آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور شد

سالیان سال است که مشاغل سخت و زیان آور دغدغه بسیاری از کارگران بوده و هست، از جمله افرادی که همیشه به‌دنبال بهره‌مندی از مشاغل سخت و زیان آور بودند، آتش نشانان هستند که با تمام وجود در عملیات‌ها از جان هموطنان خود دفاع می‌کنند. این دغدغه بعد از حادثه پلاسکو پررنگ‌تر شده، به گونه‌ای که در مراسم تشییع پیکر «احسان جامعی»، آتش نشانی که چندی پیش جان خود را حین عملیات از دست داد، یکی از همکارانش خطاب به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت قرار بود بیمه درست شود، اما هنوز جزو مشاغل سخت و زیان آور نیستیم و باید فکری به حال ما کنید.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، روز گذشته در یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی که با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاتم شاه کرمی معاون وزارت کار و اعضای شورای عالی با دستور کار بررسی سخت و زیان آوری کار آتش نشانان در سالن کنفرانس وزارت تعاون برگزار شد، سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفت و شغلی که در رده «الف» مشاغل سخت وزیان آور قرار داشت بعد از گذشت 20 سال در شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی با موافقت اعضا مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی به 13 گروه شغلی گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور الحاق شد، بنابراین آتش نشانان به مدد این مصوبه می‌توانند بعد از 20 سال بازنشسته شوند و از مزایای این موضوع بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است بر این اساس با توجه به این‌که بخشی از آتش‌نشانان خارج از شمول قانون کار هستند طبق مصوبه شورای عالی حفاظت فنی، تمام آتش‌نشانان مشاغل عملیاتی تابع قانون کار و خارج از قانون کار مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بااشاره به بررسی مهم‌ترین دستور این جلسه که موضوع سخت و زیان آور شناختن شغل آتش نشانی بود، گفت: گروه الف مشاغلی هستند که با بررسی آلاینده‌های محیطی می‌توانند در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند و طبیعتاً شغل آتش نشانی را نمی‌شد در این بخش قرار بدهیم، اما در مشاغل گروه «ب» که ماهیت سخت و زیان آور دارند نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بنابراین تمام مشاغل عملیاتی آتش نشانی در سراسر کشور که تابع قانون کار هستند با مصوبه شورای عالی حفاظت فنی مشمول مشاغل سخت و زیان آور شدند که لیست مشاغل عملیاتی را پیوست مصوبه شورای عالی حفاظت فنی به تمام استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد و سازمان تأمین اجتماعی نیز آن را در دستور کار خود قرار می‌دهد تا آتش نشانان بتوانند پیرو آن از مزایای این موضوع بهره‌مند شوند.

وی افزود: علاوه بر این مشاغلی مطرح بودند که آنها علی الظاهر عملیاتی نیستند و ممکن است با توجه به جغرافیای کشور در زمره مشاغل عملیاتی قرار بگیرند، بنابراین آنها را به تشخیص کمیته‌های محلی و استانی واگذار کردیم که متناسب با شرایط خاص در استان‌ها درباره آن مشاغل بتوانند علاوه بر لیست مصوب تصمیم بگیرند و بدین ترتیب این موضوعی که از سال80 با تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی و بعد از آن با یک استفساریه از ریاست مجلس شورای اسلامی که با ابلاغ ریاست جمهوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محول شده بود، در این جلسه به تصویب اعضای شورا رسید.

شریعتمداری درخصوص زمان آغاز اجرای این مصوبه بیان کرد: به محض ابلاغ لازم الاجراست، معمولاً مصوبات به تاریخ روز تصویب ابلاغ می‌شوند و تا یک هفته دیگر به سراسر کشور ارسال خواهد شد. حاتم شاه‌کرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشانی از جمله آتش‌نشانان حادثه پلاسکو اظهار کرد: در جلسه شورای عالی حفاظت فنی سه دستور کار مورد بررسی قرار گرفت. دستور کار اول چگونگی بحث و بررسی شغل سخت و زیان‌آور آتش‌نشانی است، نحوه بررسی سخت و زیان‌آوری مشاغل در کشور به دو طریق انجام می‌شود. اول، مشاغلی که سخت و زیان‌آوری آنها را با اقدامات ایمنی و تدابیر لازم می‌توان کاهش داد و از سخت و زیان‌آوری می‌توان خارج کرد.

وی ادامه داد: سخت و زیان‌آوری این دسته از مشاغل توسط کارفرمایان قابل انجام است و می‌توان صفت سخت و زیان‌آوری را از آنها برداشت. دوم مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان‌آور هستند ولی با به‌کارگیری تدابیر ایمنی و بهداشتی صفت سخت و زیان‌آور بودن خود را از دست نمی‌دهد.

او گفت: در قانون سخت و زیان‌آور بودن کار آتش‌نشانان پیش‌بینی شده است ولی در این زمینه ابهامی وجود داشت و آنهم این‌که استانداران درباره سخت و زیان‌آور بودن با وحدت رویه پیش نمی‌رفتند و به اندازه‌گیری یکسری آلایندگی‌ها متوسل می‌شدند و براساس آن راجع به سخت و زیان‌آور بودن آتش‌نشانی اظهار می‌کردند، لذا این مسأله در دستور کار شورای عالی حفاظت فنی قرار گرفت.

شاه‌کرمی با بیان این‌که چندین جلسه در خصوص سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان در شورا بحث و بررسی صورت گرفت، اظهار کرد: با اعلام نظر کمیته فنی در این خصوص تصمیم گرفتیم و مقرر شد شغل آتش‌نشانی در ردیف گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آوری که ماهیتا زیان‌آورند قرار گیرد، بنابراین مشاغل سخت و زیان آورگروه ب از عدد 13 به 14 افزایش یافت. دبیر شورای عالی حفاظت فنی درباره دو دستور کار دیگر جلسه شورا گفت: مشاغلی نظیر مخابرات که به موجب تغییر کارفرمایان آنها سخت و زیان‌آوری‌شان مشخص نیست بررسی می‌شود. همچنین براساس پیشنهاد وزارت کشور که به شورای عالی حفاظت فنی ارجاع شده بحث ایمنی بازار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که البته بخشی از آن به شورا و مابقی به شهرداری‌ها و دیگر مراجع برمی‌گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان