جشنواره موسیقی فجر کتاب و نشریه ندارد / به جایگاه خبرنگاران هم رحم نکردند

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، کتاب و نشریه ندارد و جایگاه خبرنگاران را هم برچیده تا پازلِ ضعف‌های جشنواره تکمیل شود.

جشنواره موسیقی فجر کتاب و نشریه ندارد / به جایگاه خبرنگاران هم رحم نکردند

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از همان روز نخست با حاشیه آغاز شد و اکنون هم با حاشیه‌های بسیار در حال برگزاری است. تیمِ جدیدی که مسئولیت برگزاری جشنواره امسال را برعهده دارد، تقریبا همان کسانی هستند که در دوره‌های گذشته منتقدان دوآتشه‌ی جشنواره بودند. همین مسئله مسئولیت آنها را بیشتر و توجه‌ها را به جشنواره صدچندان کرده است.

 

کسانی که تا سال گذشته از هیچ تلاشی برای فشار آوردن بر مسئولان جشنواره موسیقی فجر فروگذار نمی‌کردند، در اقدامی اشتباه، مسئولیت برگزاری جشنواره را پذیرفتند.

جشنواره‌ای که کتاب ندارد

اکنون که این مطلب نوشته می‌شود، تنها یک شب از سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شده و در همین یک شب ضعف‌های بسیاری به چشم خورد. نخست آنکه در جشنواره امسال هیچ خبری از کتابِ جشنواره نیست. کتابی که باید چاپ شود تا به معرفی تمام بخش‌های جشنواره موسیقی فجر بپردازد. کتابی که سندی ماندگار برای یک رویداد ملی است؛ آن هم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی...

توجه کنید که سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر کتاب یا کتابچه‌ای برای معرفیِ خود ندارد. فاجعه زمانی تکمیل می‌شود که گویا مسئولان جشنواره نداشتن بودجه را دلیل نداشتنِ کتاب عنوان کرده‌اند.

جشنواره‌ای که نشریه ندارد

در جشنواره‌های معتبر دنیا، در پایان هر روز نشریه‌ای چند صفحه‌ای منتشر می‌شود تا به بازتاب رویدادهای هر روزِ جشنواره بپردازد. جشنواره سی‌وچهارم موسیقی فجر اما هرگز چنین نشریه‌ای ندارد. البته این نشریه چند سالی است که به دلیل ضعفِ نگاه‌های مدیریتی از جشنواره موسیقی فجر حذف شده است و تنها مختص این دوره نیست.

نگارنده به یاد دارد که حدود شش دوره پیش، جشنواره موسیقی فجر صاحب نشریه‌ای روزانه بود که با تلاش تعدادی از خبرنگارانِ خوش ذوقِ عرصه موسیقی تهیه و منتشر می‌شد. به هر روی چاپ چنین نشریه‌ی روزانه‌ای نیاز به عزمی راسخ از سوی مسئولان و شناخت بالای آنها از دنیای رسانه و البته نویسندگانی توانمند دارد.

خبرنگارانی که جایگاه ندارند  / خبری از لب‌تاپ و اینترنت و حداقل‌ها هم نیست

در چند دوره‌ی قبلی جشنواره موسیقی فجر، با راهنمایی‌های برخی از خبرنگاران، مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر اقدام به برپایی جایگاهی در طبقه دوم تالار وحدت کردند تا خبرنگاران در طول برگزاری جشنواره موسیقی فجر در این جایگاه مستقر شوند. آنها برای خبرنگاران فضایی مناسب به همراه لب‌تاپ و اینترنت پرسرعت فراهم کردند. خبرنگاران با خیال راحت در این جایگاه حاضر می‌شدند و اخبارشان را برای رسانه‌هایشان ارسال می‌کردند.

امسال اما در سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر که مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب است؛ مسئولان برگزاری جشنواره این امکانِ حداقلی را هم از خبرنگاران سلب کردند تا نشان دهند که چقدر برای جایگاه رسانه، نقد و تحلیل ارزش و احترام قائلند!

چند موردی که در بالا ذکر شد تنها بخش کوچکی از مشکلات برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر است. امید که مسئولان جشنواره در شب‌های آتی، در رفع این مشکلات و بهتر کردن اوضاع کوشا باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان