فیش‌های مدیران شهرداری تهران منتشر شد

نیمه روشن حقوق شهرداران

دنیای اقتصاد : نیمه روشن حقوق مدیران ارشد شهرداری تهران منتشر شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» مدیریت شهری پایتخت در راستای تکمیل مبارزه با فساد و ایجاد شهرداری شیشه‌ای، لایه جدیدی از اطلاعات مربوط به حوزه مدیریتی شهرداری تهران را در سامانه شفافیت اعلام عمومی کرد.

مجموعا شش لایه اطلاعاتی مختلف شامل اطلاعات قراردادهای کلان، اسامی دریافت‌‌کنندگان طرح ترافیک، لایحه و بودجه مصوب سال 97، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری در دو بخش حقوق و سفرهای خارجی، گزارش عملکرد نیم سال نخست بودجه و همچنین لایحه پیشنهادی بودجه سال 98 برای تمامی شهروندان قابل دسترسی است. در قالب لایه اطلاعاتی مربوط به حقوق مدیران شهرداری دو بخش شامل اطلاعات مربوط به حقوق درج شده در حکم معاونین و شهرداران مناطق قابل رویت است.

جزئیات ارائه شده در بخش حقوق‌های اعلامی برای 9 معاونت شهرداری تهران نشان می‌دهد: از میان معاونت‌های نه‌گانه شهرداری، بالاترین حقوق با رقم 7 میلیون و 760 هزار تومان به دو معاونت فنی و عمرانی و همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تعلق دارد. در این میان حقوق درج شده در حکم معاونت حمل و نقل و ترافیک با رقم 5 میلیون و 205 هزار تومان کمترین میزان حقوق معاونان شهردار تهران است. علاوه بر این در بخش حقوق‌های اعلامی شهرداران مناطق به‌عنوان «رقم درج شده در فیش حقوقی» مشخص می‌شود: شهرداران مناطق 22گانه شهرداری تهران به‌طور متوسط 4 میلیون و 980 هزار تومان مطابق با حکم خود حقوق دریافت می‌کنند. شهردار مناطق 17 و 8 با رقم 6 میلیون و 850هزار تومان بیشترین و شهرداران مناطق 14 و 6 با رقم 3 میلیون و 120هزار تومان کمترین میزان دریافتی براساس حکم استخدامی را دارند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد: میان حقوق درج شده در فیش شهرداران مناطق با تحصیلات آنها ارتباط معناداری وجود ندارد. به‌عنوان مثال برخی از شهرداران مناطق با مدرک تحصیلی دکتری کمتر از میانگین حقوق شهرداران مناطق 22گانه حقوق ماهانه دریافت می‌کنند این در حالی است که دو شهردار با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، بیشترین حقوق را در میان شهرداران مناطق دریافت می‌کنند.

بررسی زوایای مختلف لیست اعلام شده به‌عنوان «حقوق درج شده در حکم مدیران ارشد شهرداری تهران» با توجه به میانگین دریافتی‌ها در سمت‌های مختلف دو فرضیه را به وجود می‌آورد. فرضیه نخست آنکه مجموع دریافتی شهرداران مناطق و معاونین شهردار همان رقمی است که در حکم اعلام شده است و فرضیه دوم آنکه رقم اعلام و منتشر شده فقط بخشی از دریافتی‌های رسمی مدیران شهرداری تهران است و هر مدیر به عناوین مختلف دریافتی‌های دیگری نیز از شهرداری تهران دارد که فعلا دسترسی و اعلام رقم دقیق آنها امکان‌پذیر نیست.

در صورت صحت فرضیه نخست، مقایسه اعداد و ارقام اعلام شده به‌عنوان حقوق درج شده در فیش مدیران ارشد با حجم کاری و مسوولیت‌های هر پست این موضوع را روشن می‌کند که عملا تناسبی میان این دو وجود ندارد. این در حالی است که به‌طور واقعی عدم تناسب میان حقوق دریافتی با مسوولیت‌های سازمانی سنگین در کنار حوزه اختیارات گسترده مدیران به راحتی می‌تواند زمینه بروز فساد، رانت و دریافت‌های غیررسمی را شکل دهد. به‌طوری که حقوق سالانه دریافتی یک شهردار منطقه می‌تواند یک هزارم بودجه عمرانی اختصاص یافته به آن منطقه(به‌عنوان مثال منطقه یک) باشد.

گذشته از این فرضیه، بررسی‌های میدانی از چندین شهردار منطقه و معاونین سابق مجموعه مدیریت شهرداری تهران نشان می‌دهد: فرضیه دوم می‌تواند به وضعیت کنونی دریافت حقوق در مجموعه شهرداری نزدیک‌تر باشد. به این معنا که فقط نیمی از مجموع دریافتی‌های رسمی مدیران ارشد شهرداری فعلا اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شده و نیمه تاریک حقوق دریافتی(در قالب مزایا و اضافه‌کاری‌ها) هنوز خارج از دسترس است. بررسی‌ها از چندین شهردار منطقه حاکی از آن است که مجموع حقوق دریافتی(درج شده در حکم) به علاوه پرداختی بابت اضافه‌کاری‌ها و مزایا در هر ماه معمولا به بیش از دو برابر رقم درج شده در حکم مدیر مربوطه می‌رسد. از این رو به نظر می‌رسد هر چند ایجاد شفافیت در نیمی از اطلاعات مربوط به حقوق مدیران ارشد شهرداری گامی مثبت و روبه جلو(وعده‌ای که درخصوص مدیران دولتی هنوز محقق نشده) است اما شفافیت کامل زمانی به وجود خواهد آمد که مجموع حقوق دریافتی در یک پست سازمانی اعلام و انتشار عمومی داده شود.  به گزارش «دنیای اقتصاد» مطابق با اعلام بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران مشخصات تمام کارمندان شهرداری تهران شامل 65 هزار و 930 نفر، اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری، لایحه بودجه شهرداری تهران در سال 98 در قالب فایل اکسل و جزئیات عملکرد مالی شش ماه نخست شهرداری تهران در سال جاری به‌صورت استاندارد از دیگر لایه‌های جدید اطلاعاتی اضافه شده به سامانه شفافیت (shafaf.tehran.ir) است. همچنین در جهت ارتقای کیفیت اطلاعات قراردادهای کلان شهرداری، چندین مولفه مهم به اطلاعات قراردادها همچون شرح خدمات قرارداد، مشخصات اعضای کمیسیون مناقصات، امضاکننده قرارداد از طرف کارفرما و اطلاعات دیگر افزوده شده است. شهرداری تهران از ابتدای سال جاری اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان و پس از چندماه اطلاعات قراردادهای بیش از 250 میلیون تومان را در این سامانه انتشار عمومی داده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان