مدرن دیپلماسی بررسی کرد

استراتژی اسرائیل در سوریه؛ گزینه‌های استراتژیک قدرتمندی که ایران در اختیار دارد

پایگاه مدرن دیپلماسی در مقاله‌ای به حضور رژیم صهیونیستی در سوریه و واکاوی دلایل این امر پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، پایگاه مدرن دیپلماسی در مقاله‌ای به حضور رژیم صهیونیستی در سوریه و واکاوی دلایل این امر پرداخته است.

در این مقاله آمده است: کابینه نظامی اسرائیل تنها در 2 سال گذشته در سکوت کامل، 200 بار مواضعی را در سوریه هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

منابع آمریکایی از حمایت اسرائیل از گروه‌های تروریستی مخالف دولت سوریه و متحدانش سخن می‌گویند. ظاهرا 12 گروه از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه مورد حمایت این رژیم هستند که عمدتا در جنوب سوریه فعالیت می‌کنند.
 
 
استراتژی اسرائیل در سوریه؛ گزینه‌های استراتژیک قدرتمندی که ایران در اختیار دارد

بدیهی است که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل به صورت 24 ساعته از نزدیک سه پلی را که بلندی‌های جولان را به فلسطین اشغالی مرتبط می‌سازند، تحت نظر دارند. این پل‌ها به صورت مداوم توسط نیرو‌های نظامی اسرائیل برای حمایت از واحد‌های عملیاتی مستقر در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسرائیل با اعلام سیاست "همسایه خوب" اهداف دیگری را دنبال می‌کند. در واقع هدف اصلی و عمده این رژیم از اجرای این برنامه در مناطق مرزی با سوریه، هدایت ماموریت‌های هوایی در آسمان سوریه است.

در واقع این منطقه کریدور پایدار، نفوذناپذیر و استراتژیک بین لبنان - به خصوص جنوب و مرکز لبنان - است که باز بودنش اهمیت زیادی دارد. این موضوع همواره برای اسرائیل به عنوان زنگ خطر در نظر گرفته می‎شود.
 
 
استراتژی اسرائیل در سوریه؛ گزینه‌های استراتژیک قدرتمندی که ایران در اختیار دارد

مسلم است که ایران گزینه‌های استراتژیک قدرتمندی در خاورمیانه دارد که در حال حاضر به وضوح مشخص هستند و از جهاتی برای ایران اجتناب ناپذیرند.

از سوی دیگر به نظر می رسد اسرائیل درصدد است تا استراتژی "جنگ فرسایشی" را در سوریه پی بگیرد.
 
نویسنده در ادامه با اشاره به توانایی‌های نظامی و سایبری ایران و نیز روابط دوستانه تهران با جهان و اتحادیه اروپا، اذعان دارد که استراتژی اسرائیل این فاکتورها را در نظر نمی‎گیرد.

از سوی دیگر اسرائیل باید در نظر داشته باشد که اولا حزب الله مانع بزرگی در مقابل اقدامات این رژیم است. دوما، موضع فعلی آمریکا در سوریه و نیز آمریکایی‌های طرفدار صهیونیست در حمایت از این رژیم چندان آشکار و واضح نیست. ترامپ نمی‌خواهد نیرو‌های بیشتری را به سوریه بفرستد و حضور پیشین آنان نیز با خاطرات بدی برای مردم همراه است. به گفته یک سیاستمدار طرفدار آمریکا: "آمریکایی‌ها همیشه در حال آمادگی برای ورود به جنگ هستند. اما پس از مداخله دیگر نمی‌دانند چطور از آن خارج شوند. "
 
استراتژی اسرائیل در سوریه؛ گزینه‌های استراتژیک قدرتمندی که ایران در اختیار دارد

ضمن این که اسرائیل حتی نمی‌تواند به روابط خود با روسیه متکی باشد که تاکنون نتایج خوبی از جنگ سوریه داشته است. گذشته از همه مشکلات فی ما بین، روسیه کاملا با مداخله گسترده آمریکا متحد استراتژیک اسرائیل در خاورمیانه مخالف است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان