نرخ قالیشویی در تهران چقدر است؟

قیمت قالیشویی در تهران در ۶ ماه منتهی به پایان سال ۱۳۹۶ بین ۵ تا ۹ هزار تومان برای هر متر مربع  فرشهای ماشینی و برای فرشهای دستباف از متری ۱۲ هزار تومان تعیین شده و به تمام قالیشویی های ذیربط ابلاغ شده است، اما اتحادیه قالیشویی در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که نرخ ها بصورت توافقی بین الطرفین صورت گیرد

نرخ قالیشویی در تهران چقدر است؟

قیمت قالیشویی در تهران در 6 ماه منتهی به پایان سال 1396 بین 5 تا 9 هزار تومان برای هر متر مربع  فرشهای ماشینی و برای فرشهای دستباف از متری 12 هزار تومان تعیین شده و به تمام قالیشویی های ذیربط ابلاغ شده است، اما اتحادیه قالیشویی در سال 1397 اعلام کرد که نرخ ها بصورت توافقی بین الطرفین صورت گیرد. با این حال با توجه به مشاهدات میدانی می توان گفت که حداکثر رشد قیمت نسبت به سال 1396 بین 20 تا 30% می باشد. در نظر داشته باشید برخی قالیشویی ها برای متراژ پایین تر از 15 متر خدمات نمیدهند و یا تعرفه جدایی برای یک عدد فرش منظور میکنند و یا برخی دیگر از قالیشویی ها برای انجام خدمات شستشوی فرشهای پایین تر از 12 متر حداقل سرویس شستشوی درجه 1 فرش 12 متری را در نظر میگیرند، به همین دلیل لازم به ذکر است که اتحادیه قالیشویی موردی را نیز در بند و تبصره قوانین مربوط به هزینه ها مضاف کرده به نام توافقی، به همین سبب گاهی قیمتهای درج شده در تبلیغات و آگهی ها با صورت حساب های داخل فاکتور مغایرت دارد.برای اطلاع از قیمت قالیشویی ها با ما همراه باشید.

بطور کلی هزینه شستشوی فرش، قالی و موکت بر اساس متر مربع از سوی اتحادیه قالیشویان هر شهر برای کلیه قالیشویی های مجاز در داخل همان شهر وضع شده است. فقط برای فرشهای دستباف که بصورت دستی میباشند و شستشوی آنها با فرشهای ماشینی بخاطر نوع بافت و رنگ که از الیاف و نخ  و رنگهای طبیعی هستند تفاوت دارد، از این جهت اکثر قالیشویی ها ابتدا فرش را بازدید کرده و بر حسب نوع شستشویی که اتخاذ میکنند قیمت میدهند. اما قیمت پایه فرشهای دستباف که زمینه لاکی داشته و از طرح های قدیمی هستند شستشوی ساده آن ها متری 12 هزار و شستشو با شامپو متری 15هزار میباشد قیمت شستشوی موکت را نیز اتحادیه قالیشویی مشخص کرده است بهای شستشوی هر متر مربع انواع موکت از متری 2500 تا 4000 تومان میباشد که کلیه این نرخها مربوط به ابلاغیه نرخهای سال 1396 بوده است و در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت های مواد اولیه، دستمزدها و هزینه های رو به افزایش کارخانجات قالیشویی طرح توافقی دردست اقدام است.

در کل هزینه شست وشوی فرش ، قالی و موکت بر اساس متر مربع ازسوی اتحادیه قالیشویان تعیین شده که بطور معمول کف خدمات هستند و در برخی موارد هزینه نهایی بصورت توافقی میباشد بدین شکل که طرفین پس از صحبت و گفتگو با یکدیگر بر حسب خدماتی که میگیرند و ارائه میدهند به توافق می رسند و مهم است توجه داشته باشیم که قیمت به دست آمده به دستورالعمل یا مصوبه خاصی بستگی ندارد.

قالیشویی های مجاز و معتبری که منطبق با نرخ اتحادیه هزینه دریافت میکنند:

لیست قالیشویی مجاز اتحادیه قالیشویی را میتوانید در سایت اتحادیه مشاهده فرمایید. اعضای این لیست همگی متعهد و موظف به رعایت نرخ ابلاغی اتحادیه میباشند، فلذا شما میتوانید از این لیست به دلخواه یکی را انتخاب کرده و تماس بگیرید. اما با توجه به مطالبی که در بالا عنوان شد بایستی گفت قیمت قالیشویی دارای تلورانس است و خصوصا درمورد فرشهای دستباف این امکان وجود دارد که این قالیشویی ها با توجه به کیفیت مواد استفاده شده و شستشو، نرخ های متفاوتی اعلام کنند.

قالیشویی پاکمهر:

به جرات میتوان گفت در بین قالیشویی های مجاز سراسر تهران، کارخانه قالیشویی پاکمهر دارای بالاترین سطح کیفیت در شتسشو است که با تکنولوژی روز دنیا عجین شده و از دستگاه ها و متد های شستشوی سال 2019 بهره میبرد. نرخ اعلامی این قالیشویی طبق ظوابط اتحادیه قالیشویی است، دارای سابقه خوب در اتحادیه و شهره کیفیت و سرعت در بین مردم است. پاکمهر با 15 سال سابقه مردم داری و فعالیت رو به رشد، در سراسر تهران خدمات عرضه میکند و نرخ های خارج از عرف به شهروندان نمیدهند.

مواردی که باید در مورد هزینه های قالیشویی بدانیم:   

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که شست و شوی زیادی فرش مخصوصا فرشهای قدیمی و فرشهایی که حاصل دست هنرمندانه اساتید بزرگ هنر میباشند و در بطن تاروپود آن ها هزاران خاطره وجود دارد که صاحبانشان را به وجد و دوران شیرین وخوش گذشته هدایت می کنند، هرگز کاری درست و عاقلانه نیست و بهتر است تا جائی که امکان دارد فرشهای دستباف را تا مجبور به شستشو نشده اید نشویید.

از آنجایی که این قسم از فرشها جزو سرمایه های اصلی ما ایرانیان محسوب می شوند، پس در حفظ و نگهداری این سرمایه زیبا و ماندگار باید همواره کوشا باشیم ، اما خب این بدان معنا نیست که اصلا شستشو را انجام ندهیم. بهرحال با توجه به زندگی ماشینی امروزی و تجمع رو به افزایش جمعیت و تبدیل خانه های ویلایی بزرگ و وسیع به آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی و همچنین بالاتر رفتن سطح رفاه و اشتغال افراد خانواده که سبب ضیق وقت میشود تا همچون گذشته فرش ها را در منزل بشویند باید برای بدست آوردن کیفیت خوب و در خور و شایسته فرشها ،آن ها را به قالیشویی بسپاریم و از طرفی دیگر اگر

بخواهیم فرشی را بشوییم بدون آنکه به آن صدمه و آسیبی برسد تا از کیفیت آن کاسته شود باید آنرا به قالیشویی مجاز و مطمئنی بسپاریم.

پس هرگاه خواستید فرشهای خود را در معرض شستشو قرار دهید به دنبال یک قالیشویی باشید که از چند موضع مهم و اساسی دارای اعتبار باشد:

اولین و کلیدی ترین موضع این است که همیشه از قالیشویی خدمات بخواهید که مورد تائید و دارای مجوز رسمی از اتحادیه باشد زیرا اتحادیه نهادی است که مطابق با موازین و مقررات وزارت صنعت و معدن و تجارت کار میکند و به کسانی مجوز قانونی ارائه میکند که ، اولا دارای کارخانه ای مستقل و استاندارد باشد ، ثانیا حداقل 5 سال سابقه مرتبط با صنعت قالیشویی داشته باشد و دیگر ملزومات واجب و ضروری که یک قالیشویی استاندارد باید داشته باشد را دارا باشد.

دومین موضع مهم اینکه، قالیشویی مجاز تمامی خدماتی را که ارائه میکند دارای ضمانت و بیمه باشد ، که این خود دلگرمی و اطمینان خاطر به مشتری می دهد تا بتواند به آن قالیشویی اعتماد کند.

سومین کلید، نحوه ارائه خدمات است ، از زمانی که فرشها جمع آوری میشوند تا زمانی که تحویل مشتری میگردند، تمامی این مراحل مهم هستند و نقش موثری در ماندگاری و افزایش عمر فرش دارند ، زیرا قالیشویی که مجاز باشد قطعا دارای حداقل 5 سال سابقه و تجربه است پس فرشها را ، نوع بافت آن ها ، رنگ آنها و جنس نخ آنها را خوب میشناسد و تمرکز خود را بر این پایه میگذارد که بهترین و با کیفیت ترین خدمات را ارائه مشتری دهد تا او را برای همیشه برای خود نگاه دارد. وقتی کسی که خواهان خدمات قالیشویی است از شرکت قالیشویی که خدمات دریافت میکند ، رضایت داشته باشد بهترین و ماندنی ترین مشتری آن شرکت قالیشویی خواهد بود و نه تنها خود همیشه از آن شرکت خدمات دریافت میکند بلکه آن قالیشویی را به دوستان، اقوام و نزدیکان خود نیز معرفی می نماید و چه چیزی بهتر از این می تواند برای یک قالیشویی باشد وقتی که پشت هر مشتری راضی کوهی از مشتری ایستاده است..

نکته مهم:

براساس یک سنت دیرینه در میان ما ایرانیان فرش مهمترین زینت بخش خانه ها و منازلمان محسوب میشود و اگر دستباف باشد که سرمایه اصلی برایمان به حساب می آید. پس بسیار حائز اهمیت است که بدانیم قبل از تحویل دادن این سرمایه های زندگی فرش و قالی هایمان را به یک قالیشویی مجاز که انتخاب کرده ایم بسپاریم، قرارداد و فاکتور اولیه که از سمت قالیشویی ارائه شده است را خوب مطالعه کنیم و در مواردی که برای ما مجهول و نامفهوم است بدون خجالت و رو دربایستی از کارشناس که برای جمع آوری فرش هایمان آمده است بپرسیم چنانچه مطالب و گفته های کارشناس شرکت قانع کننده نبود با دفتر قالیشویی تماس بگیریم و در واقع بهترین و مطمئن ترین انتخاب، انتخابی است که بدون عجله و از روی حوصله و با اعتماد کامل و خونسردی انجام بگیرد. برای اطمینان از اینکه قالیشویی انتخابی ما قالیشویی مجاز و وابسته به اتحادیه قالیشویان است از چند طریق میتوانید پی به مجاز بودن قالیشویی ببرید: 1- از طریق سایت اتحادیه در گوگل ودر قسمت قالیشویان مجاز نام قالیشویی انتخابی خود را بیابید اگر مجوز مربوطه را با همان نام داشته باشد میبایست در لیست قالیشویان مجاز نام قالیشویی به همراه نام مدیریت و ... درج شده باشد. 2- ازطریق سامانه 118 میتوانید عنوان قالیشویی را بگویید و شماره یکی از دفاتری که در سامانه 118 ثبت شده است را بخواهید اگر قالیشویی مجوز داشته باشد میتواند شماره دفتر خود را در سامانه ثبت کند در غیر اینصورت ثبت برند در سامانه 118 انجام نمیشود. 3- راحت ترین راه و در دسترس ترین راه شماره گیری تلفن نهاد اتحادیه است تا از عضویت قالیشویی مورد نظر آگاه شوید.

از آنجایی که فرشهای دستباف از ارزش بالاتری نسبت به فرشهای ماشینی برخوردارند و شاید در تمام طول زندگی بیشتر از یکی دوبار موقعیت خرید آن ها را نداشته باشیم پس باید در حفظ و نگهداری آنها نهایت دقت و مراقبت را مبذول داریم از این رو توصیه میگردد قالیشویی مجازی را انتخاب نمائید که در ازای مبلغی اضافی فرشهای شما را بیمه نماید تا در صورت ایراد خسارت به فرشهای شما خسارت شما را بپردازد و دچار مشکلات جدی و بیشتری نشوید.

با توجه به مطالبی که در فوق ذکر کردیم حال به راحتی می توانیم پاسخ سئوالات ذیل را بدهیم، اینطور نیست؟!

سوال : نرخ شستشوی فرش در تهران چگونه تعیین میشود؟

پاسخ : نرخ مصوبه برای شستشوی انواع فرشهای دستباف و ماشینی و موکت که برحسب متر مربع محاسبه میشود از طرف اتحادیه قالیشویان تهران تعیین میشود که این مصوبه سالیانه دوبار در فواصل 6 ماهه به تمامی قالیشویان ذیربط ابلاغ میگردد و قالیشویان موظف به اجرای ضوابط هستند.

سوال : چگونه میتوان از واقعی بودن نرخ شستشوی اعلام شده توسط اتحادیه قالیشویی اطمینان حاصل کرد؟

شما می توانید با یک تماس ساده با اتحادیه قالیشویان شهر خود نرخ شستشو، اعلاء شویی شستشوی ساده و درجه یک را بپرسید، البته اگر فرشهای ماشینی شما از نوع بلژیکی، ترک، گل ابریشم و یا ابریشم مصنوعی باشد شستشوی درجه 1 آنها با شستشوی فرش های ساده و معمولی فرق میکند همچنین اگر فرشهای شما دستباف باشند باید بدانید شستشوی فرش دستباف با فرش ماشینی فرق بسیار دارد زیرا فرش دستبافت از نخ و رنگ طبیعی برخوردار است و بافته دست بشر میباشد و اگر حتی آب ساده بر روی آن بریزید دچار اختلاط رنگ گشته و از ارزش و کیفیت آن کاسته میشود اما در مورد فرشهای ماشینی چنین اتفاقی نمی افتد به همین خاطر اغلب برای اینکه فرشهای دستباف آسیب نبیند آن را با دست پس از اینکه مواد تثبیت رنگ را زدند میشویند.

نکته مهم:

در مواردی که فرش های شما علاوه بر خدمات شستشو خدمات دیگری همچون خدمات رفو و خشکشویی نیز نیاز داشته باشد شما با کارشناس شرکت قالیشویی در میان گذاشته و آن کارشناس بنا بر توانمندی هایی که در این زمینه دارد این خدمات را برای شما انجام میدهد.

آیا نرخ خدمات شستشو با دیگر خدمات مانند رفو و ... فرق می کند؟

بله فرق میکند زیرا توانایی های هر کارخانه قالیشویی با دیگر کارخانجات متفاوت است مثلا ممکن است یک کارخانه قالیشویی در حد قابل قبول و استاندارد از جهات کیفی و کمی باشد اما استادکاری که بتواند خدمات رفوء را انجام دهد، نداشته باشد بنابراین برای اینکه بتواند مشتری خود را راضی نگاه دارد متوسل به دیگر همکاران خود میشود تا برایش این خدمات را انجام دهند.

البته خود خدمات رفوء هم با دیگر خدمات قالیشویی فرق میکند مثلا اگر بخواهیم ریشه یک فرش دستباف را بدهیم تا برایمان تعمییر یا تعویض نمایند قطعا باید ریشه نیز توسط دست بافته شود و هر استادکاری که تبحر و مهارت در این حرفه را داشته باشد نرخی برای هنر دست خود تعیین مینماید و معمولا این اشخاص در کارخانه های درجه یک و مطرح در شهر استخدام میشوند بر همین اصل نرخ خدمات رفو بصورت توافقی است و اگر مشتری بخواهد این خدمات را به قالیشویی انتخابی خود میسپارد تا برایش انجام دهد.

به چه قیمتی که قالیشویی ارائه می دهد قیمت عادلانه می گویند؟

گذشته از ضرب المثل قدیمی که میگه هر چقدر پول بدی همون قدر هم آش می خوری اما در اینجا باید گفت به نرخی عادلانه اتلاق می شود که بتواند در حین جلب رضایت مشتری ، توازنی متعادل را بین قیمت خدمات و سرعت ، کیفیت و خدمات جانبی برقرار سازد.

در واقع مشتری اگر صداقت را در گفتار و رفتار طرف خود مشاهده کند دیگر چندان اهمیتی به بهای پرداختی آن نمی کند. او در وحله اول مخواهد که مورد تکریم و احترام مخاطب خود قرار گیرد و در مرحله بعد خدماتی که میگیرد ارزنده، با کیفیت، منظم و در زمان مناسب صورت پذیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان