PDW در آزمایش خون چیست؟

احتمالا در آزمایش خون خود یا همان CBC، با اصطلاح PDW روبرو شده اید. پهنای توزیع پلاکتی یا همان PDW در آزمایش خون برای کمک به پزشک در تشخیص شمارش پلاکت های خون می باشد.

احتمالا در آزمایش خون خود یا همان CBC، با اصطلاح PDW روبرو شده اید. پهنای توزیع پلاکتی یا همان PDW در آزمایش خون برای کمک به پزشک در تشخیص شمارش پلاکت های خون می باشد.  PDW انعکاسی از اندازه پلاکت های بیمار است که این می تواند برای تشخیص کارآمدری مغز استخوان فرد مورد استفاده قرار بگیرد.

 

PDW آزمایش خون

 

چه زمانی آزمایش PDW خون تجویز می شود؟

از آنجا که PDW بخشی از شمارش کامل خون است، ممکن است به دلایل مختلفی تجویز شود. شایع ترین مسائلی که پزشکان بررسی می کنند کبودی ناخواسته، خونریزی مداوم، خون دماغ شدن متعدد و یا خونریزی داخلی در دستگاه گوارش هستند. همچنین برای زنان، زمانی که خونریزی مستمر و شدید قاعدگی وجود دارد، آزمایشPDW نیز ممکن است انجام شود.

 

PDW بالا:

این نشان می دهد که عرض پلاکت ها به طور چشمگیری تغییر می کند و متفاوت است. پلاکت های جوانتر و پیرتر متعددی در یک نمونه وجود دارد. این ممکن است نشانه ای از نوعی اختلال بر مغز استخوان بوده و ممکن است لازم باشد تست بیشتری انجام شود. بعضی از سرطانهای خاص، کم خونی و شرایط التهابی معمولا این نتیجه را ایجاد می کنند. بیماری های عفونی و استفاده از قرص پیشگیری از بارداری نیز می توانند موثر باشند. پس حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

 

PDW نرمال:

این نشانه ای است که عرض پلاکت ها در اندازه نسبتا مشابه است. این نتیجه آزمایشی است که تقریبا نیمی از افراد هنگام دریافت شمارش کامل خون دریافت می کنند.

 

PDW پایین:

این ممکن است نشان دهنده اختلال در عملکرد مغز استخوان باشد. عفونت های ویروسی مانند سرخک، هپاتیت و برخی از داروها و سرطان ها نیز می توانند این نتیجه را ایجاد کنند. بنابراین آزمایش دیگری نیز لازم خواهد بود. عددهای بزرگ در PDW نیز می تواند نشانه ای از اختلالات ایمنی بدن باشد. بنابراین نکته قابل توجه این است که این آزمایش به تنهایی نمی تواند عاملی برای تشخیص قطعی باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان