حقایقی جالب در مورد تایلند که شگفت زده خواهید شد ؛ بخش اول

حتما می دانستید کشور تایلند که به طور رسمی به عنوان پادشاهی تایلند شناخته می شود قبلا دارای نام سیام (Siam) بوده است

حقایقی جالب در مورد تایلند که شگفت زده خواهید شد ؛ بخش اول

دانستنی هایی از حقایق تایلند

حتما می دانستید کشور تایلند که به طور رسمی به عنوان پادشاهی تایلند شناخته می شود قبلا دارای نام سیام (Siam) بوده است. این کشوری در مرکز جنوب شرق آسیا و در شبه جزیره هندوچین بوده که از 76 استان تشکیل شده است. مساحت این کشور 513120 کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بیش از 68 میلیون نفر را در خود جای داده است. تایلند به عنوان پنجاهمین کشور جهان از نظر وسعت و بیست و یکمین کشور از نظر جمعیت به شمار می رود. پایتخت آن نیز شهر بانکوک (Bangkok) بوده که منطقه ای اداری ویژه ایست. در این مطلب می خواهیم درباره حقایق تایلند که احتمالا برایتان جالب خواهد بود صحبت کنیم پس با الی گشت همراه شوید.

حقایق تایلند

حقایق تایلند در مورد این کشور

  1. نام تایلند در زبان تایلندی پراتت تای (Prathet Thai) بوده که به معنی سرزمین آزاد می باشد. جالب است بدانید که تایلند تنها کشوری در جنوب شرق آسیا بوده که هرگز توسط یک دولت اروپایی مستعمره نشده است. این اصطلاح همچنین ممکن است به یک گروه قومی اشاره داشته که ریشه بسیاری از مردم تایلند می باشد.
  2. کشور تایلند در طول قرن ها چندین نام داشته است. برای صدها سال آن را با نام های شهرهای غالب خود مانند آیوتایا (Ayutthaya)، سوخوتای (Sukhothai) و تونبوری (Thonburi) شناخته می شده است. از دهه 1800 تاکنون نام این کشور بین سیام به معنی تاریک یا قهوه ای و همچنین تایلند بارها و بارها تغییر کرده است.
  3. تایلند توانست رکورد طولانی ترین بشقاب های شسته شده را در ماه می 2010 ثبت نماید که تعداد 10488 عدد از آن ها را در یک مسیر چیدمان کرد. با این حال این رکورد در تاریخ 6 آوریل 2011 در هندوستان شکسته شد. زمانی که 15295 بشقاب به صورت مساوی در امتداد هم چیده شده و طول آن ها به بیش از 2٫36 مایل رسید.
  4. تایلند با چهار کشور مرز دارد. در سمت شمال و غرب با کشور میانمار که سابقا با نام برمه شناخته می شده است. در جهت شمال و شرق با کشور لائوس هم مرز بوده، در جنوب شرقی آن کشور کامبوج قرار گرفته و در جنوب نیز کشور مالزی قرار گرفته است.
حقایق تایلند در مورد این کشور

واقعیاتی طبیعی از حقایق تایلند

  1. تایلند کشوری است که بزرگترین مزرعه کروکودیل، بزرگترین رستوران، طولانی ترین پل معلق تک مسیره و بلندترین هتل جهان را دارد.
  2. در گذشته تمام مردان جوان تایلندی، حتی پادشاهان می بایست قبل از 20 سالگی خود یک دوره را به عنوان راهب خدمت می کرده اند. امروزه مردان جوان کمتر این کار را انجام می دهند.
  3. کوچکترین پستانداران جهان به نام Craseonycteris thonglongyai که نوعی خفاش می باشد، در کشور تایلند یافت می شود.
  4. تایلند بزرگترین ماهی جهان را داشته که طول آن به 12 متر رسیده و نامش Rhincodon typus می باشد. به این ماهی کوسه نهنگ نیز گفته می شود.
  5. یک پزشک به نام Hoo Sateow از تایلند دارای بلندترین موهای جهان می باشد که طول آن ها به بیش از 16 اینچ می رسد. او می گوید که موهایش به خوبی گرم نگهش می دارد.
واقعیاتی طبیعی از حقایق تایلند

واقعیات تاریخ از حقایق تایلند

  1. در سال 1996 دو گربه نادر چشم الماسی به نام های پت (Phet) و پلوی (Ploy) در تایلند برایشان مراسم عروسی گرفته شد که هزینه آن بالغ بر 16241 دلار براورد شده است. این گران قیمت ترین ازدواج حیوانات خانگی بود.
  2. در سال 1999 یک فیل 38 ساله در اثر رفتن روی مین دچار آسیب از ناحیه پای خود شد. به طور همزمان 30 دامپزشک او را تحت درمان قرار داده که این رکورد بیشترین تعداد دامپزشک همزمان در یک عمل جراحی بوده است.
  3. تایلند از نظر وسعت پنجاه و یکمین کشور جهان به شمار می رود. روسیه بزرگترین و ایالات متحده سومین کشور می باشد.
  4. وسعت کشور تایلند کمی بزرگتری از ایالت وایومینگ (Wyoming) در آمریکا بوده و به اندازه 513120 کیلومتر مربع می باشد.
  5. بیش از 75 درصد از مردم این کشور تایلندی، حدود 14 درصد از آن ها چینی بوده و 11 درصد دیگر شامل سایر اقوام می باشند.
واقعیات تاریخ از حقایق تایلند

حقایق تایلند در مورد فرهنگ این کشور

  1. بزرگترین کیک دنیا نیز در بانکوک تایلند و در تاریخ 25 دسامبر 1997 تهیه شد. وزن این کیک معادل 5071 پوند بوده و اندازه آن به 27 فوت و 6 اینچ می رسید. این کیک به 19212 قسمت تقسیم گردید.
  2. یک خانواده کوچک در تایلند بسیار نادر می باشد. اکثر مردم در خانواده های گسترده ای زندگی می کنند.
  3. بالاترین ارتفاع در تایلند منطقه دوی اینتانون (Doi Inthanon) بوده که ارتفاع آن 2595 متر می باشد. این مکان یه مقصد محبوب گردشگری به شمار می رود. در حقیقت براورد می شود که سالانه حدود 12 هزار نفر برای جشن سال نو در این قله کنار هم جمع می شوند. کمترین ارتفاع از سطح دریا نیز در امتداد ساحل می باشد.
  4. در حدود یک قرن پیش شمال تایلند را جنگل های متراکم پوشانده بود. امروزه تنها یک چهارم از آن ها باقی مانده است. تایلند در میان کشورهای جنوب شرق آسیا دومین رتبه را در از دست دادن جنگل های خود دارد. تنها سنگاپور رتبه بالاتری از تایلند را در این موضوع به دست آورده است. امروزه قطع این درختان ممنوع شده است.
  5. زبان ملی این کشور تایلندی می باشد که بسیاری از محققان بر این باور هستند که شکلی از زبان چینی بوده و در حدود قرن های 7 تا 13 میلادی شکل آن به تدریج تغییر کرده است. همانند لائوس، ویتنام و چین، زبان تایلندی نیز بسیار وابسته به آواها می باشد. الفبای آن ها دارای 32 حرف صدادار و 44 حرف بدون صدا می باشد.
حقایق تایلند در مورد فرهنگ این کشور

حقایق تایلند در خصوص زندگی جانوران

  1. گربه های سیامی بومی تایلند می باشند. در زبان تایلندی به آن ها wichen-maat گفته شده که به معنی الماس ماه می باشد. در یک کتاب شعر قرن چهاردهمی 23 نوع گربه سامی توصیف شده که امروزه تنها شش نژاد از آن ها باقی مانده است. گفته می شود در صورت نگه داشتن یک جفت از گربه سیساوات (Si Sawat) که نژادی از گربه های سیامی می باشد، برای ازدواج خوش شانسی می آورند.
  2. پلیس راهنمایی و رانندگی در بانکوک به دلیل وجود سطح خطرناکی از آلودگی هوا پوست صورت خود را می پوشانند. علاوه بر این ایستگاه های پلیس مجهز به گاز اکسیژن بوده که در صورت بی حال شدن افسران از آن استفاده کنند. بیش از 20 درصد از پلیس های بانکوک دارای برخی از انواع بیماری های ریوی می باشند. یکی از بانک های تایلندی تخمین زده است که در آلودگی هوای بانکوک در مقابل تولید ناخالص ملی میزان 2٫3 میلیارد دلار هزینه های بهداشتی و هدر رفتن انرژی را تحمیل می نماید.
  3. بانکوک به عنوان ونیز شرق نیز شناخته می شده است زیرا ساختمان های اصلی آن بر روی رودخانه چائوپرایا (Chao Phraya) ساخته شده بودند. با این حال همزمان با رشد بانکوک، اکثر کانال های آبی آن را پر کرده اند.
  4. جالب است بدانید که یک دهم از تمام گونه های جانوری کره زمین در تایلند زندگی می کنند.
حقایق تایلند در خصوص زندگی جانوران

حقایق تایلند در مورد پادشاه

  1. تایلند خانه طولانی ترین مار دنیا می باشد و آن پیتون مشبک (reticulated python) است. بزرگترین آن ها از ابتدا تا انتهایش به اندازه 10 متر می باشد. همچنین بزرگترین مارمولک زنده دنیا نیز در این کشور قرار داشته که نام آن مارمولک مانیتور (The monitor lizard) می باشد. طول این جاندار می تواند تا 2 متر برسد.
  2. همچنین طولانی ترین مار سمی جهان نیز در تایلند وجود داشته و آن مار شاه کبری می باشد. طول این خزنده می تواند به بیش از 18 فوت رسیده و نیش آن می تواند یک فیل را از پای دراورد.
  3. هر دو فیلم هالیوودی بازی خیابانی پادشاه و من (Broadway play of The King and I) در تایلند ممنوع می باشد. این فیلم ها با موضوع پادشاه مونگکوت (Mongkut) و معلمی به نام آنا لئونونز (Anna Leonowens) می باشد. این فیلم به نظر توهین به پادشاه تایلند می باشد. در حالی که فیلم او را فردی بی فرهنگ نمایش می دهد اما خود او معتقد است که اولین حاکم آسیایی است که می تواند زبان انگلیسی را به طور روان صحبت کرده، بخواند و بنویسد. او همچنین بسیار هوشمند، فرهنگی و اهل مطالعه است. علاوه بر این او را به عنوان پدر دانشمندان تایلندی می شناسند.
  4. سونامی سال 2004 موجی از آب با ارتفاع 9 متر را به سواحل تایلند کوبیده و باعث کشته شدن بیش از 8 هزار نفر شد. حدود 1500 کودک تایلندی والدین خود را از دست داده و بیش از 150 هزار نفر نیز که در صنعت ماهیگیری یا توریست فعالیت می کردند، معیشت خود را از دست دادند.
حقایق تایلند در مورد پادشاه

حقایق تایلند در مورد گونه های جانوری

  1. تقریبا 10 درصد از گونه های پرندگان جهان در تایلند زندگی کرده که این میزان بیشتر از نسبت پرندگان در کل اروپا یا آمریکای شمالی می باشد.
  2. لانه های سوییفتلت (Swiftlet) به وسیله بزاق پرنده نر سوییفتلت ساخته می شوند. این لانه ها از غارهای تایلند جمع آوری شده و به ازای هر پوند از آن ها بیش از 900 دلار پرداخت می گردد. این یکی از گران قیمت ترین غذاهای جهان می باشد.
  3. رودخانه مکونگ (Mekong) بخشی از مرز شرقی تایلند بوده و بیش از 1300 گونه ماهی را پشتیبانی می کند. این رودخانه دارای برخی از بزرگترین ماهی های آب شیرین جهان بوده که از جمله آن ها یک گربه ماهی غول پیکر است که می تواند تا 3 متر طول داشته و وزن آن نیز 660 پوند خواهد بود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان