وزیر کشاورزی اعلام کرد:

مهم سهم کشاورزی از آب نیست

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که میزان دقیق سهم بخش کشاورزی در مصرف منابع آبی کشور چندان مهم نیست و از ۷۰ تا بیش از ۸۰ درصد بین دستگاه‌های مختلف اختلاف نظر وجود دارد اما مهم این است که در این زمینه با وجود اقدامات انجام شده عقب افتادگی داریم و باید بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که میزان دقیق سهم بخش کشاورزی در مصرف منابع آبی کشور چندان مهم نیست و از 70 تا بیش از 80 درصد بین دستگاه‌های مختلف اختلاف نظر وجود دارد اما مهم این است که در این زمینه با وجود اقدامات انجام شده عقب افتادگی داریم و باید بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی صبح امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس دو سالانه اقتصاد آب در اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: در زمینه آب دو مسئله مدیریت و مصرف وجود دارد که در زمینه مدیریت همه باید تلاش کنیم تا از هدر رفت آن جلوگیری کنیم و سفره‌های آب زیرزمینی را بیش از پیش تغذیه و تقویت کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که همواره گریباگیر کشور است برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی بوده و روز به روز تعادل آن بیشتر به هم می‌خورد که در این زمینه تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی از اهداف پیش روست و به نظر می‌رسد که با کمک همه بهره‌برداران می‌توان به آن دست یافت.

وزیر جهاد کشاورزی به دیگر جنبه مسئله آب به نام مصرف اشاره کرد و گفت:‌ در مسئله مصرف که پس از مدیریت از اهمیت بالایی برخوردار است باید به این نکته توجه کنیم که در همه دنیا بخش کشاورزی بیشترین مصرف‌کننده منابع آبی است و به صورت میانگین سهم این بخش حدود 70 درصد است که البته در ایران به گفته همکارانم در وزارت جهاد کشاورزی سهم بخش کشاورزی از مصرف آب در همین حدود قرار دارد اما کارشناسان وزارت نیرو معتقدند که این میزان بالاتر از 80 درصد است.

حجتی با بیان این‌که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در برخی کشورها همچون پاکستان بالاتر از 95 درصد محاسبه شده است، تاکید کرد:‌ مسئله اساسی این است که چگونه آب را با کمترین هدررفت به مزرعه برسانیم و در این زمینه با عقب افتادگی روبرو هستیم و مهمتر از همه این مسائل بهره‌وری آب است که در این زمینه علم و تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که برای افزایش بهره‌وری آب باید به این توجه کنیم که ارزش اقتصادی هر گیاه چقدر بوده و اگر آب را صرف آن کنیم چه ارزشی پیدا می‌کند و چه محصولی برای ما تولید می‌شود. بنابراین باید از منظر اقتصاد آب به این مسئله توجه کنیم که چه محصولاتی را باید در داخل کشور تولید کنیم و کدام محصولات را همچون ذرت باید وارد کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در وزارت جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی در حوزه مدیریت و افزایش بهره‌وری آب در این بخش انجام شده است که می‌توان به انتقال کشت محصولات از بهار به پاییز همچون چغندر قند اشاره کرد که سال گذشته میزان تولید آن به یک میلیون تن در پاییز رسید و این سبب می‌شود که مصرف آب در این بخش تا حدود بسیاری کاهش پیدا کند و همچنین کشت نشایی از دیگر جهت‌گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است که می‌تواند مصرف را 25 تا 30 درصد کاهش دهد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، راهکار بعدی که در حوزه ارتقاء بهره‌وری آب به آن توجه ویژه‌ای صورت گرفته است توسعه کشت گلخانه‌ای بوده که طی سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد و توسعه است و می‌تواند در حوزه ارتقاء بهره‌وری آب تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد چرا که به عنوان مثال در تولید برخی محصولات جالیزی می‌تواند تا 10 برابر تولید را ارتقاء دهد.

حجتی افزود: در نیمه اول امسال حدود 1400 هکتار گلخانه راه‌اندازی شد و توسعه یافت که این میزان دو برابر کل سطح گلخانه‌هایی بود که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. همین مسئله سبب شده با وجود اینکه هر ساله آب کمتری در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد تولیدات بهتری داشته باشیم و از این منظر مشکلی به وجود نیاید.

وی همچنین به تراز بازرگانی بخش کشاورزی و صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه امسال حدود یک میلیارد دلار تراز بازرگانی بخش کشاورزی و صنایع غذایی مثبت‌تر از پارسال شده و به حدود منفی دو میلیارد دلار رسیده است حال آن‌که سال گذشته این عدد حدود منفی سه میلیارد دلار بود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته اتاق بازرگانی میزان بهره‌وری آب در سال‌های گذشته در بخش کشاورزی شش درصد رشد داشته است و میزان تولید ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب به 1.32 کیلوگرم رسیده است چرا که در این پنج سال بیشترین سرمایه‌گذاری در مزرعه در طول دوره‌های مختلف صورت گرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان