پاشایُف "ای ایران" را رهبری کرد / آغاز جشنواره با مایسترو و سمفونی ایرانی

جشنواره موسیقی فجر نه با اجرای ارکستر ملی که با نمایش دو فیلم مستند با موضوع موسیقی کار خود را آغاز کرد.

پاشایُف "ای ایران" را رهبری کرد / آغاز جشنواره با مایسترو و سمفونی ایرانی

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر پیش‌تر اعلام کرده بود که سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر کارش را با اجرای ارکستر ملی ایران آغاز می‌کند. اما واقعیت این است که نخستین رویدادِ این دوره از جشنواره، نمایش فیلم‌های مستند بود.

 

بیست و چهارم بهمن 1397 از ساعت 16:30 فیلم مستند «مایسترو» ساخته وحید زارع‌زاده در خانه سینما و در سالن سیف‌اله داد به نمایش درآمد. این فیلم نگاهی به زندگی لوریس چکناواریان بود.

پس از آن هم فیلم «سمفونی ایرانی» ساخته وحید موساییان نمایش داده شد. این فیلم هم با حضور فریدون شهبازیان به هشت نقطه‌ی کشور سفر کرده بود تا به معرفی موسیقی نواحی مختلف ایران بپردازد.

به این ترتیب جشنواره موسیقی فجر، امسال کار خود را با نمایش فیلم‌هایش آغاز کرد.

درست نیم ساعت پس از پایان نمایشِ فیلم «سمفونی ایرانی» که با حضور فریدون شهبازیان ساخته شده بود؛ ارکستر ملی ایران در تالار وحدت به روی صحنه رفت. جالب اینکه به فاصله‌ی نیم ساعت پس از دیدن فیلم «سمفونی ایرانی» و حضور فریدون شهبازیان در این فیلم، میشد  او را بر صحنه تالار وحدت در حال رهبری ارکستر ملی ایران دید.

ارکستر ملی ایران شب گذشته در دو بخش به اجرای برنامه پرداخت، که بخش نخست به رهبری فریدون شهبازیان و بخش دوم به رهبری «آقاوردی پاشایف» از کشور آذربایجان اجرا شد.

«سرود گل» از حسین دهلوی، «پیروزی» و «رزم‌آوران» از همایون رحیمیان، «کنسرتینو برای سنتور» از حسین دهلوی، «پیروزی خرمشهر» و «نوروز در سنگر» از همایون رحیمیان و «چهارگاه برای پیانو و ارکستر» از جواد معروفی قطعه‌هایی بود که در بخش نخست اجرا شد.

در این بخش گروه کُر به رهبری «رازمیک اوحانیان» نیز حضور داشت. همچنین اسفندیار قره‌باغی خواننده ارکستر در این بخش بود.

بخش دوم اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری «آقاوردی پاشایُف» از کشور جمهوری آذربایجان اجرا شد.

در این بخش قطعه‌های «اورتور آرشین مال آلان» و «عسگرین نغمه سی» از اوزیر حاجی بیلی، «اولری وار خانه خانه» از فکرت امیرف، «قزلارین رقصی» از کارا کارایف، «قایتاغی» از نیازی، «سنده قالماز» از توفیق قلی‌اف، «وطن نغمه سی» از نیازی، «والس» از کارا کارایف، «سوگیلی جانان» از اوزیر حاجی بیلی و «آیریلیق» از علی سلیمی نواخته شد.

در بخش «سامیر جعفراف» به عنوان خواننده ارکستر را همراهی می‌کرد.

آخرین قطعه‌ای که ارکستر ملی ایران در شب گذشته اجرا کرد، «ای ایران» بود که پاشایُف رهبری ارکستر را برعهده داشت. جالب اینکه در این قطعه گروه کُر بر روی صحنه نبود تا کلامِ قطعه را بخواند، به همین دلیل حدودِ 700 نفری که در تالار وحدت بودند، قطعه «ای ایران» را به رهبری پاشایُف اجرا کردند.

در بخش‌هایی از اجرا پاشایُف پشت به ارکستر و رو به تماشاگران، آنها را رهبری کرد تا بتوانند درست‌تر این قطعه را بخوانند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان