در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

۸۵درصد گوشت قرمز بازار تهران وارداتی است/ افزایش ۱۱درصدی آمار خروج دام از کشور

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ منصور پوریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین افزایش قاچاق دام در پی اعمال ممنوعیت صادرات را فاجعه ای برای بازار گوشت قرمز کشور دانست و اظهار کرد: بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات قیمت گوشت در بازار، افزایش قاچاق است.

وی ادامه داد: در حال حاضر گوشت های وارداتی در حجم زیاد و با قیمت پایین عرضه می شود که عرصه را برای گوشت داخلی تنگ کرده است.

به گفته پوریان؛ روزانه 150تن گوشت قرمز گرم وارداتی و ماهانه 1000تن گوشت منجمد به کشور سرازیر می شود.

وی با بیان اینکه  80 تا 85درصد گوشت قرمز گرم و منجمد عرضه شده در بازار تهران وارداتی است، افزود: این امر همراه با افزایش هزینه حمل موجب شده؛ انتقال گوشت تولید داخل از سایر استان مانند: کرمانشاه و خوزستان به استان تهران تقربیا متوقف شود.

پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده از دامداران را 25هزارتومان و قیمت فروش آن در میادین را 29 تا 30هزار تومان عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت معقول برای مصرف کننده نباید بیش از 58هزارتومان باشد،گفت: متاسفانه قیمت‌ها در برخی مناطق به بیش از 70هزارتومان رسیده است.

پوریان با یادآوری اینکه در ایران سالانه 12میلیون راس دام در کشور تولید می شود، افزود: در صورت مدیریت درست این میزان تولید پاسخگوی نیاز کشور است.

وی یکی از مشکلات صنعت پرواربندی کشور را افزایش وزن دام‌ها دانست و اظهار کرد: دامداران برای به صرفه شدن تولید خود، به افزایش وزن دام‌ها می‌پردازند در حالی که اکنون ذائقه بازار به سمت دام ها با وزن پایین تغییر کرده است، این امر موجب ماندن دام‌ها بر روی دست دامداران و روی آوردن آن ها به قاچاق دام شده است.

پوریان دو راهکار مناسب برای کنترل بازار و قاچاق دام را جوان سازی گله‌های گوسفند با صدور اجازه صادرات دام‌های پیر با وزن 55 تا 60کیلوگرم و خروج گوساله‌های بالای 500کیلوگرم برشمرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان