درمان فوری سرفه کودکان

سرفه کودکان یکی از مشکلات شایع در میان آن هاست. بنابراین لازم است هر مادری با درمان های فوری و اولیه سرفه کودکان آشنا شود.

سرفه کودکان یکی از مشکلات  شایع در میان آن هاست. مواجهه با میکروب و بیماری، سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت خواهد کرد. اما شنیدن صدای سرفه کودکان برای والدین ناراحت کننده و اگر به مدت طولانی ادامه یابد، می تواند نگران کننده باشد. بنابراین لازم است با درمان فوری سرفه کودکان آشنا شوید. درمان های خانگی زیادی برای سرفه کودکان وجود دارد که می توانید از آن ها برای تسکین یا توقف سرفه کودکان استفاده نمایید. اگر سرفه کودکان به مدت طولانی پایدار بماند، حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

درمان فوری سرفه کودکان

1. سر او را در وضعیت مناسبی قرار دهید

اگر کودک شما سن بیشتر از یک سال دارد، تعدادی بالش را پشت کمر، شانه ها و سر او قرار دهید تا بتواند در موقعیت کمی صاف نشسته و تنفس راحت تری را انجام دهد. هرچه قدر کودک شما تنفس راحت تری داشته باشد، حتما تعداد سرفه های او کمتر خواهد شد. برای یک کودک، زیر بالش زیر تشک خود را برای بالابردن منطقه که سر او را نگه داشته است قرار دهید.

 

2. با بخار سیستم تنفسی را تحریک کنید

حمام را به یک اتاق بخار تبدیل کنید. آب داغ را باز گذاشته و درب را ببندید. با کودک خود درون حمام بنشینید. می توانید برای جلوگیری از هدر رفتن آب ظرفی را در زیر آب قرار داده و برای مصارف بعدی استفاده نمایید. این کار را برای مدت 15 دقیقه قبل از خواب و در زمان صبح تکرار کنید. بخار آب کمک می کند تا سیستم تنفسی تحریک شده و گرفتگی بینی کمتر شود. برای جلوگیری از خستگی بچه ها می توانید از فعالیت های سرگرم کننده استفاده نمایید. اگر فرزند شما به شما اجازه می دهد کمی به پشت و قفسه سینه (جایی که ریه وجود دارد) بکوبید. برای این کار دست های خود را کاملا باز کرده و با کف دست این کار را به آرامی انجام دهید.

 

3. از یک رطوبت ساز استفاده کنید

اضافه کردن رطوبت به هوا کمک می کند تا راه های تنفس کودک شما از خشکی و کاهش مخاط در امان بماند. این کار باعث می شود تا تراکم سرفه به طرز قابل توجهی کاهش یابد. هنگام خرید یک مرطوب کننده، یک رطوبت ساز هوای سرد را انتخاب کنید. رطوبت سازهای هوای سرد برای کودکان ایمن تر است و عملکرد موثرتری نسبت به رطوبت ساز هوای گرم خواهد داشت. در صورت امکان از آب تصفیه شده یا آب مقطر استفاده کنید تا از رسوب املاح و مواد معدنی در دستگاه جلوگیری نمایید. این کار را در طول شبانه روز و به ویژه زمانی که کودک شما خوابیده است، انجام دهید.

 

درمان فوری سرفه کودکان

4. از فین گیر یا پوآر بینی استفاده نمایید

وقتی که بینی کودک شما کیپ می شود، قطعا درباره نحوه تنفس خود به مشکل می خورد. بنابراین باید دائما با استفاده از فین گیر یا پوآر بینی، سینوس های او را تمیز نمایید. این کار را به صورت مکرر در طول روز و به ویژه قبل از خوابیدن کودک انجام دهید.

 

5. بینی کودک را شستشو دهید

یکی از روش های دیگر برای باز کردن راه بینی را می توان شستشوی بینی با استفاده از محلول های ویژه نام برد. حتی اسپری های شستشوی بینی نیز می تواند راه گشا باشد. نکته مهم این است که پس از شستشوی بینی حتما از پماد های چرب کننده استفاده کنید تا از خشک شدن بینی کودک جلوگیری نمایید.

 

6. عسل را فراموش نکنید

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند گلو درد را کاهش دهد. عسل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند. عسل برای کودکان زیر سن یک ساله ایمن نیست زیرا خطر مسمومیت غذایی وجود دارد. برای کودکان بیش از یک سال، می توانید از یک قاشق عسل استفاده نمایید. اما حتما از مقدار شکر آن آگاهی داشته باشید. همچنین می توانید عسل را در آب گرم مخلوط کنید تا کودکتان عسل را آسان تر هضم کند.

 

درمان فوری سرفه کودکان

7. کمی او را در هوای تازه راه ببرید

در صورت سرد بودن هوای بیرون خانه می توانید از هوای تازه و ورزش برای کاهش علائم سرفه استفاده می کند. حتما کودک خود را برای راه رفتن در آب و هوای بیرون پوشانده و تنها چند دقیقه در خارج از خانه راه ببرید. اگر کودک شما زیر یک سال دارد، همان باز کردن موقت پنجره و تعویض هوای اتاق کفایت خواهد کرد. بعضی از والدین حتی کودک خود از خواب بیدار می کنند و او را در مقابل هوای یخچال و فریزر قرار می دهند که تا کنون اثبات علمی برای این مورد وجود ندارد.

 

8. کودک را به نوشیدن مایعات تشویق کنید

هیدراته بودن بدن در زمان بیماری به خصوص سرماخوردگی و سرفه از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. این امر سبب می شود که راه های تنفس بدن مرطوب بماند. همچنین باعث نازک شدن ترشحات مخاطی شده و راحت تر از بدن خارج خواهند شد. این کار را در طول روز و به ویژه قبل از خواب برای کودک خود انجام دهید. از نوشیدنی های دارای شیرینی های مصنوعی پرهیز کنید چون امکان تحریک گلو وجود خواهد داشت. بهترین نوشیدنی همان آب است.

 

9. کودک و محیط خانه را تمیز نگه دارید

اگر سرفه کودک شما خشک و سخت باشد، ممکن است به علت آسم یا آلرژی ایجاد شده باشد. سعی کنید تا آنجا که ممکن است از عدم وجود موارد تحریک کننده سیستم تنفسی اطمینان یابید. عطر یا ادکلن نزنید، از شامپوی فرش استفاده نکنید، سگ یا گربه خود را از اتاق کودک دور نگه دارید، سیگار نکشید و ... . وسایل اتاق کودک به ویژه وسایل خواب را مرتبا تمیز کنید. لباس ها و بدن کودک خود را کاملا تمیز نگه دارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان