استقبال گردشگران از فعالیت مجدد گِل فشان کنارک چابهار

«گِل‌فِشان»، پدیده‌ای طبیعی است که طی آن گل‌ ولای از زیر زمین به شکل چشمه‌وار به سطح زمین می‌رسد و شکل ماهوری بخود می‌گیرد

«گِل‌فِشان»، پدیده‌ای طبیعی است که طی آن گل‌ ولای از زیر زمین به شکل چشمه‌وار به سطح زمین می‌رسد و شکل ماهوری بخود می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، گِل فشان روستای تنگ در جنوب سیستان و بلوچستان و سواحل مکران جاذبه ای دیدنی برای گردشگران و مناسب برای بهبود بیماری های پوستی، ساخت سفال، صنایع دستی و اسباب بازی کودکان است.
براساس بررسی کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محدوده چابهار و کنارک حدودا 6 پدیده گِل افشان وجود دارد که مهمترین آن در حدود 90 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستا و بندرصیادی تنگ و 30 کیلومتری روستای کهیر قرار دارد.

استقبال گردشگران از فعالیت مجدد «گِل فشان» کنارک چابهار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گل فشان هر ازگاهی بطور ناگهانی فعالیت می کند که چند روز پیش نیز این پدیده طبیعی رخ داد و در نوع خود بی نظیر بود، بطوری که پرتاب گل تا ارتفاع چندمتری همراه با غرش مهیب، جاری شدن گل مانند چشمه گرم، داغ بودن گل همراه با بوی خاک و بخار و افزایش ارتفاع کوه به میزان قابل توجهی از مهمترین رویدادهایی محسوب می شوند که باعث شگفتی مردم و مسافرین و بازدید کنندگان شد.
عبدالحمید بلوچزاده افزود: گل فشان روستای تنگ در زمینی مسطح و بر روی سه تپه کوچک گل فشان به ارتفاع حدود 30 متر قرار گرفته است.
وی افزود: گل فشان کنارک در قسمت مرکزی ناحیه کرانه بلوچستان قرار دارد و به ناپگ (ناف زمین) موسوم است.
وی با بیان اینکه این اثر در یکی از عوامل مهم مورفولوژیکی بوجود آمده و بیانگر فعالیتهای تکنونیکی منطقه است، خاطرنشان کرد: گل خروجی از این کوه به رنگ خاکستری فشرده است که معمولا در فصل بادهای مونسون فعالیت آن بیشتر به چشم می آید.
وی تصریح کرد: گل این پدیده به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود بیماری پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد کمر و تنگی عضلانی بسیار موثر و مفید است و هر ساله با استقبال پرشور مسافران و مردم محلی روبه رو می شود و بیشتر گردشگران پس از بازدید با صورتی گلی و خندان از کوه گل افشان پایین می آیند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چابهار وکنارک گفت: گل حاصل از گل فشان چسبنده و خیلی صفت می شود که خیلی از آن برای تهیه کوزه و سفال و اسباب بازی کودکان استفاده می کنند.
وی گفت: سواحل مکران جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد و زیبایی آن برای مسافران جذاب است.

پربازدیدترین ها:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان