شناسه : ۱۴۶۴۷۷۹ - جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۱
نقد فیلم سرخ پوست, تعقیب و گریز
نقد فیلم سرخ پوست, تعقیب و گریز
سرخپوست، جدیدترین ساختهی نیما جاویدی، شاید در نگاه اول از این حیث باعث جلب توجهها شود که در میان خیل عظیم فیلمهای اجتماعی و آپارتمانی دست به یک سنتشکنی اساسی زده و بهسراغ ژانر و شیوهای از روایتپردازی میرود که در سالهای اخیر کمتر شاهدش بودهایم.
«سرخپوست»، داستانی یکخطی دارد که به شیوهی کلاسیک روایت میشود. نقاط درام در روایت سهپردهای آن در جای درست خود قرار گرفتهاند و همین چینش هوشمندانه و وفاداری فیلمساز بر اسلوب ژانر و ساختار کلاسیک باعث میشود فیلم علاوه بر ریتم خوب، جذابیتهای دراماتیک خود را نیز حفظ کند.
«سرخپوست» علاوه بر گرهافکنیها، نقاط عطف و گرهگشاییهای فیلمنامهاش که اوج و فرود سینمای کلاسیک را در کار زنده نگاه داشتهاند، از شخصیتهای خود نیز غافل نمیشود. فیلم به رغم درونمایه پررنگ و برجستهی پلیسیاش، تصویرگر آدمهاییست که مصمم به حفظ فردیت خود در کنار حضورشان در دل یک تشکیلاتاند؛ درواقع همین تقابل و کشمکش میان فردیت و وظیفه است که وجه تییکال آدمهای قصه را پاک کرده و آنها را به شخصیتهایی قوامیافته و منحصر به فرد تبدیل میکند. اساساً فیلمساز با خلق درست شخصیتها و بخشیدن وجوه درونی و فردی مختلف به آنهاست که میتواند سیر دگردیسی عمیق جاهد (نوید محمدزاده) را در طول فیلم ترسیم نماید؛ همان تحولی که منجر به آن غافلگیری نهایی میشود.
«سرخپوست» در آغاز یک شخصیت اصلی دارد اما با پیشرفت درام، زندانی گمشده (سرخپوست) بهرغم غیابش در داستان به شخصیت اصلی دیگر قصه بدل میشود و درواقع تعقیب و گریز که عنصر اصلی سینمای پلیسیست با غیاب شخصیت دوم در روند درام شکل میگیرد. جاویدی کوشیده است که حضور شخصیتها در فیلم بهاندازه باشد. با آنکه جاهد دانای کل نیست اما محور اصلی قصه است و دیگر شخصیتها در کنار او تعریف و به مخاطب شناسانده میشوند. در بخشهایی که حضورشان کمکی به پیشبرد روند قصه بکند حضور دارند و در غیراینصورت حذف میشوند.
جاویدی در «سرخپوست» فضای مربوط به طرح مشکلات و گرهها را رئالیستی ترسیم میکند و نوع اجرا و فضاسازی درخشان کار نیز به باورپذیریاش دامن میزنند. فیلمساز با وارد کردن عنصری چون "عشق" به لایههای زیرین متن، بستر را برای پایانبندی کار مهیا میکند و درنتیجه تصمیم نهایی جاهد باور مخاطب را مخدوش نمیکند.
«سرخپوست» علاوه بر روایتپردازی قوی و اجرای درست، یک نوید محمدزادهی درخشان هم دارد که با شمایلی متفاوت نقشی خاص را به کارنامهی خود اضافه میکند؛ نقشی که شاید رویی دیگر از سکه و بخشهایی تازه از توانمندی او را به مخاطبان یا شاید منتقدان او نشان میدهد.
1
نقدهای مرتبط با این اثر