مشکلات سفر افغانستانی ها به ایران درنمایشگاه گردشگری مطرح شد

محرومیت ایران از پتانسیل گردشگری افغانستان

فعالان گردشگری افغانستان اعلام کردند برخورد سلیقه ای با گردشگران افغانستانی،گران بودن ویزای ایران ومشکلات سفر درایران موجب شده افغانستانی ها کشورهای دیگری از جمله هند را برای سفر ترجیح دهند.

محرومیت ایران از پتانسیل گردشگری افغانستان

به گزارش خبرنگار مهر، در حاشیه برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که تا امروز 26 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران برپا است، همایش نقش تکنولوژی های نوین ارتباطی و دیجیتالی در تحولات گردشگری افغانستان و ایران برگزار شد.

در این همایش که قرار بود به این موضوع بیشتر بپردازد به دلیل اینکه هیچ یک از مسئولان و یا آژانس‌داران طرف ایرانی در این مراسم حضور پیدا نکرد، صحبت ها بیشتر در خصوص ویزاها و مشکلات افغانستان در مواجهه با گردشگری ایران گذشت.

در این مراسم که عصر روز گذشته در سالن 35 نمایشگاه بین المللی گردشگری برپا شد، سیدرضا حسینی میثم مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بیان کرد: دریافت ویزای کشور هند برای یک گردشگر افغانستانی که می خواهد گردش کند و یا ویزای سلامت بگیرد، بسیار ساده و رایگان است اما اگر همان فرد بخواهد ویزای ایران را بگیرد باید ساعت ها در صف منتظر بماند و 80 یورو نیز پول بدهد، در صورتی که ویزای هند رایگان است. یک افغانستانی برای ورود به ایران باید 15 یورو نیز برای بیمه اجباری سفر پرداخت کند. قیمت بلیت هواپیمای تهران-کابل نیز حدود 400 دلار خواهد بود، بنابراین شرایط سفر به هند برای یک افغانستانی بسیار بهتر از سفر به ایران است.

وی در ادامه بیان کرد: البته اگر یک ایرانی هم بخواهد به افغانستان سفر کند باید مصاحبه کرده، 80 یورو پول ویزا بدهد و یک دلیل منطقی برای سفر به افغانستان  ارائه کند. حتی در برخی از موارد توریست ایرانی از سوی سفارت برگشت داده شده است، این یکی از مشکلات در رونق گردشگری یک کشور است. بسیاری از افغانستانی ها شناخت دقیقی از ایران ندارند، از طرفی نباید قضاوت ها را به حضور مهاجران افغانستانی در ایران محدود کرد.

وی گفت: برخورد خوبی با گردشگران افغانستانی در ایران نمی شود. برخی از آنها به خاطر همین برخورد ترجیح می دهند به جای ایران به تاجیکستان یا ازبکستان بروند. حتی آژانس ها نیز برای گرفتن ویزای سلامت با این حرف مواجه می شوند که ما به گردشگر افغانستانی نیاز نداریم و گردشگر عراقی بیشتر و بهتر هزینه می کند.

در ادامه این مراسم، مجتبی نوروزی معاون مرکز مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون سابق رایزن فرهنگی ایران در کابل بیان کرد: همین نشست اگر با کشوری دیگری برگزار می شد، باید زمان زیادی صرف ترجمه صحبتهای دو طرف می شد، ولی اشتراکات ایران و افغانستان و آداب و رسوم دو کشور را نمی بینیم. تا زمانی که رسانه ها را در فضا قرار نداده و از زبان آنها درباره ظرفیت های دو کشور صحبت نشود، کسی این واقعیت ها را نخواهد دید.

علی اصغر سلطانی هروی کارشناس فرهنگ ارتباطات و رسانه های نوین افغانستان نیز بیان کرد: در این چند روز نمایشگاه، ایرانی های زیادی مشتاق سفر به افغانستان بوده اند اما توراپراتورهای ایرانی چنین استقبالی را نکردند.

در جریان برگزاری این همایش، قرار بود از مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز در این برنامه حضور پیدا می کردند اما غیبت آنها برای افراد حاضر در این همایش بسیار به چشم آمد، به نحوی که برخی از صحبت ها به حاشیه کشانده شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان