نشانه های یک مغز پیر چیست؟

مغز نیز مانند هر عضو دیگری پیری را تجربه می کند. پیری مغز باید به شکل نرمال و طبیعی باشد. در غیر این صورت سبب بروز مشکلات و از بین رفتن تعادل در زندگی فرد خواهد شد.

نشانه های یک مغز پیر چیست؟
در این مطلب نشانه های پیری مغز را به شما دوستان عزیز معرفی کرده ایم. البته شما باید بدانید این پیری نباید زودهنگام باشد. پیری مغز باید به شکل طبیعی و متناسب با سن شما پیش رود.

پیری نرمال مغز

پیری غیر طبیعی مغز با اختلالات ادراکی چون آلزایمر و پارکینسون خود را نشان می دهد. مهم ترین اتفاق در یک روند طبیعی مغز پیر این است که سرعت نورون ها کند خواهد شد. کند شدن سرعت نورون نشان می دهد که شما برای به دست آوردن اطلاعات جدید ناگزیر به صرف کردن زمان بیشتری هستید.

البته ذکر این دو نکته اهمیت زیادی دارد. میزان پیری مغز در افراد مختلف متفاوت می باشد. بعضی از افراد این پیری را خیلی زود تجربه و عده ای دیگر نیز با آن بسیار فاصله دارند. در واقع افرادی در دنیا هستند که با وجود بالا بودن سن خود هنوز حافظه خوبی برای یادگیری و … دارند. ذکر این ویژگی ها را نباید علائم و نشانه های پیر شدن بدانید، بلکه باید آن را به عنوان نشانه ای در نظر بگیرید که شما را وادار به مراجعه به پزشک می کند.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت

با شنیدن این عبارت به یاد بیماری آلزایمر خواهید افتاد. اگر علائم آلزایمر را تجربه می کنید، احتمال دارد دچار پیری مغز زودرس شده باشید. حافظه کوتاه مدت بیش از هر قسمت دیگری از مغز تحت تاثیر قرار می گیرد. با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، اولین نشانه از آلزایمر آشکار می گردد. این موضوع ممکن است کوچک ترین چیزها مانند فراموش کردن تاریخ سالگردها، دستور پخت یک غذا و … را در بر بگیرد.

نشانه های مغز پیر

از دست دادن حافظه بلند مدت

وقتی مشکلات حافطه طولانی می شود، یعنی زوال بخشی از مغز را درگیر نموده است. افراد آلزایمری در قسمت حافظه بلند مدت دچار آسیب نمی گردند اما زوال عقل از طرق دیگر می تواند منجر به آسیب حافظه بلند مدت شود. این زوال ممکن است به دلیل سکته مغزی باشد یا در اثر آسیب به قسمتی از مغز پدید آمده باشد. در نتیجه این سکته ها بخش هایی از مغز که مربوط به حافظه بلند مدت می باشند، درگیر خواهند شد.

فراموش کردن کلمات

هر کسی ممکن است بعضی از کلمات را به یاد نیاورد اما این موضوع زمانی به عنوان یک مشکل قلمداد می شود که شما در به خاطر آوردن کلمات روزمره و همیشگی دچار اشکال شده باشید. این موضوع نشان می دهد که از نظر ادراکی دچار مشکل شده اید.

نشانه های مغز پیر

اختلال در بخش هایی از مغز باعث عدم کنترل در قواعد زبان می گردد. فراموش کردن کلمات می تواند در نتیجه اختلالات نورودژنراتیو، سکته مغزی، آلزایمر و ضایعه مغزی باشد.

اشتباهات در امور دسته چک

فرد آلزایمری در عملکردهای اجرایی خود دچار مشکل می باشد. این موضوعات به قسمت قشر پیش پیشانی مرتبط می شود. عملکرد اجرایی به سطح بالایی از تفکر ارتباط دارد. به عنوان مثال اگر کسی در تصمیم گیری یا امور دسته چک خود مشکل دارد، احتمالاً مراحل ابتدایی آلزایمر را سپری می کند.

اشکال در رانندگی

افراد دچار زوال عقل در حین رانندگی مشکل دارند. این مشکلات به قدری بالقوه اند که دیگران و اطرافیان آن ها را درک می کنند. اگر چه عوامل فیزیکی مانند ضعف دست و پا و بینایی در توانایی رانندگی این افراد تاثیر گذار است اما زوال عقل نیز سبب می شود که راننده در مهارت و تصمیم گیری های خود دچار اشکال شود. ضمن اینکه دسترسی به آدرس ها و مکان ها برایش سخت و غیر ممکن می گردد.

نشانه های مغز پیر

تغییر در رفتار و خلق و خو

حس افسردگی از دیگر پیامدهای پیری مغز است. فرد منفعل می گردد و نشاط سابق را ندارد. نسبت به بسیاری از موضوعات علاقه نشان نمی دهد و واکنش ندارد. این موضوع نیز می تواند ناشی از ضعف در ادراک و عملکرد شناختی مغز باشد.

این اختلالات در پی تغییرات در  آمیگدالا، لوب فرونتال مغزو … می باشند. البته این تغییرات نیز در پی مشکلات مغزی و آلزایمر ایجاد می گردند.

به هم ریختن تعادل

با زوال عقل تعادل بدن نیز در بخش های فیزیکی دچار افت و تغییر می گردد. زوال عقل مولتی انفارکت در نتیجه اختلال ذهنی پدید می آید و در چنین مواقعی فرد تعادل جسمی خود را از دست می دهد. گاهی نیز ضایعات پروتئینی به شکل غیر طبیعی تجمع می یابند. این موضوع نیز از نشانه های پارکینسون می باشد.

نشانه های مغز پیر

بویایی از بین می رود

ضعف بویایی از نشانه های ابتدایی پارکینسون می باشد. در این وضعیت، قسمتی از مغز که مسئول بویایی است تحت تاثیر آزایمر قرار خواهد گرفت. پزشکان برای بررسی آلزایمر از روش تشخیص بوهایی چون سیگار، توت فرنگی و قهوه استفاده می کنند.

اشکال در شنوایی

ضعیف شدن شنوایی به دلایل مختلفی چون سوراخ شدن پرده گوش، عفونت و آلزایمر رخ می دهد. پلاک های تجمع یافته در مغز ناشی از بیماری آلزایمر قابلیت شنوایی را تغییر می دهد.

نشانه های مغز پیر

اشکالات ادراکی برای ما اهمیت زیادی دارند و نباید به آن ها بی توجه باشیم بنابراین با دیدن این نشانه ها بی درنگ به پزشک مراجعه نمایید. گمان نکنید با پیر شدن حتماً باید دچار این مشکلات شوید و این موضوع طبیعی می باشد. اگر وضعیت تفکر و حافظه شما به قدری تغییر کرده که اطرافیان نیز آن را به خوبی درک نموده اند، حتماً به پزشک مراجعه بفرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان