قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ و جزئیات آن

قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۹۸ به جای آنکه روی خودرو متمرکز باشد، شخص محور شده است. در واقع بر اساس طرح جدید بیمه شخص ثالث به راننده تعلق خواهد گرفت

قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 98 به جای آنکه روی خودرو متمرکز باشد، شخص محور شده است. در واقع بر اساس طرح جدید بیمه شخص ثالث به راننده تعلق خواهد گرفت.رئیس شورای عالی بیمه از جدیدترین قانون بیمه شخص ثالث خبر داد. اگرچه هنوز جزئیات این طرح مشخص نشده است، اما گفته می‌شود که در طرح جدید برای فروش بیمه شخص ثالث ترکیبی از مشخصات راننده و سوابق خودرو در قیمت گذاری اثر خواهد داشت.

جزئیات قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 98

غلامرضا سلیمانی امیری، رییس شورای عالی بیمه درباره جزییات قانون جدید بیمه شخص ثالث و فرد محور به جای خودرو محور، اظهار داشت: یکی از وظایف بیمه مرکزی در قانون برنامه ششم و قانون بیمه شخص ثالث این است که بتواند تمامی بیمه نامه های صادره شخص ثالث را از خودرو محوری به راننده محوری تبدیل کند.

 

بر اساس این طرح، شرکت های بیمه موظف خواهند بود بر اساس عملکرد راننده بیمه شخص ثالث را صادر کنند. این طرح باید قبل از پایان برنامه ششم اجرایی شود؛ البته برای اجرای این طرح لازم است تا اطلاعات راننده از جمله جنسیت، سن، تجربه، میزان تخلفات و سایر اطلاعات جمع آوری شده و برنامه نرم افزاری لازم تهیه گردد.

در واقع بیمه جدید شخص ثالث برای راننده هایی که رانندگی بهتری دارند یک امتیاز مثبت خواهد بود. افرادی که رانندگی بهتری دارند قیمت کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کنند.

بر اساس این طرح جدید بیمه که از سال آینده اجرایی خواهد شد، خانم ها چون معمولا رانندگان محتاط‌تری هستند، از تخفیفات ویژه ای نیز برخوردار خواهند شد.

تفاوت قانون قدیم با قانون جدید بیمه شخص ثالث چیست

در قوانین بیمه، شخص ثالث کیست ؟ راننده شخص اول است، شرکت بیمه شخص ثانی محسوب می‌شود و شخص ثالث به تمامی افراد داخل و یا خارج از خودرو گفته می‌شود.

تفاوت قانون قدیم با قانون جدید بیمه شخص ثالث چیست

در قانون جدید بیمه شخص ثالث تخفیف های عدم بروز خسارت خودرو به مانند قانون قدیم اعمال خواهد شد، اما تخفیف ها به جای آنکه برای وسیله نقلیه تعلق باشد به بیمه گزار (راننده یا همان خریدار بیمه) تعلق می‌گیرد. راننده می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث را به خودروی خود یا خانواده‌اش (همسر، فرزندان و یا والدین) منتقل کند.

در قانون بیمه شخص ثالث قدیم تخفیف های اعمال شده با اولین خسارت و استفاده از بیمه نامه برای پرداخت خسارت، از بین می‌رفت، اما در قانون جدید کاهش تخیف به شکل پله ای اعمال شده و تمامی تخفیف های بیمه گزار به یکباره از بین نمی‌رود. درصد تخفیف ها در قانون جدید بیمه شخص ثالث به شکل زیر است.

  • یکبار خسارت مالی 20% کاهش تخفیفات
  • یکبار خسارت جانی 30% کاهش تخفیفات
  • دوبار خسارت مالی 30% کاهش تخفیفات
  • دوبار خسارت جانی 70% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت مالی 40% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت جانی 100% کاهش تخفیفات

از طرف دیگر، میزان تخفیفات عدم خسارت به ازای هر سال 5 درصد تعیین شده و حداکثر تا 70 درصد (برای سال چهاردهم) افزایش خواهد یافت و بعد از سال چهاردهم، میزان تخفیف عدم خسارت معادل 70 درصد ثابت خواهد ماند.

در تصادفات با هزینه کمتر از 7 میلیون تومان هزینه، به کروکی پلیس نیاز نخواهد بود. بر اساس طرح جدید در بسیاری از تصادفات، کار طرفین حادثه آسان شده است و هر دو طرف تصادف (مقصر و زیان‌دیده) در خسارتهایی که کمتر از 7 میلیون تومان هزینه در بر دارد، برای دریافت هزینه تعمیر خودرو زیان‌دیده از شرکت بیمه، نیازی به کروکی و گزارش پلیس ندارند.

یکی دیگر از تفاوت های قانون قبلی و قانون تازه بیمه شخص ثالث که در سال 98 اجرایی می‌شود، پرداخت دیه به راننده مقصر و اعضای خانواده‌اش است.

راننده ای که خود مقصر حادثه باشد، در صورت مصدومیت خودش یا در صورت فوت اعضای خانواده یا اصطلاحا اولیای دَم وی، براساس نظریه پزشکی قانونی تا سقف دیه ماه غیرحرام مبلغی را دریافت می‌کنند. در قانون قبلی، اعضای خانواده و کارکنان راننده مقصر حادثه، مشمول دریافت دیه از محل بیمه نامه نمی‌شدند.

در طرح بیمه شخص ثالث جدید راننده متخلف در پرداخت خسارت با شرکت بیمه شریک خواهد شد. مقصر حادثه در صورتی که به دلیل تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی مسبب بروز حادثه یا خسارتی شود، باید بخشی از خسارت وارد شده به زیان‌دیده را شخصاً بپردازد و شرکت بیمه گر (بیمه کننده) همه خسارت را پرداخت نمی‌کند.

قانون گذار سعی کرده است که در قوانین جدید بیمه برای شخص ثالث شرایط مختلف را در نظر بگیرد. مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث شرکت بیمه باید خسارت ناشی از جرح و فوت را حداکثر ظرف مدت 2 هفته پرداخت نماید. شرکت بیمه‌گر در صورت تأخیر در پرداخت خسارت، باید روزی معادل نیم هزارم مبلغ خسارت، جریمه پرداخت کند.

مزیت ها و ویژگی قانون جدید بیمه شخص ثالث

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه، در رابطه با جزییات طرح جدید بیمه شخص ثالث می‌گوید:

آنچه در آیین‌نامه ماده 18 قانون جدید بیمه شخص‌ثالث آمده است تقریبا مطابق با استانداردهای دنیاست. پیش‌ازاین بیمه شخص‌ثالث به خودرو تعلق می‌گرفت و در پرداخت حق‌بیمه شخص‌ثالث برای رانندگان تفاوتی وجود نداشت و همه باید رقم مشخصی را پرداخت می‌کردند. اما براساس دستورالعمل جدید، حق‌بیمه این رانندگان متفاوت خواهد بود

او در ادامه اضافه می‌کند که “این امر پیشرفت خوبی برای صنعت بیمه کشور خواهد بود. ضمن این‌که درحال‌حاضر بیمه شخص ثالث راننده‌محور اختیاری است، اما از سال آینده اجباری می‌شود. این بیمه براساس کدملی، مشخصات و نحوه رانندگی به شخص راننده تعلق خواهد گرفت.”

در گذشته تخفیف‌های بیمه شخص ثالث به خودرو تعلق می‌گرفت، اما با اجرای این دستورالعمل و اصلاحیه جدید، تخفیف‌های بیمه‌ شخص ثالث فردی که چندسال با یک خودرو رانندگی کرده است، با حق بیمه او می‌ماند و با فروش خودرو این تخفیف‌ها به شخص دیگر واگذار نخواهد شد.

نحوه اجرایی شدن آیین‌نامه 18 طرح جدید بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه به این صورت است که بیمه‌مرکزی از طریق سامانه الکترونیکی امکان ثبت‌نام براساس کدملی بیمه‌گذار را برای بیمه‌گر فراهم کرده است.

در این سامانه، شرکت‌های بیمه موظف هستند برای بیمه شخص ثالث راننده محور ، جنسیت، سن، شغل و سابقه رانندگی فرد را نیز دریافت کنند.

رییس شورای عالی می‌گوید که این طرح باید قبل از پایان برنامه ششم اجرایی شود؛ البته برای اجرای طرح بیمه شخص ثالث جدید لازم است تا اطلاعات راننده از جمله جنسیت، سن، تجربه، میزان تخلفات و سایر اطلاعات جمع آوری شده و برنامه نرم افزاری لازم تهیه شود.

وی زمان اجرای این طرح را اواخر سال 98 و به شکل پایلوت اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان