در افتتاحیه هشتمین جشنواره مدولباس فجر:

ابتکار: عناصر فرهنگی را احیا کنیم/ قبادی: سلیقه‌محور هستیم

افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برگزار شد.

ابتکار: عناصر فرهنگی را احیا کنیم/ قبادی: سلیقه‌محور هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر امروز صبح 26 بهمن‌ماه، با حضور  معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده، شهیندخت ملاوردی دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، طیبه سیاوشی نماینده مجلس، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور و صدیقه پاک‌بین دبیر اجرایی جشنواره در بوستان گفتگو برگزار شد.

پاک‌بین: گردش مالی 50هزار میلیارد در بازار پوشاک

صدیقه پاک‌بین در این مراسم افتتاحیه گفت: جشنواره مد و لباس فجر می‌خواهد ویترینی برای مقوله بزرگ فرهنگی باشد، که 50هزار میلیارد را در بازار گردش مالی دارد. جشنواره بین‌المللی فجر همه تلاشش را می‌کند تا سکان این بازار را در اختیار تولیدکننده داخلی قرار دهد.

او ادامه داد: باید این پتانسیل‌ها را در اختیار تولیدکنندگان خودمان قرار دهیم تا پوشاک مقوله بزرگ فرهنگی پیشرفت روزافزون داشته باشد. تاکنون بازار پوشاک را به واردات واگذار کردیم در حالی‌که با پرداختن به این مقوله می‌توانیم بازار را در دست بگیریم. تولیدکنندگان و طراحان رسالت خطیری در این زمینه دارند آنها باید دانش را با گنجینه فرهنگی تلفیق کنند تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را به بازار تزریق کنیم. همچنین در بعد رسانه‌ای باید زبان گویایی در حوزه مد و رسانه ایجاد کنیم که در چند سال اخیر شاهد این امر بودیم.

قبادی: سلیقه‌محوری را جایگزین محصول‌محوری کرده‌ایم

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور در ادامه مراسم افتتاحیه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کارگروه که از طریق انسجام و اتحاد حاصل شده، تلاش کرده‌ایم از محصول‌محوری به سلیقه محوری برسیم این حاصل سال‌ها تلاش است. در گذشته خانواده‌ها و مردم مجبور بودند محصولی تک بعدی را استفاده کنند اما در این سال‌های اخیر به سمت انتخاب و سلیقه و ذائقه آنان سوق پیدا کرده است. شاید قبل از این تعداد آثار بسیار محدود بود وقتی لباس به عنوان عنصر فرهنگی محسوب می‌شود، با توجه به اینکه در گذشته علاوه بر وابستگی اقتصادی به وابستگی فرهنگی هم منجر شده بودیم اما تلاش کردیم اوضاع را به نسبت دوران گذشته بهبود ببخشیم.

او با اشاره به انتخاب نوع پوشش طبق سلیقه‌محوری گفت: تلاش کردیم تا به جای اینکه بگوییم مردم «چه بپوشید» قدرت انتخاب آنان را افزایش دهیم. شاید مهم‌ترین سیاست کارگروه این امر باشد و در ادامه امیدواریم این موضوعات را گسترش دهیم.

ابتکار: پوشش هویت و نماد ایرانی را در جامعه گسترش دهیم

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده در ادامه مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به دهه پنجم انقلاب اسلامی و اشاره‌ به فرموده‌های رهبر معظم انقلاب گفت: باید توجه کنیم که کشور ایران جزء کشورهایی است که هنوز برخی از سرمایه‌هایش دست‌نخورده باقی مانده است که تمام این موارد موقعیت خطیری را برای ما رقم می‌زند.

او ادامه داد: امروز با افتتاحیه این جشنواره از طراحان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی تشکر می‌کنم و تمام مسئولان فرهنگی که تلاش کردند تمام سرمایه‌ها را به کار گیرند. ما در دهه چهارم می‌بینیم که رشد بیشماری در زمینه آموزش، هنر...داشتیم. به دلیل تنوع بسیار بالای فرهنگی و قومیت مختلف ظرفیت بالایی داریم که با پیشینه تاریخی و صنایع دستی که رتبه بالای جهانی داریم، می‌توانیم پیشرفت را در حوزه پوشاک افزایش دهیم.

به گفته ابتکار، بُعد اقتصادی و اشتغالی که در این صنعت ایجاد شده بسیار خوب است و باید بیشتر در این زمینه پیش‌گام باشیم.

معاون امور زنان و خانواده تصریح کرد: سعی کنیم در محیط کار، آموزشی و بخش‌های مختلف آموزشی و اجتماعی مردم را تشویق کنیم لباس‌هایی که هویت ملی و نمادهایی از تنوع فرهنگی، قومیت فرهنگی، همراه با انسجام فرهنگ مردم ایران دارد را بپوشند. البته بخش طراحی خیلی اهمیت دارد زیرا باید با سلیقه بازار مخاطب همخوانی داشته باشد باید به سمت عناصر فرهنگی برویم و آن را احیا کنیم. انقلاب اسلامی ایران درباره موضوعات، باور دینی و سبک زندگی اسلامی نمونه‌های بسیار خوبی دارد در نتیجه باید متناسب با ضرورت کاری و عرصه‌ها آنان را انتخاب کنیم و پوشاک مورد نیاز جامعه را تولید کنیم که البته طبق سلیقه جوانان کشور باشد البته باید با اتحاد و صلح و دوستی به سمت بین‌المللی این حوزه و موضوعات پیش برویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان