بعد از جراحی زانو این کارهای حیاتی را انجام دهید!

آگاه بودن از شرایط جراحی زانو قبل از انجام جراحی می تواند در ذهنیت بیمار بسیار کمک کند.

بعد از جراحی زانو این کارهای حیاتی را انجام دهید!

جراحی زانو از نظر همه شاید مشکل و سخت باشد اما اعتماد کرد به پزشک و انجام مراقبت های صحیح می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این مقاله آنچه که باید در مورد جراحی زانو بدانید را توضیح خواهیم داد.

در جراحی OR زانو چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا فرد بیمار را به صورت عادی بیهوش می کنند تا درد را حس نکند. غالبا جراحی بین 1تا 2 ساعت زمان نیاز دارد. جراح کشکک روی زانو را که آسیب دیده از مفصل جدا می کند و مفصل جدید را پیوند می زند. بعد از جراحی، بیمار هوشیاری خود را سریع بدست خواهد آورد.

بعد از عمل جراحی زانو

ممکن است که لوله های حاوی خون اطراف زانو وصل شده باشند. یک لوله IV به بازوی بیمار متصل می کنند برای تزریق سرم و دارو های آرام بخش. و ممکن است که کیسه دفع ادرار نیز به بیمار وصل کنند. همچنین برای حرکت آهسته خون جوراب های مخصوصی به بیمار می پوشانند. برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک، و برای عدم ایجاد لخته رقیق کننده خون تجویز می کنند.

اولین روز بازیابی

بیمار برای بازیابی قدرت حرکت و جلوگیری از بروز مشکل نیاز به تحرک دارد. یک فیزیوتراپ به بیمار کمک می کند که روی پای خود بایستد و برای گردش خون او را تشویق می کند که مچ پای خود را حرکت دهد. بیمار باید سعی کند راه برود. تنفس در حین ورزش به شش های بیمار کمک خواهد کرد و از بروز پنومونیا (pneumonia)  جلوگیری می کند. اگر جراحی بیمار به صورت سرپایی انجام شده است باید تمرینات ورزشی را در خانه انجام دهد.

دومین روز: به کارهای عادی روزانه خود برگردید

بیمار می تواند دارو ها را به صورت خوارکی مصرف کند نه از طریق لوله IV و غذاهای عادی بخورد و به کمک دیگران از توالت استفاده کند. همچنین از فیزیوتراپ برای حرکت دادن زانو کمک بگیرد. شخص بیمار باید بدن خود را چک کند تا بتواند نشانه های بروز مشکل مثل عفونت، لخته یا گرفتگی قفسه سینه را تشخیص دهد.

سومین روز: زمان شستشو

در روز سوم زخم ها تا حدی که بتوان دوش گرفت بهبود یافته اند. اگر نظر دکتر این است که زخم ها خوب هستند پانسمان را بردارید دوش بگیرید و آن را به آرامی تمیز کنید سپس پانسمان تازه و خشک ببندید. به جز پمادی که دکتر تجویز کرده است از لسیون و کرمی برای مالش زخم ها ونواحی اطراف آن استفاده نکنید. مدت زمان لازم برای بهبود کامل و کشیدن بخیه ها 2 هفته می باشد و قبل از آن، از رفتن به استخر یا حمام طولانی مدت اجتناب کنید.

چهارمین روز: به خانه بازگردید

اگر جراحی به خوبی پیش رفته و زخم ها در حال بهبودی هستند پس زمان خداحافظی با بیمارستان است. قبل از ترک بیمارستان باید بیمار قادر به بیرون آمدن از تخت بدون کمک و استفاده از توالت باشد. ممکن است که نیاز باشد از عصا یا تکیه گاه برای راه رفتن (walker) استفاده شود.

هفته اول: مراقبت از زخم ها را خودتان انجام دهید

بیمار در بیمارستان چگونه مراقبت کردن از زخم ها مثل تمیز کردن و تعویض پانسمان را یاد می گیرد پس بهتر است خودش در منزل این کارها را انجام دهد. قدری ورم کردن عادی است اما قرمز شدن، تب می توانند نشانه عفونت باشند. کمپرس یخ می تواند به کاهش درد کمک کند. فیزیوتراپ می تواند در منزل به شما خدمات بدهد همچنین هنگام بیداری هر 2 ساعت یک بار اقدام به راه رفتن کنید.

هفته دوم: ساده بگیرید

خوشبختانه، در هفته دوم بعد از جراحی به شرایط خانه عادت کرده اید و شرایط طوری برنامه ریزی شده که بتوانید راحت کارهای خود را انجام دهید و راه بروید و اگر نیاز باشد از کسی برای راه رفتن کمک بگیرید. پیاده روی های کوتاه انجام دهید اما از عصا یا واکر تا زمانی که بتوانید تعادل خود را بدست بیاورید استفاده کنید. پانسمان و بخیه های زخم تان را می توانید بعد از 2 هفته باز کنید.

هفته 3-6: به فعالیت های خود باز گردید

شما باید قادر به انجام فعالیت های گذشته خود باشید. شنا کردن، راندن دوچرخه ثابت برای زانوی شما خوب است. بعد از این که احساس راحتی کردید می توانید دوباره رابطه برقرار کنید. اگر باغبان هستید بعد از دو ماه می توانید زانوی خود را خم کرده و بنشینید اما شاید ابتدا قدری سخت باشد. گلف و رقص برای زانو مشکلی ندارند اما ورزش های سخت مثل بسکتبال قدغن می شود.

مسکن ها را قطع کنید

بعضی از افراد نیاز به استفاده طولانی مدت مسکن ندارند و شاید بهتر باشد که مسکن های قوی را با استامینیفون یا ابپوبروفن جایگزین کرد. اگر از رقیق کننده خون استفاده می کنید با پزشک خود برا متوقف کردن آن مشورت کنید.

هفته 6: رانندگی دوباره

از این که دوباره شروع به رانندگی کنید نترسید. برای این که بتوانید از پدال ها استفاده کنید باید هیچ گونه دردی نداشته باشید. بهتر است که بین 6-8 هفته صبر کنید و بعد شروع به رانندگی کنید.
منبع الو دکتر
اهمیت فیزیوتراپ قبل و بعد از جراحی یا تعویض مفصل زانو

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان