مسافران برای بهسازی خط۵ مترو، صبوری کنند

خط پنج متروی تهران و حومه، اولین خط متروی پایتخت است که در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد و حدود بیست سال است که از آغاز فعالیت آن می‌گذرد.

مسافران برای بهسازی خط5 مترو، صبوری کنند

به گزارش خبرآنلاین، خط5 که تنها خط برون شهری شبکه‌ی متروی تهران است،  با دارا بودن 11 ایستگاه و 42 کیلومتر طول، یکی از مهم‌ترین خطوط متروی این شهر به حساب می آید. اهمیت خط 5 از آن جهت است که دو استان تهران و البرز را به یکدیگر متصل می‌کند و به علت حجم بالای مسافرت‌های روزانه بین این دو استان، این خط یکی از پر ترددترین خطوط متروی تهران است، به طوری که طبق آمار شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در آبان ماه 97 طی روزهای شنبه تا چهارشنبه به طور میانگین 145 هزار مسافر روزانه از این خط استفاده کردند.

 با توجه به آمار ارائه شده از استقبال مسافران از این خط و همچنین ذکر این نکته که خط پنچ از قدیمی ترین خطوط متروی تهران است، اولین اقدامی که لازم بود در جهت امنیت و آسایش مسافران انجام گیرد بهسازی و ایمن‌سازی این خط و همچنین کوتاه کردن زمان سفر بین دو استان تهران و البرز است.

فاز اول بهسازی خط 5
 فرنوش نوبخت نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، گفت: فاز اول بهسازی خط 5، از دی ماه 1395 آغاز شد و در خرداد 1397 به پایان رسید. در این مرحله بیش از 3 هزار و 650 نفر روز کار مشاوره، 32 هزار و 850 نفر روز کار عملیاتی و 12 هزار و 700 نفر روز کار کارشناسی و نظارت انجام شد.

وی در ادامه افزود: در دو دهه‌ فعالیت خط تهران- گلشهر، بالاست و زیرساخت‌ها، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند و این مورد باعث می‌شود تا هنگام عبور قطار ضربات بیشتری به ناوگان وارد شود که جدا از آسیبی که به تجهیزات وارد می‌شود، آسایش مسافران متروی تهران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا در فاز اول بهسازی خط 5 ، بالغ بر 80 هزار متر مکعب بالاست تعویض شد.

به طور کلی در پروژه‌ بهسازی خط 5 از ابتدای انجام پروژه تا پایان آذر ماه 97 اقدامات زیر ساختی و فنی بسیاری انجام گرفت که برای نمونه می‌توان از تعویض ریل(211 شاخه)، تعویض تراورس بتنی(1658 قطعه)، تعویض ادوات(3316 ست)، تامین و نصب عایق شیمیایی(52 بند)، جمع آوری بالاست آلوده مجاور خط(7951 متر مکعب)، عایق بندی سقف گالری اتمسفر و گلشهر(8500 متر مربع) و ... نام برد.

بهسازی خطوط مترو امری متداول در تمام دنیا
عملیات بهسازی خطوط به طور طبیعی در تمامی خطوط متروی کشورهای جهان انجام می‌پذیرد که معمولا انجام این‌گونه عملیات ها باعث ایجاد اخلال در حرکت قطارها و حتی گاهی موجب توقف موقت خدمات‌رسانی می‌شود. بعنوان مثال مقامات سیستم حمل‌ونقل نیویورک جهت جلب رضایت مسافران، تصمیم به بهبود و بهسازی سیستم حمل‌ونقل ریلی گرفتند و برای اجرای این طرح حدود 836 میلیون دلار و نیز 2700  نیروی انسانی در نظر گرفته‌ شده است. این طرح که شامل بهسازی خطوط ریلی، زیرساخت‌ها و واگن‌های قطار می‌شود، در برنامه پنج ساله آینده‌ی شرکت حمل‌ونقل ریلی نیویورک قرار گرفته است.

لازم به توضیح است، عملیات بهسازی مهمترین دلیل تاخیر در سیستم جابه‌جایی به ویژه سیگنال‌ها و مسائل مربوط به اختلالات برقی در مترو نیویورک است. 
 
انجام عملیات های عمرانی همزمان با ارائه خدمت به مسافران   
همان‌طور که اشاره شد روند بهسازی خط 5 متروی تهران و حومه از دی ماه سال 95 آغاز شده است اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که در طی این مدت با تلاش متخصصان و مهندسان توانمند داخلی، در حد امکان سعی شد تا عملیات های عمرانی پس از ساعات فعالیت خطوط متروی تهران و حومه و یا در روزهای تعطیل که میزان مسافران این خط کمتر است انجام شود تا خدمات‌رسانی شرکت بهره برداری مترو به مسافران محترم ادامه یابد. 

فرنوش نوبخت با اشاره به این موضوع، عدم توقف فعالیت‌های این خط را یکی از سختی های بهسازی عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط خاص خط پنج مترو، این مسافران محترم هستند که باید با کمی صبر و تحمل بیشتر در صورت اخلال و یا تاخیر در روند حرکت قطار ها، به کمک خدمت‌گزاران خود در مترو بیایند و با آرامش خود آن‌ها را در جهت خدمات‌رسانی بهتر یاری کنند. 

وی تصریح کرد: مسلما اقدامات انجام شده توسط شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در جهت نوسازی و بهسازی خطوط تنها با هدف بهبود خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان انجام می‌گیرد که همراهی و شکیبایی مسافران باعث تسریع در روند بهسازی و ایجاد انگیزه‌ی بیشتر در پرسنل متروی تهران خواهد شد.

افزایش سرویس دهی به مسافران خط 5
یکی از عوامل مهمی که شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه همواره بر روی آن تاکید دارد جلب رضایت مسافران است و این امر در کنار برقراری امنیت سفر، جزو اولویت‌های اساسی این شرکت است که آن را پیش‌شرط اصلی موفقیت خود می‌داند. از این رو شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، در آذر ماه 1396 یک واگن به قطارهای خط 5 متروی تهران افزود و به همین خاطر ٣٠٠ نفر به ظرفیت هر قطار اضافه شد.

ضمن آنکه شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با رویکرد تغییر و بهینه سازی ساعات شلوغی براساس الگوی تقاضای سفر، همزمان با بازگشایی مدارس و افزایش سفر دو اعزام قطار سریع السیر در ساعات 6:35 و 7:15 از ایستگاه کرج به سمت تهران (صادقیه) را در برنامه قراداد که باتوجه به افزایش رضایت مسافران درخصوص اعزام قطارهای سریع السیر از مبدا ایستگاه کرج، سومین اعزام مستقل سریع السیر نیز علی رغم مشکلات موجود و کمبود قطار، از ابتدای روز سه شنبه 4 دی ماه 97 در ساعت 5:55، از این ایستگاه در دستور کار قرار گرفت.

ساخت سکو در ایستگاه متروی کرج 
شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به منظور تسهیل در رفت و آمد مسافران محترم ایستگاه کرج در حال توسعه سکوی مسافری در این ایستگاه است. این سکو در بخش شرقی-غربی محوطه ایستگاه ساخته می شود و با توجه به اینکه خروجی شمالی ایستگاه باریک است ساخت آن می تواند کمک بسیاری به سرعت و راحتی خروج مسافران از ایستگاه کند.

این سکو به طول 300 متر جایگزین پله قدیمی ایستگاه می شود و عملیات عمرانی آن از آذر ماه 1397 شروع و تا پایان بهمن ماه 1397 به اتمام می رسد.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان