بانک تجارت، چشم انداز پر از امید

در ادامه به بررسی آیتم هایی نظیر چگونگی رشد درآمدهای تسهلات دهی در کنار کنترل هزینه ها و کاهش سود پرداختی به سپرده ها و تراز مثبت ارزی و سایر پتانسیل های نهفته بانک تجارت خواهیم پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس٢4،بانک تجارت در حالی صورت های مالی ٩ ماهه خود را ارائه داد که شاهد به وجود آمدن امیدهای زیادی در گزارش این بانک بودیم، از تاکیدبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی برای اصلاح ساختار و مستهلک نمودن زیان انباشته تا رشد قابل توجه آیتم های عملیاتی بانک که باعث کاهش قابل توجه زیاندهی در بانک شده است.

01

در گام اول، بانک تجارت در اقدامی جالب توجه از یک سو با رشد قابل توجه 29 درصدی در درآمد تسهیلات دهی مواجه شده است درآمد این بخش از 8508 میلیارد تومان در 9 ماهه سال قبل به به بیش از 10936 میلیارد تومان در 9 ماهه امسال رسیده است.

این تغییر مثبت و مهم در رشد درآمد بانک در حالی رخ می دهد که بانک نه تنها رشد هزینه ای را شاهد نمی باشد بلکه سرفصل هزینه سود سپرده های بانک 8 درصد هم کاهش داشته است.

به عبارت دیگر، بانک از یک سو توانسته درآمد های خود را با جهش همراه و ازسوی دیگر در قبال این رشد درآمد رشد هزینه ها را شاهد نبوده و با کاهش هزینه ها نیز همراه شده است.

در دیگر سو، اقدامات مثبت بانک سبب شده در حالی که در 9 ماهه سال قبل جمع درآمدهای بانک منفی و با زیان 1196 میلیاردی همراه شود در 9 ماهه امسال با تحول بانک به درآمد 2242 میلیاردی دست یابد.

این مثبت شدن شدید درآمد های بانک در حالی به وقوغ پیوسته که هزینه های بانک تنها 4 درصد رشد داشته و بانک به شدت هزینه های خود را کنترل و از سوی دیگر با شتاب در حال رشد درآمد های خود می باشد.

جمع این موارد سبب شده، تا بانک با کاهش 55 درصدی زیان خالص همراه که به نظر می رسد با اقدامات مثبت بانک این زیان تا پایان سال بیش از پیش نیز کاهش داشته باشد.

02

همچنین طبق جدول بالا ،عملکرد عملیاتی بانک نیز با رشد و بهبهود خوبی همراه شده است به طوری که بازده تسهیلات بانک به بالای 18 درصد رسیده و سرانه جذب سپرده شعب و کارکنان نیز تغییرات مثبت خوبی داشته است که نشان می دهد بانک هم درآمد خوبی از تسهیلاتش دریافت و هم هزینه های خود را با بهره وری بیشتر شعب و کارکنان افزایش داده است.

03

نکته مهم دیگر، بانک شفاف سازی در خصوص تراز ارزی بانک است که نشان می دهد دارایی های ارزی بانک به نسبت بدهی های ارزی بالاتر و به عبارتی تراز ارزی بانک مثبت می باشد که در صورت افزایش نرخ تسعیر ارز از 4200 تومان فعلی به نرخ نیمایی بانک قادر به شناسایی سود خوبی از طریق تراز ارزی مثبت خود می باشد.

04

در بخش سپرده ها، عاملی که باعث کاهش هزینه های تامین منابع در بانک شده کنترل شدید نرخ سود سپرده ها می باشد به طوری که دو بخش سپرده کوتاه مدت و بلند مدت بانک با کاهش نرخ سود سپرده همراه شده اند.

در بخش سپرده کوتاه مدت، سود سپرده از 13.7 درصد به 11.8 درصد کاهش یافته است اما مقدار جذب منابع افزایشی بوده و رشد بیش از 42 درصدی در این بخش را شاهد هستیم.

در بخش مهم سپرده های بلند مدت نیز نرخ سود سپرده ها از 19.9 درصدی به 18.1 درصد کاهش داشته است اما جذب منابع در این بخش هم با رشد 1 درصدی همراه شده است.

در واقع، علی رغم کماهش نرخ سود پرداختی به سپرده ها بانک تجارت توانسته در جمع سپرده های خود طی 9 ماه از پایان سال 96 که حجم کل سپرده های بانک در سطح کمتر از 111 هزار میلیارد تومان بوده به جمع سپرده قابل توجه بیش از 128 هزار میلیاردی در پایان آذرماه رسیده که نشان می دهد بانک هم توانسته منابع بیشتری جذب و هم نرخ سود این منابع را کاهش دهد.

پس در نهایت، همانطور که مشاهده می شود بانک تجارت از یک سو با تمرکز بر رشد درآمد ها با موفقیت عمل کرده هم در سوی دیگر توانسته هزینه های خود را به خصوص در هزینه منابع مالی کاهش قابل توجهی ایجاد نماید.

حال افزایش سرمایه سنگینی که در پیش رو می باشد، نه تنها باعث مستهلک شدن زیان انباشته بانک می شود بلکه می تواند توان جذب منابع و تسهیلات دهی بانک را افزایش و همین امر شدیدا بر تغییرات مثبت آیتم های بانک تجارت و حتی خروج از زیاندهی تاثیرات مثبت داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان