توصیه لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها برای پیوند دانشگاه‌ و صنعت

رئیس مجلس شورای اسلامی به مرکز پژوهش‌های پارلمان توصیه کرد مدلی برای پیوند دانشگاه و صنعت تدوین کند.

توصیه لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها برای پیوند دانشگاه‌ و صنعت

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در هفتمین نشست "نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری" که صبح امروز در محل ساختمان مدرس قوه مقننه، برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت روز پژوهش، گفت: بسیاری از کارهایی که مرکز پژوهش‌ها برای نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی و مراکز دولتی انجام داده، مفید بوده است.

وی تصریح کرد: بعضی از معضلات در کشور وجود دارد که برخی از آنها مزمن شده است. مرکز پژوهش‌ها به آن توجه کرده و تحلیل‌هایی درباره آنها ارائه کرده است. در برخی موارد نیز پالس‌هایی به بخش‌های اجرایی داده است که خیلی مفید بوده است.

رئیس مجلس با تأکید براینکه مرکز پژوهش‌ها در برخی مواقع برای معضلات راه حل‌هایی ارائه کرده که به موقع و مناسب بوده است، گفت: مخصوصا در بخش زیربنایی مرکز پژوهش‌ها گزارش‌های واقع بینانه ارائه کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها پیش‌تر از این، گزارشاتی درباره مشکلات بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، کمبود آب در کشور و وجود نقدینگی در کشور ارائه و راهکارهایی در این زمینه‌ها ارائه کرد؛ اگرچه بخش‌هایی که در مورد آنها فکر می‌کردند قدری کم کاری کردند.

 

وی عنوان کرد: در بودجه سال 97 مرکز پژوهش‌ها برای صندوق‌های بازنشستگی راهکارهایی ارائه کرد که مورد توجه قرار گرفت اما دولت نیز اهتمام جدی در این زمینه نداشت که باید این موضوع پیگیری شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها درباره تحریم‌ها تحلیل‌های به موقعی ارائه و راهکارهایی نیز اعلام کرد، اظهار داشت: اگر چه این تحلیل‌ها چندان شسته، رفته نبود اما تحلیل‌هایی وجود داشت که باید به کجاها بیشتر توجه شود. این پیشنهادات ساماندهی شده بود. البته مرکز پژوهش‌ها از اولین جاهایی که در کشور بود که رصد خوبی درباره تحریم‌ها داشت که باید این موضوع استمرار پیدا کند.

لاریجانی با اعلام اینکه مرکز پژوهش‌ها گزارشی درباره وضعیت انرژی در کشور ارائه کرد، گفت: در این گزارش ذکر شده بود که چگونه باید از منابع انرژی استفاده کنیم و اینکه چیزی حدود 900 میلیارد در بخش انرژی یارانه پرداخت می‌شود. اینکه چگونه باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد در آن گزارش ذکر شده بود.

وی تصریح کرد: در گزارش مرکز پژوهش‌ها ذکر شده بود که کشور ما چندین برابر کشورهای اروپایی‌ها مصرف انرژی دارد که باید نظامات خاصی برای مصرف بهینه در این حوزه ایجاد شود نیز آورده بود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه در بحث برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌ها فعال برخورد می‌کند و پیشنهادات خوبی به نمایندگان ارائه می‌کند، ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها گزارشی درباره امنیت غذایی ارائه کرده که گزارش مهمی بود؛ چون بحث امنیت غذایی برای کشور مهم است.

لاریجانی افزود: مرکز پژوهش‌ها آسیب‌ها را به خوبی شناخت و در مورد آن گزارشی ارائه کرد که آن گزارش به بخش‌های مختلف ارسال شد.

وی عنوان کرد: این مرکز درباره آب شرب تهران گزارشی تهیه کرد و اشکالاتی را در این مورد گوشزد کرد که در آن درباره آب شرب کشور نیز تذکراتی داده شد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: درباره موانع سرمایه‌گذاری در کشور نیز گزارشی تدوین کرد که در بین نمایندگان توزیع و همچنین به دستگاه‌های مربوطه ارسال شد.

لاریجانی با استقبال از تشکیل بانک اطلاعاتی میان مرکز پژوهش‌ها و سایر کشورها گفت: این کار مطلوبی است البته نباید از آنها گرده‌برداری کنیم. باید از تجربه آنها بیشتر استفاده کنیم. البته باید از تجربیات کشورهای شرق به مانند چین، ژاپن، اندونزی و مالزی و روسیه نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید یک گام به جلوتر برویم، اضافه کرد: برای حکمرانی مطلوب باید تفسیر مناسبی از قانون داشته باشیم که مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در این راه کمک خوبی کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه مراکز پژوهشی باید در زمان تحریم فعالیت خود را چند برابر کنند، گفت: در شرایط تحریم فشار به کشور زیاد است و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

**در کشور رویکردها بیشتر به واردات است تا حمایت از تولید

لاریجانی اضافه کرد: متأسفانه در کشور رویکردها بیشتر به واردات است و به سمت حمایت از تولید داخل نمی‌رویم اما در شرایطی که تحریم می‌شویم، بیشتر نگاه‌ها به داخل می‌شود که باید این نقض را برطرف کنیم.

وی با انتقاد از عدم ارتباط بین دانشگاه و مراکز پژوهشی اظهار داشت: از ابتدای انقلاب این‌گونه بوده و برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و مراکز صنعتی کارهایی شد که موفق نبود. موسسات واسط نتوانستند زمینه ارتقای این دو مرکز با یکدیگر باشند.

رئیس قوه مقننه با بیان ایکه در شرایط فعلی باید خیلی حواسها به تولید داخلی باشد، ادامه داد: باید اساتید دانشگاه را به بخش پژوهشی وصل کنیم تا بخش‌های تحقیقاتی در کشور پیشرفت کنند.

لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها توصیه کرد مدلی طراحی کند که به صورت طبیعی دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی را به سمت یکدیگر سوق دهد؛ البته می‌توانیم برای رفع برخی موانع در این راه امتیازاتی هم قائل شویم و اگر نیاز به قانون‌گذاری داریم در مجلس آن را حل کنیم.

وی با تأکید براینکه در شرایط تحریمی لزوم در تمرکز تصمیم‌گیری و سرعت عمل مهم است، اضافه کرد: این تصمیمات مهم باید متکی به پژوهش‌ها باشد و اگر جزیره‌ای باشد تصمیم‌گیری را ساده نمی‌کند.

رئیس مجلس ادامه داد: کاری که مرکز پژوهش‌ها می‌تواند انجام دهد این است که پژوهش‌های مختلفی را با مراکز پژوهشی سایر نهادهای تصمیم ساز داشته باشد که این فایده‌هایی هم دارد.

لاریجانی این اقدام را استفاده خوب از منابع دانست و اظهار داشت: با این کار از نیروی انسانی بهتر استفاده می‌شود و مسیر تصمیم‌سازی سهل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم بودجه‌ریزی کشور باید متفاوت باشد، گفت: باید  میان  امور ضروری و غیرضروری تفاوت قائل شد.

** در بودجه سال 98 باید اصلاحاتی شود

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه قطع وابستگی به نفت سالهاست گفته می‌شود و اگر انجام می‌شد چنین وضعیتی نبود، تصریح کرد: عادت کردیم در شرایط سخت کارها را انجام دهیم. بودجه کشور باید التزام پیدا کند. هزینه‌ها کاهش یابد و در چارچوب سیاست‌های کلی و برنامه ششم و همچنین اقتصاد مقاومتی باشد که این مدنظر مقام معظم رهبری است.

لاریجانی افزود: تدابیر لازم برای افزایش اشتغال و رشد اقتصادی بدون نفت مورد نظر ایشان است.

وی تأکید کرد: در بودجه سال 98 باید اصلاحاتی شود و به موازات این اصلاح ساختار بودجه براساس تدابیر رهبری مدون شود که برای بودجه سال 99 براین پایه انجام شود. این دغدغه مقام معظم رهبری بسیار مهم است و باید انجام شود.

رئیس مجلس ادامه داد: چرا از انجمن‌های علمی کم استفاده می‌شود؟ اینها بهترین سرمایه‌های کشور هستند. من قبلا هم گفته‌ام بیشترین استفاده از اینها را انجام بدهید. دانشگاهیان می‌خواهند مشکلات کشور حل شود و من منابع ارتباط با انجمن‌های علمی را تأمین خواهم کرد.

لاریجانی به چابک سازی دولت اشاره کرد و گفت: تا وقتی دولت آنقدر فربه است زمینه برای سرمایه گذاری در کشور باقی نمی‌گذارد. مشکل دولت این است که با چه مکانیزمی دولت را کوچک کند.

**مرکز پژوهش‌ها  برای چابک سازی دولت تئوری داشته باشد

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک از مسائل مهم است، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها باید برای چابک سازی دولت تئوری داشته باشد تا دولت کوچک شود و این کار مهمی است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: جدای از ارتباط با بخش‌های بیرونی که کار را تسهیل می‌کنند باید در درون مجلس نیز روش کار خود را تغییر دهیم. از رئیس یا اعضای کمیسیون در موضوعی مهم دعوت کنید، مرکز پژوهش‌ها وقتی به طرحی رسید باید به دست نمایندگان رسیده و این طرح به مسیر تقنین بیاید.

لاریجانی افزود: نیازمند فردی به عنوان مشاور یا معاون پارلمانی هستیم که هم نیازهای نمایندگان را مرتفع کند و همچنین نتیجه کار معاونت‌های مرکز را در پروسه تقنین بیاورد. 

وی اضافه کرد: طرحی درباره بودجه‌ریزی آماده شده ولی چرا تا الان انجام نشده، باید پیگیری شود تا در مسیر تقنین بیاید. باید این کار را این مسئول انجام داده و ابتدا امضای نمایندگان را بگیرد و به کمیسیون بیاورد. اگر متوقف شد پیگیری کند. نتیجه زحمات شما باید به روشی به دولت یا مجلس ترجمه شود. پیشنهاد انتخاب چنین مسئولی را به شما می‌دهم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان