یوسف قوجق زندانی دو دیکتاتور را به کتابفروشی‌ها آورد

«زندانی دو دیکتاتور» عنوان تازه‌ترین اثر از یوسف قوجق از سوی موزه عبرت ایران منتشر شد.

یوسف قوجق زندانی دو دیکتاتور را به کتابفروشی‌ها آورد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، قاسم حسن‌پور، مدیر موزه عبرت ایران، ضمن اعلام خبر چاپ تازه‌ترین رُمان این موزه با عنوان «زندانی دو دیکتاتور»، گفت: موضوع محوری این رُمان، زندگی و مبارزات شهید «حسن حسین‌زاده موحد» است.

وی این رُمان را گرته‌برداری مناسب و شایسته از زندگی و شخصیت این شهید دانست و افزود: از آن‌جا که اغلب زندگی‌نامه‌ها به لحاظ ماهیت و ویژگی این گونه ادبی، تنها به یک بُعد از زندگی شخصیت نظر دارند و به اصطلاح، روایتی تخت و خطی دارند، علی‌رغم ارزشمندی، به لحاظ ویژگی‌های ادبی اثر، قادر نیستند در ردیف ادبیات(به مفهوم خاص) قرار بگیرند و به همین خاطر، زندگی شهدا به خاطر داشتن بسیاری از نکات مهم مورد نیاز نویسندگان مجرب برای خلق اثری ادبی، می‌توانند مورد استفاده بهینه در نگارش رُمان قرار بگیرند.

مدیر موزه عبرت ایران درباره مناسبت نشر این کتاب با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از آن‌جا که شهید حسن حسین‌زاده یکی از مبارزین رژیم ستمشاهی بوده و در دوران جنگ تحمیلی نیز حضور چشمگیری داشته و از آزادگان بوده، موضوع این رُمان نیز طبیعتاً، علاوه بر ادبیات داستانی انقلاب اسلامی، به ادبیات دفاع مقدس نیز مرتبط می‌شود.

حسن‌پور درباره ویژگی‌های این اثر اضافه کرد: امروزه اکثر آثاری که در حیطه ادبیات داستانی خلق می‌شوند، از فقر سوژه و درونمایه ارزشمند رنج می‌برند، این درحالی است که تاریخ معاصر کشورمان، مشحون از حوادث و شخصیت‌هایی است که می‌توانند دستمایه خلق آثاری عمیق و تأثیرگذار باشند.

به گفته وی؛ در زندگی شهید «حسن حسین‌زاده موحد» همه این ویژگی‌ها وجود دارد. این‌که چه عاملی باعث شده تا ایشان به فعالیت سیاسی علیه رژیم ستمشاهی روی بیاورد و در 15 سالگی از سوی ساواک بازداشت شود و شکنجه‌ها، آزاد شدن‌ها و بازداشت‌ها تا پایان عمر پهلوی ادامه پیدا کند و در ادامه، با آغاز جنگ تحمیلی، داوطلبانه به جبهه برود و در نهایت اسیر شود و در اردوگاه 11 تکریت، خارج از فهرست صلیب سرخ بوده باشد، نکات قابل تأملی دارد که ذهن هر نویسنده‌ای را برای نگارش اثری قابل تأمل و مؤثر به مخاطبان درباره این شخصیت مظلوم و برجسته کشورمان به خودش مشغول می‌کند.

حسن‌پور در پایان اضافه کرد: موزه عبرت ایران، اخیراً در رویکردی جدید، چاپ و انتشار رُمان و آثار مستند ـ داستانی با موضوع زندگی و شخصیت‌ مبارزان سیاسی شکنجه شده در کمیته مشترک ساواک و شهربانی رژیم ستمشاهی را آغاز کرده است.

«زندانی دو دیکتاتور» در قالب رُمان، به قلم یوسف قوجُق در 208 صفحه از سوی موزه عبرت ایران منتشر شده است. این نویسنده که دبیری جشنواره قلم زرین و داوری برخی از جشنواره‌های ادبی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد، مؤلف بیش از 30 عنوان رُمان و مجموعه داستان است که برخی از آن‌ها در جشنواره‌های مختلف تقدیر شده‌اند.

در بخشی از این رُمان می‌خوانیم:

یکی پیراهن سرمهای تنش بود با کراوات سفید و کت سیاه، اما بدون عینک. دیگری عینک دودی به چشم داشت، با پیراهن یقه خرگوشی و کاپشنی تنگ، که هفتتیر از بغلش قلمبه زده بود بیرون. پیزری می‌نمود و لابد خوش نداشت کسی بداند که هست. همین بود که تا رسید به چند قدمیمان، معطل نکرد. هفتتیرش را کشید و نشانه رفت سمت ما.

ـ «ح...ح...‌حرکت اضافی کنین، ر...ر...رفتین اون دنیا!»

نفهمیدم چرا، اما زبانش می‌گرفت. پشت عینک سیاهش مخفی بود و معلوم نبود چرا این‌طوری حرف می‌زند.

آن‌که عینک نداشت، جاافتاده‌تر، باتجربه‌تر و دنیادیده‌تر بود به گمانم.

گفت: «شما دو نفر بازداشتین! باید همراه ما بیایین!»

 به نظرم، آزرده نباید میگفت: «خبرنگارم!». تا حرف مرد بی‌عینک را شنید، سریع دست به جیب شد و کارتش را درآورد. کارت خبرنگاری روزنامه بود به گمانم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان