند و همچنین خواستار کاهش روزهای کار و لغو تدابیر ریاضتی شدند. این اعتراضات موجب شد تا اکثر خیابان‌های مرکز شهر وین مسدود شود و حمل و نقل عمومی تحت تاثیر قرار گرفت. اعتراضات بدون حادثه برگزار شد.

لازم به یادآوری است که اروپا از سال 2015 با بحران مهاجرتی شدیدی روبروست و گروه‌های بزرگی از مهاجران فراری از درگیری و فقر در خاورمیانه و شمال آفریقا وارد این قاره شده‌اند. اتریش هم جزو آن کشورهای اروپایی است که مایل به کاهش نفوذ موج مهاجرتی است.

در همین راستا همزمان با تظاهرات اتریش و فرانسه، خبرگزاری فرانسه از رم گزارش داد که وین نیز صحنه حضور جلیقه زردها شده است. این تظاهرات که شرکت کنندگان در آن به سبک معترضان فرانسوی، جلیقه ی زرد به تن داشتند با شعار «به خاطر حقوقت برخیز» برگزار شد.

در همین بین ائتلاف متشکل از حقوقدانان و اتحادیه های دفاع از حقوق انسان در بیانیه ای اعلام کردند: در دو سال گذشته، کسانی مجرم شناخته شده اند که هزاران تن را در دریا نجات داده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: امروز با حکمی که «متئو سالوینی» معاون نخست وزیر و وزیر کشور صادر کرده است، حمایت بشردوستانه لغو و موجب شده است که بسیاری از افراد به مهاجرت غیر قانونی روی آورند.

 همچنین سالوینی پیش تر هشدار داده بود که افزون بر بستن بنادر ایتالیا بر روی پناهجویان، اجازه نخواهد داد حتی یک پناهجو از طریق هوایی از دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان وارد خاک این کشور شود.

همینطور یک شهروند ایتالیایی در این خصوص به فرانس پرس گفت: امروزه، اقدامات امنیتی که وزیر کشور از آن سخن می گوید تنها منجر می شود که تعداد افراد بدون مجوز برای اقامت افزایش یابد، ما به دنبال این هستیم که همه چیز به صورت قانونی انجام شود و همگان دارای منزل و کار شوند.

همچنین شهروند دیگر ایتالیایی از جزیره سیسیل هم در این باره افزود: دیوارها و موانع را برای ورود پناهجویان به ایتالیا افزایش داده اند و قوانین جدید در کشور منجر به افزایش تبعیض، درد و رنج و مشکلات بیشتر پناهجویان می شود.

لازم به ذکر است که اعتراض به برخورد دولت ایتالیا با پناهجویان چند روز پس از آن صورت می گیرد که سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش خود، این کشور را متهم به سرکوب پناهجویان و متقاضایان پناهندگی کرد.

در همین راستا این سازمان با اعتراض به لایحه امنیتی دولت ایتالیا، اعلام کرد: این لایحه حقوق پناهجویان و متقاضیان پناهندگی را نقض می کند و موجب افزایش شمار افرادی می شود که به طورغیر قانونی در این کشور زندگی می کنند و مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

لازم به ذکر است :پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی پوپولیستی متشکل از حزب راست گرای افراطی 'اتحاد' و جنبش '5 ستاره'، خط مشی دولت ایتالیا در قبال پناهجویان تغییر کرده و نوعی جنگ تمام عیار علیه مهاجرت های غیرقانونی آغاز شد، اقدامی که منجر به ایجاد تنش با سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان شد.

در همین حال به دنبال تداوم اعتراضات مردمی در بروکسل پلیس بلژیک اقدام به دستگیری و بازداشت 50 معترض کرد.

جلیقه زردهای بلژیکی از روز گذشته در خیابان‌های بروکسل دست به برگزاری تظاهرات ضد دولتی زدند.

بر اساس اعلام پلیس بروکسل شمار زیادی از نیروهای پلیس برای کنترل اوضاع معترضان را محاصره کرده‌اند. این افراد به سیاست‌های «شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک اعتراض دارند.

پلیس بروکسل در جریان تظاهرات روز و شب گذشته شهروندان معترض 50 نفر را دستگیر و بازداشت کرد.

این در حالی است که پلیس بلژیک هفته گذشته صدها نفر از معترضین را  دستگیر کرده بود.

هزینه‌های بالای زندگی از جمله عوامل تظاهرات‌های اخیر در بلژیک بوده است.

گفتنی است درگیری های مردمی با پلیس فرانسه که از هفته گذشته آغاز شده زمینه برخی اعتراضات در کشورهای اروپایی از جمله اتریش، صربستان و بلژیک را فراهم آورده است.

در همین رابطه صربستان نیز برای خود معرکه ای داشت؛ شمار زیادی از شهروندان این کشور در اعتراض به سیاست های دولت دست به برگزاری تظاهرات زدند.

به همین دلیل شمار زیادی از شهروندان صربستان با برگزاری راهپیمایی در خیابان ها نسبت به عملکرد دولت «الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهوری این کشور اعتراض کردند. به نوشته این منبع خبری «ووجیچ » که پیشتر از ناسیونالیست‌های تندرو بود، اکنون خواستار اصلاح صربستان و پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا است.

در همین رابطه تلاش های دولت کنونی صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا با انتقاد احزاب و سیاستمداران مخالف دولت روبرو شده است.

گفتنی است اعتراضات ضد دولتی در صربستان و بخصوص در بلگراد پایتخت این کشور تحت عنوان «نه به پیراهن‌های خونین» شهرت پیدا کرده است. پس از اعتراضات مردمی در فرانسه شمار زیادی از کشورهای اروپایی با اعتراضات ضد دولتی روبرو شده اند.

در اسپانیا نیز   200 شهر، روز شنبه در اعتراض به درآمد پایین بازنشستگان، صحنه تظاهرات گسترده بود و تظاهرات کنندگان خواهان افزایش حداقل حقوق بازنشستگان شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شهرهایی چون «مادرید»، «وایادولید»، «بارسلون»، «سویل»، «والنسیا» و «کرونا» از سوی گروه های دفاع از حقوق بازنشستگان صحنه تظاهرات اعتراضی بود.
تظاهرات کنندگان خمشگین با سردادن شعار «احزاب چپ و راست که بر کشور حکومت کردند، هیچ راه حل اساسی برای مشکل بازنشستگان ارائه نداده اند» به حقوق پایین بازنشستگان اعتراض کردند.
این اعتراضات در حالی در اسپانیا آغاز شده که «پدرو سانچز» نخست وزیر جدید این کشور بتازگی اعلام کرد؛ هیأت دولت در جلسه 21 دسامبر (30 آذر) در شهر بارسلون افزایش 22 درصدی حقوق کارمندان را تصویب خواهد کرد و قانون آن از ابتدای سال جدید میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد.
 


اروپا در آشفتگی

یک متفکر آمریکایی درباره تظاهرات گسترده اروپایی ها معتقد است که آینده دموکراسی، شکوفایی و صلح تاریخی در اروپا در وضع نامطمئنی قرار گرفته است و با رفتار آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، این قاره باید با تهدیدات فزاینده پیش روی خود مقابله کند.

 همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی سیندکیت؛ رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: اروپا در آشفتگی بسر می برد و راه حلی برای این آشفتگی وجود ندارد.

ریچارد هاس در مقاله ای با عنوان "اروپا در آشفتگی به سر می برد" نوشت: آینده دموکراسی، شکوفایی و صلح تاریخی در اروپا در وضع نامطمئنی قرار گرفته است و با رفتار آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که با متحدان، مانند دشمنان برخورد می کند، این قاره باید با تهدیدات فزاینده پیش روی خود مقابله کند. مدت طولانی نیست، همین چند سال پیش، سخت بود که باور کنیم اتحادیه اروپا بخشی از جهانی باشد که فرانسیس فوکویاما در پایان جنگ سرد از آن به عنوان پایان تاریخ یاد کرده است.

وی افزود: دموکراسی، شکوفایی و صلح به نظر می رسید که به صورت قاطعانه تثبیت شده باشد. دیگر چنین نیست. بخش هایی از پاریس در حال سوختن است. انگلیس با برگزیت دچار شکاف شده است.

وی ادامه داد: ایتالیا با رهبری غافل گیرکننده ائتلاف راست افراطی روبرو شده است که در حال مقاومت در برابر قوانین بودجه اتحادیه اروپا است.

آلمان در حال مواجه شدن با ائتلاف جدید و در مراحل اول گذار یک رهبر جدید قرار دارد.

اسپانیا در حال روبرو شدن با ملی گرایی کاتالونیا است و روسیه نیز در حال انجام تجاوزات جدید علیه اوکراین است.

"هاس" در ادامه می گوید: آینده تاریخی دموکراسی، شکوفایی و صلح در اروپا در مسیر نامطمئنی قرار گرفته است. بسیاری از اتفاقاتی که به نظر می رسید حل شود، حل نشده است. به نظر می رسد کاهش خدمات ناتو بعد از جنگ سرد تسریع شده است.هیچ توجیهی برای این تحولات وجود ندارد.

وی می افزاید: آنچه که در فرانسه شاهد آن هستیم، عوام گرایی چپ گرا ها در نتیجه دشواری مردم در یافتن اهداف خود و رد مالیات جدید است. این متفاوت با آن چیزی است که موجب دامن زدن به اوج گرفتن راست های افراطی در اروپا شده است: حالت تدافعی فرهنگی با وجود چالش های منطقه ای و جهانی.

هاس افزود: اتحادیه اروپا به تدریج جایگاه خود را در تصور عامه از دست داده است و دیوان سالاری در آن حاکم و از مردم دور شده است. علاوه بر این، حمله جدید روسیه ممکن است این برداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به ما ارائه دهد که وی فکر می کند با توجه به سرمایه گذاری نظامی قبلی او در اوکراین و سوریه هراسی ندارد که چیزی را از دست بدهد.

در ادامه تحلیل هاس آمده است: طبقه سیاسی اتحادیه اروپا باید در برابر آشفتگی فزاینده امروز مسئولیت خود را ایفا کند و اتحادیه اروپا بدون اتحادیه مالی یا بانکی، ارز خود را معرفی کرد و در عمل سیاست منسجم اقتصادی را ناممکن ساخت. تصمیم درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با اشتباهاتی مواجه شد. باز گشودن مرز آلمان به روی سیلی از آوارگان واکنش های منفی علیه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ایجاد کرد. واکنش های اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در برابر معترضان (جنبش ضد سرمایه داری) موجب دامن زدن به تظاهرات بیشتر شد و مشکل بودجه این کشور را تشدید کرد.

وی تاکید کرد: ما نباید تصور کنیم که اوضاع بهتر خواهد شد. رسیدن راست افراطی در فرانسه و دیگر احزاب سیاسی مشابه به هدف خود در ترکیب عوام گرایی اقتصادی و سیاسی فقط به زمان کمی نیاز دارد و نظم سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم را به خطر می اندازد.

وی تصریح کرد: دولت عوامگرای ایتالیا نمونه ای از آن است. افزایش نابرابری و خشونت در کشورها و بین کشورها و تغییر شرایط آب و هوایی، فشار مهاجرت همه اینها چیزهایی است که به جای از بین رفتن بدتر خواهند شد. این بی نظمی در اتحادیه اروپا علت واحدی ندارد و راه حل واحدی هم برای آن وجود ندارد. دقیق تر بگوییم که هیچ راه حلی ندارد. البته سیاست هایی وجود دارد که اگر رهبران آنها را در پیش گیرند به مدیریت چالش ها کمک خواهد کرد.

تصاویر متعلق به شنبه سیاه 15 دسامبر در پاریس و شانزلیزه است/رویترز

52310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان