کلاهبردار اینستاگرامی عکاسان حرفه ای را راهی جاکارتای اندونزی کرد

کلاهبرداری جدیدی در جامعه افراد تاثیرگذار و عکاسان اینستاگرام در گردش است و تا به امروز خسارات قابل توجهی را متوجه این گروه از کاربران شبکه اجتماعی مورد بحث کرده

کلاهبردار اینستاگرامی عکاسان حرفه ای را راهی جاکارتای اندونزی کرد

کلاهبرداری جدیدی در جامعه افراد تاثیرگذار و عکاسان اینستاگرام در گردش است و تا به امروز خسارات قابل توجهی را متوجه این گروه از کاربران شبکه اجتماعی مورد بحث کرده. این کلاهبردار اینستاگرامی که ادعا می کرده وندی دنگ مرداک همسر سابق غول رسانه ای، مرداک، بوده به لطف نقشه دقیق خود توانسته صدها شخصیت مطرح اینستاگرامی را به دام بیاندازد و هزاران دلار آنها را سرکیسه کند.

ماجرا از این قرار است که وندی ساختگی از طریق ایمیل (با دامنه dengmurdoch.com) با طعمه های خود که غالبا عکاس بوده اند تماس گرفته و مدعی شده که به شدت تحت تاثیر آثار آنها قرار گرفته و اطلاعات در این رابطه را هم از طریق یکی از افراد مشهور صنعت عکاسی به دست آورده است.

بنابر گفته های دو عکاسی که در این دام گرفتار شدند وندی اطلاعات آنها را از فردی به نام پیلا گُزمن گرفته که سردبیر نشریه Conde Nast Traveler است. وندی در ادامه از عکاسان پرسیده که آیا علاقمند به عکاسی از وی در جاکارتای اندونزی هستند یا خیر و در ادامه حتی به صورت تلفنی جزئیات مربوط به پروژه عکاسی مربوط به المپیک زمستانی پکن 2022 را با آنها در میان گذاشته.

کلیک کنید

یکی از این قربانیان این کلاهبردار اینستاگرامی که کارلی رود نام دارد در این باره می گوید:

در یکی از تماس های تلفنی وندی من را پشت خط نگه داشت و وانمود کرد که با پرستار دخترانش در مورد پروژه آموزشی آنها صحبت می کند. حرف های او با پرستار خیلی واقعی به نظر می رسید.

در ادامه وندی و دستیار فرضی او به نام آئرون گرش که در نیویورک حضور داشت از عکاسان می خواهند که بلیط پروازشان به جاکارتار را تهیه کنند اما قول می دهند که هزینه های بلیط را بعد از اتمام پروژه پرداخت نمایند. پس از این مرحله یک قرارداد جعلی اما دقیق برای رود فرستاده می شود و عکاس ها عازم جاکارتا می شوند و درست از همین نقطه دردسرهایشان شروع می شود.

به محض اینکه رود وارد جاکارتا می شود گرش به او می گوید که برای تسریع فرایند دریافت مجوز عکاسی باید 1400 دلار را پرداخت نماید و باز هم وعده می دهد که پول را به او برگرداند. البته در کنار این رقم مبلغی هم بابت ترابری از وی دریافت می شود. خانم رود در این مرحله به وی مشکوک می شود اما همچنان ادامه می دهد.

به نظرم رقم خیلی بالا می آمد اما می دانستم که مجوز باید فورا صادر شود و پیشتر درگیر فرایند دریافت مجوز عکاسی شده بودم.

جالب است بدانید افراد دیگری به نام های هنر وو و زورنیستا شاهانسکا نیز که وبلاگی به نام This Life of Travel دارند قربانی این نقشه شده بودند.

در ادامه راننده ای به سراغ عکاس ها آمده و به آنها کمک کرده که پولشان را به روپیه اندونزی تبدیل کنند. از آنها خواسته می شود پول را به راننده تحویل دهند. در مورد خانم رود، راننده مسیری طولانی از هتل را به طی می کند و در نهایت مقابل یک پمپ بنزین توقف می کند تا باد لاستیک هایش را بررسی کند. در همین موقع پول ها را به فردی که در ماشین عقبی بوده تحویل می دهد و بدون آنکه باد لاستیک ها را چک کند مجددا سوار خودرو می شود.

عکاس تلاش کرده با راننده صحبت کند و علت اینکار را از وی بپرسد اما از آنجا که راننده مهارت کافی در زبان انگلیسی را نداشته چیزی دستگیرش نشده. در ادامه رود به هتل باز  می گردد و تا چند روز بعد از این ماجرا وندی ساختگی مرتبا تاریخ عکاسی را به تعویق می اندازد و از او بابت دریافت مجوزها مبالغ بیشتری را طلب می کند.

وو و شاهانسکا نیز با درخواستی مشابه عازم معبدی چینی در جاکارتا می شوند و ناگهان با عکاسی آلمانی برخورد می کنند که ظاهرا به درخواست وندی به آن معبد آمده. آنها در انتها متوجه نقشه کلاهبرداری می شوند و نهادهای مربوطه را در جریان این اتفاق می گذارند.

اشاره کنیم که طبق اعلام پلیس اندونزی تاکنون ده ها عکاس و گریمور و تهیه کننده مشهور هالیوودی قربانی این نقشه شده اند و بررسی ها برای دستگیری عاملان همچنان ادامه دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان