بیشترین علت مرگ‌ها در کشور

خبرگزاری مهر: رضا ملک‌زاده، روز سه شنبه در چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان که در بیمارستان مفید تهران برگزار می‌شود، گفت: مرگ و میر کودکان و نوزادان در کشور کاهش یافته و این از افتخارات نظام سلامت ایران است.

وی ادامه داد: امروزه بیماری‌های اسهالی حدود صفر شده و مرگ و میر مادران باردار به شدت کاهش یافته است. البته برای اینکه در زمینه کاهش بیشتر بیماری‌های نوزادی موفق شویم به امکانات بیشتری نیاز داریم.

ملک زاده افزود: در سال 2017، 380 هزار مرگ در ایران داشتیم که 7 درصد آن مربوط به مادران و کودکان، 11 درصد مربوط به حوادث و تروما‌ها و 82 درصد به علت بیماری‌های غیرواگیر بوده است و این نشان می‌دهد نقش متخصصان کودکان در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار مؤثر است.

معاون وزیر بهداشت در ارتباط با تولید علمی در حوزه سلامت گفت: در سال 1978 و قبل از انقلاب تنها 750 مقاله در حوزه سلامت داشتیم که پس از جنگ تحمیلی این آمار نیز روند کاهشی داشت، ولی طی 20 سال گذشته رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم، به طوری که در سال 2016 در منطقه از ترکیه نیز جایگاه بالاتری را به دست آوردیم. از نظر استنادات هم بالاتر از همه کشور‌های منطقه قرار داریم.

وی با اشاره به رشد سریع کیفیت تولید علم و کمیت آن طی سال‌های گذشته گفت: در سال 2018 جزو 15 کشور تولید علم میان 20 کشور جهان بوده‌ایم. همچنین 30 درصد از تولید علم اکنون در بخش سلامت است و سهم مقالات علوم پزشکی در یک درصد مجلات دنیا و یک درصد مقالات پر استناد قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: رتبه تولید علم در حوزه کودکان البته در کشور ما نسبت به کل، بیشتر بوده و در این زمینه رتبه 22 را داریم، ولی در کل علم در رتبه پانزدهم قرار داریم و این نشان می‌دهد باید کار‌های پژوهشی بیشتری در حوزه کودکان و اطفال انجام گیرد.

ملک زاده از آغاز مطالعه سلامت مادران و فرزندان و اجرای پایلوت آن در استان‌هایی مانند اصفهان، یزد، سمنان، رفسنجان و ساری خبر داد و گفت: این مطالعه زیرساخت مهمی در انجام تحقیقات در حوزه کودکان خواهد بود و 15 هزار زوج و کودک وارد این مطالعه خواهند شد که تا کنون حدود 7000 مورد ثبت شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان