حمایت رئیس اتحادیه ناشران از ممنوعیت صدورمجوز ناشرمولف‌ها

محمود آموزگار از تصمیم جدید وزارت ارشاد برای ممنوعیت صدور مجوز ناشر مولف‌ها حمایت کرد و گفت:‌ اتحادیه می‌تواند در بُعد نظارتی روی مجوزهای صادره نشر به ارشاد کمک کند.

حمایت رئیس اتحادیه ناشران از ممنوعیت صدورمجوز ناشرمولف‌ها

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ضمن حمایت از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ممنوعیت صدور مجوز نشر برای ناشر مولف‌ها گفت: کار نشر را باید ناشر انجام دهد و کار تالیف را مولف. اینکه ما این دو پیشه را با هم جمع کنیم، یک مورد استثنایی است. در گذشته اینگونه بود که هر گاه مولفی برای کتابش ناشر پیدا نمی‌کرد‌، در موارد استثنا می‌توانست مجوز نشر را گرفته و خود کتاب را منتشر کند.

وی ادامه داد:‌ اما ظاهراً نکته‌ای که به نظرمی‌رسد که توجه  اداره کتاب را جلب کرده این است که تعداد این قبیل مجوزها زیاد شده و به مرور از حالت استثنا خارج  و تبدیل به قاعده شده است. یک فرد به عنوان ناشر مولف مدام کتاب منتشر کرده است و این خلاف نگاهی بوده که این امکان را فراهم کرده که در موراد استثنا بتواند مولف خود کتابش را منتشر کند.

آموزگار در خصوص اینکه حجم این ناشر مولف‌ها در نشر چه بوده است و چه اندازه به قاچاق کتاب مرتبط بوده است‌، گفت: پاسخ به این موارد البته نیاز به بررسی دارد و قاعدتاً نمی‌توان در یک اظهارنظر کلی  درباره آن سخن گفت،‌  اما وقتی مولف و ناشر یک فرد باشد، قاعدتاً این نظارت کاهش پیدا می‌کند، ناشر به هر حال موظف است که یک بررسی اجمالی از اثر داشته باشد و در قراردادش این مورد را ذکر کند که اگر اثر متعلق به دیگری باشد و مولف از آن بصورت غیرمجاز استفاده کرده باشد،‌ چه مسئولیتی متوجه مولف می‌شود و مواردی از این دست. حال اینکه در قرارداد ناشر مولف این موارد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بنابراین این تصمیم، تصمیم درستی است  چرا که هم به نشر کتاب که آسیب‌های جدی دیده است  کمک می‌کند‌، و هم در رابطه با کتاب‌های قاچاق و کتاب سازی‌ها موثر است. من فکر می‌کنم این تصمیم تصمیم درستی است و کمک می‌کند،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  بتواند به مرور نظارت را به ویژه در حوزه کتاب سازی هم افزایش دهد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره مطالبات اتحادیه از وزارت ارشاد در خصوص صدور مجوز نشر،‌ پروانه کسب و ... گفت:  اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیش از این در رابطه با پروانه‌های نشر نیز مذاکراتی با وزارت ارشاد داشته است،‌ در قانون اهداف و وظایف وزارت  آموزش و پرورش آمده است که صدرو پروانه نشر  از جمله وظایف این وزارتخانه است.

وی گفت:‌ به موجب ماده 91 قانون نظانم صنفی الزام به گرفتن جواز تخصصی یا پروانه تخصصی از دستگاه‌ها، نهادها، وزارتخانه ها به هیچ وجه نافی الزام گرفتن جواز کسبی در صورت اقدام به فعالیت کسب و کار از اتحادیه‌های صنفی  نیست، بنابراین ما این مطالبه را داشتیم که برای تمدید پروانه نشر  داشتن جواز کسبی از اتحادیه مربوطه الزامی شود.

آموزگار در پایان گفت:‌ مشکل اساسی که وجود دارد این است که وزارت فرهنگ و ارشاد تعداد زیادی پروانه نشر صادر کرده است که  هنوز نظارت لازم و کافی روی این‌ها ندارد،‌ قطعا اتحادیه ناشران و کتابفروشان می‌تواند در این زمینه‌ها به ارشاد کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان