آخرین تحولات خاورمیانه:

آماده شدن اسرائیل برای جنگ در دو جبهه

آغاز مذاکرات کُردها با دولت سوریه در دمشق با نظارت روسیه، راهپیمایی ۲۰ هزار نفری مردم لبنان در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه عرب، ادعای عجیب نتانیاهو در مورد ایران و برگزاری نشست توسعه اقتصادی سران عرب در بیروت از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به آماده شدن اسرائیل برای جنگ در دو جبهه نیز اشاره کرد.

آغاز مذاکرات کُردها با دولت سوریه در دمشق با نظارت روسیه، راهپیمایی 20 هزار نفری مردم لبنان در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه عرب، ادعای عجیب نتانیاهو در مورد ایران و برگزاری نشست توسعه اقتصادی سران عرب در بیروت از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به آماده شدن اسرائیل برای جنگ در دو جبهه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، شبکه هفتم تلویزیون رژیم اسرائیل به نقل از ژنرال عاموس یادلین رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی این رژیم اعلام کرد: تهدید اصلی سال 2019 میلادی، یک جنگ فراگیر در شمال علیه ایران و حزب الله و سوریه است.

وی افزود: اسرائیل با مشکلات و موانع نظامی زیادی روبرو است که مهمترین آن، تهدید مداوم از منطقه شمالی به ویژه از جانب حزب الله و ایران در داخل سوریه است.

یادلین گفت: اسرائیل با نوعی درگیری روبرو خواهد شد که با درگیری های سابق متفاوت خواهد بود، بنابراین باید برای آن آماده شود.

این ژنرال صهیونیست با ادعای اینکه "اسرائیل بسیار قوی" است، در عین حال گفت: اسرائیل باید خود را برای رویارویی نظامی همزمان در دو جبهه آماده کند و این چیزی است که از زمان جنگ اکتبر سال 1973 میلادی روی نداده است. اگر این جنگ اتفاق بیفتد، خطر از دست دادن هواپیماها وجود دارد.

آماده شدن اسرائیل برای جنگ در دو جبهه /آغاز مذاکرات کُردها با دولت سوریه در دمشق با نظارت روسیه/ادعای عجیب نتانیاهو در مورد ایران/ راهپیمایی 20 هزار نفری مردم لبنان در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه عرب

وی که ریاست مرکز تحقیقات امنیت وابسته به دانشگاه تل آویو را برعهده دارد، افزود: امکان اصطکاک با روس ها نظیر حادثه سپتامبر گذشته به طور غیرمستقیم وجود دارد. امکان اینکه ایرانی ها یا سوری ها یا حزب الله همانند ماه مه گذشته به سمت اسرائیل شلیک کنند، وجود دارد.

آغاز مذاکرات کُردها با دولت سوریه در دمشق با نظارت روسیه

الحیاة به نقل از یک منبع بلندپایه کُرد گزارش داد که طی روزهای آتی در دمشق، مذاکراتی بین شورای دموکراتیک و دولت سوریه با نظارت روسیه انجام خواهد شد.

این منبع گفت که نهاد موسوم به «خودگردان» (کُرد) حاضر در شمال سوریه، لیست 10 بندی آماده کرده است که آن را به دمشق ارائه خواهد کرد.

آماده شدن اسرائیل برای جنگ در دو جبهه /آغاز مذاکرات کُردها با دولت سوریه در دمشق با نظارت روسیه/ادعای عجیب نتانیاهو در مورد ایران/ راهپیمایی 20 هزار نفری مردم لبنان در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه عرب

این منبع اعلام کرد که در این لیست بر «تمامیت ارضی سوریه تأکید شده و خودگردانها نیز بخشی از نظام جمهوری دموکراتیک است که در پارلمان نماینده دارند».

خودگردانی کردهای سوریه در قالب «شورای دموکراتیک سوریه» که عمده آن‌ها را کُردها تشکیل می‌دهند مذاکرات با دولت سوریه را در سال 2018 به طور جدی پیگیر شده و تاکنون چندین جلسه گفت‌و‌گو تشکیل شده است. این گفت‌و‌گوها پس از تهدیدات ترکیه برای حمله به شمال سوریه، وارد فاز جدی‌تری شده است.

راهپیمایی 20 هزار نفری مردم لبنان در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه عرب

همزمان با برگزاری نشست اقتصادی سران عرب در لبنان، حدود 20 هزار نفر در اعتراض به سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی اتحادیه عرب روز یکشنبه در بیروت – پایتخت لبنان—راهپیمایی کردند.

نماینده حزب کمونیست لبنان که این راهپیمایی اعتراضی را سازماندهی کرده است به خبرنگار اسپوتنیک گفت: «ما این راهپیمایی را پیش از برگزاری نشست اقتصادی اتحادیه عرب سازماندهی کردیم، اما هنگامی که تاریخ نشست اعلام شد، هماهنگی تاریخ آن با زمان برگزاری راهپیمایی شرایط را برای ما بهتر کرد. این راهپیمایی اعتراضی، پیامی به سران اتحادیه عرب در نشست اقتصادی است؛ چراکه در بسیاری از کشور‌های عربی، شرایط اقتصادی و اجتماعی اسف بار است و همین باعث شده مردم به خیابان‌ها بیایند.»

طبق گفته سازمان دهندگان این راهپیمایی، تعداد شرکت کنندگان فراتر از انتظارشان بوده است. همچنین چندین سازمان غیر دولتی و برخی از اعضای قوای سیاسی به این اعتراضات پیوسته‌اند.

معترضان، مقامات کشور‌های عربی را که در نشست اتحادیه عرب حاضر بودند به ایجاد بحران مالی، افزایش بهای کالا‌ها و دستمزد پایین متهم کردند.

نشست اقتصادی اتحادیه عربی از روز پنجشنبه در بیروت، پایتخت لبنان آغاز به کار کرده است و با برگزاری یک جلسه کمیته هیئت‌های تخصصی، انتظار می‌رود روز یکشنبه به پایان برسد.

ادعای عجیب نتانیاهو در مورد ایران

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادعایی عجیب و بی‌اساس گفته که ایران برای توقف سفر او به کشور چاد تلاش کرده اما ناکام مانده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در پاسخ به سفر چندی قبل رئیس‌جمهور چاد به فلسطین اشغالی، به این کشور آفریقایی سفر کرد تا روابط دیپلماتیک تل‌آویو و «انجامنا» رسماً از سرگرفته شود. چاد 46 سال قبل روابطش را با رژیم صهیونیستی قطع کرده بود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، نخست‌وزیر این رژیم در فرودگاه مورد استقبال وزیر خارجه چاد قرار گرفت و سپس با «ادریس دبی» رئیس‌جمهور این کشور به مدت یک ساعت دیداری خصوصی داشت.

قرار است سفر «بنیامین نتانیاهو» به چاد، هفت ساعت به طول بیانجامد و سپس او چاد را به مقصد فلسطین اشغالی ترک کند.

آماده شدن اسرائیل برای جنگ در دو جبهه /آغاز مذاکرات کُردها با دولت سوریه در دمشق با نظارت روسیه/ادعای عجیب نتانیاهو در مورد ایران/ راهپیمایی 20 هزار نفری مردم لبنان در اعتراض به سیاست‌های اتحادیه عرب

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس درباره سفرش به چاد مدعی شد: «ایرانی‌ها و فلسطینیان درباره این سفر ناراحت بودند و تلاش کردند که این سفر را متوقف کنند، اما ناکام ماندند».

نتانیاهو همچنین تاکید کرد که او در آینده سفرهای دیگری هم به کشورهای اسلامی انجام خواهد داد.

برگزاری نشست توسعه اقتصادی سران عرب در بیروت

نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی سران عرب روز یکشنبه در بیروت با سخنرانی میشل عون آغاز شد. وی پیشنهاد تاسیس بانک عربی برای بازسازی و توسعه را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، سایت النشره اعلام کرد، چهارمین دور از این نشست به ریاست میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در بیروت آغاز به کار کرد. عون در افتتاحیه این نشست طی سخنرانی تصریح کرد: ما برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و توسعه در کشورهای خود این نشست را برگزار می‌کنیم، خاورمیانه اسیر جنگ‌های متعددی است اما ما امروز به دنبال بررسی دلایل و عاملان نیستیم بلکه به دنبال بررسی نتایج ویران‌بار آن بر اقتصاد و رشد و توسعه کشورهای خود هستیم.

عون با اشاره به پیشنهاد تاسیس بانک عربی گفت، ماموریت این بانک پیشنهادی کمک به تمامی کشورها و ملت‌های عربی برای عبور از بحران‌های‌شان و مشارکت در توسعه اقتصادی پایدار است.

وی تصریح کرد، جنگ‌های داخلی، گسترش پدیده تروریسم و افراط‌گری و ظهور موج آوارگان بر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی تاثیر سوء نهاده است تا جایی که رشد و توسعه مسیر خود را در منطقه و به خصوص در برخی کشورهایی که دارای مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند به دشواری طی می‌کنند و جنگ‌های موجود این مشکلات را دو چندان کرده و همه تلاش‌ها در این راستا را با دشواری همراه کرده است.

رئیس جمهوری لبنان افزود، در کشورهای عربی اهداف جهانی توسعه پایدار از نابودی فقر گرفته تا مبارزه با نابرابری و ظلم محقق نشده، حقوق بشر از جمله آزادی و زندگی کریمانه نقض می‌شود و ویرانی گسترش می‌یابد و میلیون‌ها تن سرزمین خود را ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: لبنان بهای سنگینی در ازای جنگ‌ها و وجود تروریسم پرداخته است و علاوه بر حضور فلسطینیان از 70 سال گذشته در لبنان، این کشور به دلیل ورود آوارگان سوری بار سنگین منطقه‌ای و بین‌المللی را متحمل شده است تا جایی که تعداد فلسطینیان موجود در لبنان معادل نیمی از مردم این کشور است، این در حالی است که لبنان زیر ساخت کافی نداشته، منابع آن محدود است و از سوی دیگر نیز اشغال‌گران در کمین ما هستند و از 70 سال پیش به تجاوزها و اشغال‌گری خود در فلسطین و کشورهای عربی ادامه داده، قطعنامه‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند و امروز اشغال‌گری‌هایش به حدی رسیده که به دنبال یهودی‌سازی قدس اشغالی و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل و تصویب قانون "کشور یهود" بدون توجه به قطعنامه‌های بین‌المللی ذی‌ربط است.

رئیس جمهوری لبنان افزود، رژیم صهیونیستی به دنبال نابود کردن هویت فلسطین است و تلاش می‌کند قطعنامه 194 و حق بازگشت را از میان بردارد، علاوه بر آن به تهدیدهای خود علیه لبنان ادامه داده و این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد و همواره قطعنامه 1701 و تمامیت ارضی، حاکمیت دریایی و زمینی لبنان را نقض می‌کند.

همچنین در ابتدای این نشست محمد الجدعان، وزیر دارایی و رئیس هیئت عربستان ضمن سخنرانی در افتتاحیه این نشست از لبنان به خاطر حسن میزبانی و استقبال گرم قدردانی کرد.

وی تصریح کرد، عربستان در سال 2013 میزبان این نشست و میزبان بیست و نهمین دور از نشست قدس در سال 2017 با هدف تاکید بر فعالیت عربی مشترک بود و ابتکار عمل پادشاه عربستان حمایت از افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و در نهایت این سرمایه به مبلغ هفت‌ونیم میلیارد دلار رسید. همچنین این نشست از آغاز برنامه حمایت تجارت بین‌المللی حمایت کرد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی سران عرب اعلام کرد، این نشست پس از شش سال غیبت برگزار می‌شود و کشورهای عربی با چالش‌های امنیتی، آشفتگی‌ها و بحران‌ها روبه‌رو هستند و این چالش‌ها بازتاب چالش‌ جدی‌تری در ارتباط با تحقق توسعه جامع و کامل است. وقایع موجود در کشورهای عربی اثبات کرده‌اند که رشد و توسعه و برقراری امنیت و ثبات به یکدیگر متصل هستند و برقراری ثبات بدون رشد و توسعه جامع ممکن نیست.

وی گفت: در منطقه پیشرفت و اصلاحات سازمانی و مالی صورت گرفته اما این منطقه همچنان نیازمند فعالیت اقتصادی است و هنوز برای ورود به اقتصاد دیجیتالی آماده نیست. شکاف اصلی که ما را از تحولات اقتصاد جهانی جدا می‌کند به سرمایه انسانی مربوط می‌شود و باید دانش و نوآوری در سایه شتاب انقلاب صنعتی چهارم و آمادگی برای مقابله با پیامدهای انقلاب بر آن در راس اولویت‌های ما قرار گیرند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان