عادت های شایعی که به کلیه ها آسیب می زنند!

آیا عادت های شایعی که به کلیه ها آسیب می زنند را می شناسید؟

عادت های شایعی که به کلیه ها آسیب می زنند!

کلیه های اندام های حساسی هستند که در اثر رعایت نکردن بعضی نکات و رفتارهای عادی می توانند در معرض آسیب های جدی قرار بگیرند. لذا شناخت این عادت ها کمک می کند که آن ها را کنار بگذارید. پس همراه ما باشید تا عادت های شایعی که به کلیه ها آسیب می زنند را بشناسید.

چیزهای عجیبی که می توانند به کلیه ها آسیب بزنند:

استفاده بیش از حد پروتئین

پروتئین برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است اما اگر کلیه ها به طور طبیعی کار نکنند، مصرف زیاد آن می تواند بار سنگینی برای آن باشد. با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است بدن شما به مقادیر کمی از انواع پروتئین ها نیاز داشته باشد. تخم مرغ، ماهی و آجیل ها همگی منابعی از پروتئین هستند.

نمک

در بعضی از افراد استفاده زیاد نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون شده و سرعت آسیب به کلیه ها را افزایش دهد. همچنین ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود که آن نیز می تواند حالت تهوع، درد شدید و مشکل در دفع ادرار ایجاد نماید.

سیگار کشیدن

نه تنها باعث افزایش فشار خون و ابتلا به دیابت نوع 2 می شود (یکی از دو دلیل اصلی ابتلا به مشکلات کلیوی است) بلکه می تواند با داروهایی که برای درمان بیماری های کلیوی استفاده می شود، تداخل پیدا کند. همچنین سرعت خون رسانی به کلیه ها را آرام می کند و برای افرادی که قبلا این نوع بیماری را داشتند، مشکل ایجاد کند.


الکل

مصرف کنندگان مدام و سنگین الکل ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی دارند. تنها یک جلسه نوشیدن ( بیش تر از 4 یا 5 شات در کمتر از 2 ساعت) گاهی اوقات می تواند باعث " آسیب جدی به کلیه" شود حتی ممکن است فرد نیاز به دیالیز پیدا کند.

سودا

اگر روزانه بیش از دو لیوان سودا مصرف کنید احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی افزایش می یابد. در یک مطالعه مشخص شد زنانی که در رژیم غذایی خود سودا استفاده می کردند، بعد از 20 سال کلیه هایشان 30% کاهش کارایی نسبت به سایر زنان داشت. نوشیدنی های شیرین تاثیر مشابه نداشتند.

کم شدن آب بدن

کلیه های شما برای اینکه خوب کار کنند نیاز به آب دارند. اگر به اندازه کافی آب نخورید (مخصوصا اگر بارها این مورد رخ دهد) باعث ایجاد اختلال کلیه ها می شود. چگونه می توانیم متوجه شویم به اندازه مورد نیاز آب خورده ایم؟ رنگ ادارتان زرد کمرنگ  است.

داروهای مسکن

استفاده منظم و زیاد از داروهای مسکن بدون نسخه (آستامینوفن، آسپرین، ناپروکسن و ایبوبروفن) یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب  NSAID (سلکوکسیب) می تواند باعث آسیب به کلیه شود اما لزوما به معنا تحمل درد نیست. با پزشکتان درمورد اینکه از چه چیزی و چقدر استفاده کنید و اینکه آیا نیاز به گزینه دیگری است، مشورت کنید.

داروهای غیرقانونی

استفاده کوکائین، هروئین یا شیشه (یکی از دلایل مستقیم نیست) می تواند باعث آسیب به کلیه از راه های متفاوتی شود. بعضی از این موارد باعث افزایش فشار خون می شوند که یکی از دلایل آسیب به کلیه است.

فعالیت زیاد

کار خیلی زیاد برای مدت خیلی طولانی می تواند باعث رابدومیلز شود. در این وضعیت بافت های ماهیچه به سرعت شروع به نابود شدن می کنند و در جریان خون رها می شود که می تواند باعث آسیب به کلیه و  از کار افتادن آن شود. بیش از حد کار نکنید. تمریناتتان را رفته رفته نه ناگهانی شدید کنید. اگر می توانید از تمرین کردن در دمای بالا و شرجی اجتناب کنید. اگر درد عضلانی دارید و ادارتان تیره رنگ است با پزشکان صحبت کنید.

استروئیدهای بدنسازی

بعضی از مردم از داروهایی به اسم آنابولیک که مثل هورمون تسترون مردان کار می کند، برای عضله سازی شدید استفاده می کنند که می تواند بر روی قسمتی از کلیه که خون را تصفیه می کند تاثیر بگذارد. این داروها می توانند باعث تورم در قسمت هایی از بدن، دفع پروتئین خون و افزایش کلسترول شود.

 داروهایی برای سوزش سر دل

داروهایی که مهارکننده پروتون پمپ  (PPLs) نامیده می شوند، اسید معده را کاهش می دهند. درصورتی که آنها را برای مدت طولانی مصرف کنید می تواند باعث تورم کلیه ها شود. بعضی از مطالعات اشاره می کند که استفاده زیاد PPLs احتمال ابتلا به بیماری های طولانی مدت کلیه را افزایش می دهد. اگر نگران هستید از پزشکتان در مورد انواع دیگر داروهای سوزش سردل مثل H2 بلاکر  که ممکن است برای شما بهتر باشد، راهنمایی بخواهید.

 عفونت استرپتوکوک گلو:

اگر این نوع عفونت را داشته باشید، بدنتان پروتئین هایی تولید می کند که پادتنی برای مبارزه با آن است. موارد اضافی این پادتن ها می تواند در بخش های تصفیه کلیه حل شده و آن را ملتهب کند.این عفونت ها معمولا خیلی طولانی نمی شود، اما آسیب وارد شده به کلیه برای بعضی از افراد می تواند دائمی شود. اگر فکر می کنید این نوع عفونت را دارید، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان