بررسی فیلم Spider-Man: Into the Spider-Verse؛ نگاه تازه‌ای به دنیای اسپایدرمن

«اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» Spider-Man: Into the Spider-Verse به این ژانر جان تازه‌ای بخشیده است

«اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» Spider-Man: Into the Spider-Verse به این ژانر جان تازه‌ای بخشیده است. درست زمانی که به نظر می‌آمد «جنگ ابدیت» Infinity War نقطه‌ی اوج این ژانر بوده و مرگ استن لی Stan Lee نشانه‌ای از اتمام این دوران است، این شاهکار پست‌مدرن به ما ثابت کرد که این فیلم‌ها تا زمانی که مردم نیاز داشته باشند بازتابی از خودشان را در آن‌ها ببینند، ادامه خواهند داشت.
«اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» که ساخت آن را سازندگان «فیلم لگو» The LEGO Movie و «خیابان جامپ شماره‌ی 21» 21 Jump Street برعهده داشتند، یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی به شمار می‌رود. این فیلم داستانی جدید است که نشان می‌دهد چقدر این داستان‌های غیرتکراری و بدیع می‌توانند به افراد انگیزه و قدرت بدهند. هرچقدر هم دیدن این که کاپیتان آمریکا Captain America می‌تواند دنیا را نجات دهد لذت‌بخش باشد، به پای ایده‌ی اصلی این فیلم‌ها، “هر کسی می‌تواند ابرقهرمان باشد”، نمی‌رسد. «اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» حتی موفق می‌شود طنز را نیز به این ایده اضافه کند.

از همان ابتدای فیلم مشخص می‌شود که با تمام «اسپایدرمن‌»‌هایی که پیش از این دیده‌ایم، متفاوت است. به جای پیتر پارکر، مایلز مورالز Miles Morales 13 ساله (با صدای شمیک مور Shameik) را داریم که پسر یک پلیس سیاه‌پوست (برایان تیری هنری Brian Tyree Henry) و یک پرستار (لورین ولز Luna Lauren Velez) است. مایلز نسبت به پیتر پارکر در کودکی‌اش، محبوب‌تر است و اعتماد به نفس‌ بیشتری دارد و پدر و مادرش هر دو زنده هستند! با این حال انتظاراتی که پدر و مادرش از او دارند همه چیز را برای او سخت کرده است و هنوز در مدرسه هم جا نیفتاده است.
وقتی که یک عنکبوت رادیواکتیو مایلز را نیش می‌زند و مسئولیت متوقف کردن کینگ‌پین Kingpin شیطانی (لیو شرایبر Liev Schreiber) که می‌خواهد چندین دنیای موازی را وارد دنیای ما کند و همه‌ی افراد کره‌ی زمین را از بین ببرد، بر عهده‌ی مایلز گذاشته می‌شود، تنش‌های بین او و اعضای خانواده‌‌اش بیشتر از قبل می‌شود. این مسئولیت برای بچه‌ای با این سن و سال غیرقابل تصور است، اما خوشبختانه او در این ماموریت تنها نیست. شتاب‌دهنده‌ی ذرات کینگ‌پین در زمان و فضا چاله‌هایی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود اسپایدرمن‌‌ها، اسپایدرومن‌ها Spider-Women و حیوانات عنکبوتی Spider-Animals دیگری هم وارد دنیای ما شده و به کمک او بیایند.اگر قبول کنیم که همه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی لازم نیست شبیه هم باشند، به این معنا خواهد بود که ابرقهرمان‌های نیز لازم نیست شبیه همدیگر باشند. در فیلم به مایلز گفته می‌شود: “چیزی که تو را متفاوت می‌کند، همان چیزی است که تو را اسپایدرمن کرده است” و «اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» هم درستی این جمله را ثابت می‌کند. به بیان دیگر یک اسپایدرمن لازم نیست سفید پوست باشد. می‌تواند سیاه‌پوست باشد، می‌تواند زن باشد، حتی یک خوک هم می‌تواند اسپایدرمن باشد. وقتی که همه‌ی این‌ها با هم متحد می‌شوند قوی‌تر از قبل شده و صحنه‌های فوق‌العاده‌ای را خلق می‌کنند، تا جایی که بقیه‌ی فیلم در مقایسه با این صحنه‌ها کم می‌آورد.
با این که فیلمسازان هیچ‌وقت موفق نشدند جادوی «اسپایدرمن 2» Spider-Man 2 سم ریمی Sam Raimi را دوباره خلق کنند، اما با وجود «اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» به نظر می‌رسد فیلم‌سازان بالاخره فهمیده باشند که اصلا نیازی هم به این کار نیست.
«اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» اولین بار یکم دسامبر 2018 بر روی پرده آمد.و حالا نظر سایر منتقدین در مورد این فیلم:
فیلم نظر منتقد گیمز‌ریدار gamesradar متیو میتوم Matt Maytum را جلب کرده است:
“وقتی جلوه‌های بصری فیلمی تا این حد خوب باشد، ممکن است انتظار داشته باشید از نظر محتوایی ضعیف باشد، اما این فیلم این‌طور نیست! جدای از خلاقیت‌ها و شخصیت‌های جدید، داستان فیلم نه‌تنها فقط برای مایلز، بلکه برای دیگر شخصیت‌ها نیز بار احساسی به همراه دارد.
فیلم پر از اشاره‌ها و ارجاعات به دنیای اسپایدرمن است، در نتیجه طرفداران این دنیا بیشترین لذت را از تماشای این فیلم خواهند برد. با این حال به این معنا نیست که بقیه «اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» را دوست نخواهند داشت. فیزیک کوانتوم و سفر در بعدهای مختلف را فراموش کنید، این فیلم نشدنی‌ترین کار ممکن را انجام داده است: اسپایدرمن جدید و هیجان‌انگیزی را برگردانده است!”
جان نوگنت John Nugent منتقد ایمپایر Empire نوشته است:“این فیلم یک کارتون کودکانه‌ی معمولی نیست، یک دنیای جدید پر از اکشن‌های پرانرژی و خلاقانه است. اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم تا به حال چیزی مثل این اثر را ندیده بودم. «اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» طنز خوبی را نیز به مخاطب ارائه داده و در عین حال کلیشه‌های ابرقهرمانی را هم زیر سوال می‌برد. فیلم تصویری بی‌نظیر از دنیای ابرقهرمانی را روی پرده برده و با اینکه در مورد شخصیتی است که پیش از این بارها روی آن کار شده است، اما به طرز عجیبی کاملا نو و غیرتکراری به نظر می‌رسد. “
ویکرام مورتی Vikram Murthi منتقد فیلم استیج The Film Stage هم نوشته است:
“از کسی که هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد دوباره و درسال 2018 اسپایدرمن برایش مهم باشد این را بپذیرید که، این فیلم بی‌نهایت جدید به نظر می‌رسد چرا که روح تازه‌ای را به یک داستان قدیمی دمیده است و در عین حال داستان اصلی را هم فراموش نکرده است. معنای جدید بخشیدن به شعار قدیمی “قدرت زیاد، مسئولیت زیادی را به همراه دارد” کار سختی است، اما «اسپایدرمن: به درون دنیای اسپایدرمن» در این راه بی‌نهایت موفق ظاهر شده است.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان