تنگه شیرز در لرستان زیبا

تنگه شیرز، با قدمتی چندین میلیون ساله، در میان ایلام، کرمانشاه و لرستان واقع شده است. طبیعت گردی در کنار رودخانه ای شفاف و زلال و در دل کوهستان از بهترین تجربه هایی است که در این سفر خواهید داشت.

تنگه شیرز در لرستان زیبا
 
ستاره ؛ سرویس گردشگری - غرب کشور، با طبیعت کوهستانی و فرهنگ گرم و صمیمیش همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان بوده است. استان لرستان نیز، بخشی از این زیبایی است. تنگه شیرز، دره‌ای صخره‌ای که با بوته‌ها و درختان سرسبز تزئین شده است در 50 کیلومتری شهر کوهدشت یکی از این زیبایی هاست که در این مقاله قصد داریم از نزدیک آن را بررسی کنیم.

تنگه شیرز، دره‌ی پلکانی لرستان

تنگه‌ی شیرز در بخش زردلان و در منطقه‌ی اولادقباد قرار گرفته است. اولاد قباد جایی درمیان ایلام، کرمانشاه و لرستان است و 50 کیلومتر با کوهدشت فاصله دارد. برای رفتن به این زیبایی کوهستانی، باید در مسیر جاده‌ی اولادقباد قرار بگیرید و از آنجا به سوی دشت‌ها، گل‌ها و رودخانه‌ها برانید. در نهایت به جاده‌ای خاکی خواهید رسید که تقریبا دوکیلومتر طول دارد و از یک جایی به بعد لازم است به پاهایتان اتکا کنید و ماجراجویی را پیاده پیگیری نمایید.
در دل این دره‌ی زیبا، همانطور که گفتیم رودخانه‌ی خروشانی جاریست که یکی از اصلی‌ترین انشعابات رودکرخه است. رودخانه سیمره، نام آن است و همواره و در همه فصول جریان دارد. این رودخانه در واقع مرز استان لرستان و ایلام را مشخص می‌کند و از سلسله جبال زاگرس جاری می‌شود.

شما دراین سفر، از کنار این رودخانه و محصور در میان صخره‌هایی با ارتفاع 150 تا 200 متر مسیری در حدود 5 کیلومتر را خواهید پیمود. با توجه به ارتفاع این صخره‌ها و شکل قرار گیریشان، در جا‌هایی از مسیر، نور آفتاب به زمین نمی‌تابد و به همین خاطر آب و هوای این منطقه خنک و دلنشین است.
تنگه شیرز از روستای گدارگه شروع به شیب گرفتن می‌کند و این شیب در پرتگاه هفت رک که انتهای مسیر است به اوج می‌رسد. اما انتهای مسیر نیز جایی بسیار زیبا در انتظار شماست... دشت‌های گسترده، زیبا و باطراوت که در جلگه‌ی رودخانه بوجود آمده‌اند، می‌تواند محل استراحت یا پیک نیک یا حتی اقامت شبانه شما باشد.
اما این پایان زیبایی و شگفتی نیست... بعد از عبور از دشت‌های زیبا، غاری را خواهید دید که بومیان آن را پل خدا نامیده‌اند. طول این غار یا شاید تونل 150 متر است که بعد از 20 متر تاریکی مطلق است و نور خورشید به آن نمی‌رسد و البته، همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، سیگنال‌های تلفن همراه در آنجا وجود ندارند.

پیدایش تنگه شیرز

تنگه‌ی شیرز، درست در دل کوه‌های زاگرس بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی و در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است. اما جالبی این صخره‌ها این است که به راحتی در آب حل می‌شوند و به همین خاطر این شکل‌های شگفت انگیز به دلیل بارش‌های جوی شکل گرفته‌اند.

در تنگه‌ی شیرز چه کنیم؟

1. طبیعت گردی

مسلما همه در وهله‌ی اول به همین منظور پا به تنگه‌ی شیرز می‌گذارند. ابهت کوه‌های صخره‌ای، درختان سربه فلک کشیده و میوه‌های وحشی، همه آنجا هستند تا به ما نشان دهند انسان چقدر در مقابل طبیعت ناچیز است! شما در این سفر می‌توانید به تماشای حیواناتی مانند بز‌های کوهی نیز بروید و بیشتر در طبیعت بکر غرق شوید. از رودخانه و صدای آب هم که نمی‌توان در جملات ناچیز گفت... آب شفاف رودخانه قطعا شما را به وجد خواهد آورد، اما شنیدن کی بود مانند دیدن!

2. غارنوردی

همانطور که در بالا گفتیم، غار پل خدا، با رودخانه‌ای که در درونش جاریست می‌تواند برای خیلی‌ها جذاب باشد. اما توجه داشته باشید که ورود به این غار قطعا نیاز به تجهیزات مناسب دارد. شما باید آمادگی راه رفتن درون آب بسیار سرد رودخانه باشید چراکه در قسمت‌هایی آب تا بالای زانوهایتان خواهد رسید. همچنین کفش مناسب و ضد آب نیز از ضروریات این غارنوردی است چرا که سنگ‌های کف رودخانه تیز و برنده اند.
بیشتر بخوانید: کدام وسایل برای برنامه‌های کوهنوردی ضروری هستند؟

3. مناره سنگی

شاهکار و سازه‌ی طبیعت، مناره‌ای به ارتفاع 80 متر و قطر 10 متر جایی در این منطقه به دلیل بارش‌ها و زلزله شکل گرفته است. قدمت این مناره و البته تمام کوه‌های اطراف شما در تنگه شیرز میلیون‌ها سال است.

اطلاعات مورد نیاز سفر

همانطور که گفتیم، به دلیل ارتفاع کوه‌های اطراف دره و عدم نفوذ نور خورشید به درون غار، بهترین فصل سفر به تنگه شیرز، بهار و تابستان است. خوشبختانه امکانات خوبی در محدوده‌ی تنگه شیرز فراهم شده است: پارکینگ، سرویس بهداشتی، مجتمع شیلات و...
خبر خوب این است که در سفر به تنگه شیرز می‌توانید شنا کنید! پس حتما لباس کافی و مخصوص همراه خود داشته باشید. همچنین برای رفتن به داخل غار به هدلامپ احتیاج پیدا خواهید کرد و حتما می‌دانید که اگر قصد شب مانی در دشت‌های تنگه شیرز دارید، حتما تجهیزات کافی مانند چادر و کیسه خواب به همراه داشته باشید.
«مثل همیشه، فراموش نکنید که چیزی جز رد پایتان در این طبیعت زیبا به جای نگذارید.»

بیشتر بخوانید:
قلعه فلک الافلاک خرم آباد؛ دژی به عظمت قوم لر
نظر شما چیست؟ آیا تابه حال به تنگه شیرز سفر کرده اید؟ چه تجربه ی جالبی در آنجا داشته اید؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان