تایوان در وضعیت هشدار کامل قرار دارد

زنگ خطر در جزیره

دنیای اقتصاد : تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، نسبت به رفتار تهاجمی پکن در آسیا هشدار داد

تایوان و چین به فاصله 130 کیلومتری از یکدیگر جدا شده‌اند. برای هفت دهه است که تایوان پس از یک جنگ داخلی خونین در پایان جنگ جهانی دوم در سال 1949 از چین جدا شد. برای مدت‌های طولانی است که حزب کمونیست چین، قصد دارد تایوان را که خود را خودمختار می‌خواند، به خاک خود منضم کند. جمعیت تایوان 23 میلیون نفر است و پکن هم تایوان را در راستای دکترین چین یکپارچه، یکی از استان‌های خود می‌داند. اما انتخاب تسای و حزب پیشروی دموکراتیک که به‌طور تاریخی خواهان استقلال تایوان است، روابط چین و تایوان را پیچیده‌تر از قبل کرده است. به همین منظور پکن فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی زیادی به تایوان تحمیل کرده است و مدام نیز جنگنده بمب‌افکن‌های H-6K این کشور در نزدیکی تایوان در حال پرواز و مانور نظامی هستند. تسای می‌گوید: «با چینی که هر روز قدرتمندتر و جاه‌طلب‌تر می‌شود، ما با تهدیدات بیشتری روبه‌رو هستیم.» وی‌می‌افزاید: بزرگ‌ترین چالش ما این است که آیا موجودیت و استقلال ما، امنیت، دموکراسی و رفاه تایوان باقی خواهد ماند؟ اینها مباحث بزرگ و اصلی تایوان به‌حساب می‌آیند.

متحد غیررسمی تایوان، ایالات‌متحده بوده که برای مدت‌های طولانی است حافظ امنیت این جزیره در قبال اقدام نظامی چین است. اما زمانی که از تسای سوال شد آیا فکر می‌کند که دونالد ترامپ به وی کمک خواهد کرد، شک و تردید داشت. در مقابل رهبر تایوان بر این باور است که کشورش باید در این جنگ نابرابر، خود به فکر تقویت تسلیحات دفاعی‌اش باشد. تسای می‌گوید: «ما باید هر زمان آماده باشیم.»

تهدید روزافزون

تسای به‌عنوان نخستین زنی که به‌عنوان رهبر تایوان انتخاب شد، به‌دلیل روحیه ضدپکنی‌اش توانست حزب کومینتانگ را که خواستار ارتباط نزدیک‌تر با چین بود، کنار بزند. اما محبوبیت او به‌دلیل اتخاذ برخی سیاست‌ها و مجادله‌اش در حوزه اقتصادی با کاهش روبه‌رو شده است.  در ماه نوامبر حزب تسای در انتخابات داخلی شکست سنگینی خورد و 10 درصد از کرسی‌های خود را در سراسر جزیره از دست داد. تسای می‌گوید که سال 2018، سال کلنجار رفتن با برنامه کاری اصلاحات بوده است. او گفت: «زمانی که اصلاحات در مراحل آغازین خود است، مردم نتیجه ملموس آن را درک نخواهند کرد.» البته این تنزل محبوبیت موجب عقب‌نشینی تسای نشده و او در مصاحبه با سی‌ان‌ان فاش ساخت که قصد دارد در انتخابات سال 2020 برای انتخاب مجدد در رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا کند. او می‌گوید: «این طبیعی است که هر رئیس‌جمهور مستقر، قصد شرکت مجدد در انتخابات را داشته باشد.» چین با مدیریت شی‌جین پینگ از دور دوم ریاست‌جمهوری تسای استقبال نخواهد کرد. از زمانی که وی به قدرت رسیده است، چینی‌ها به‌شکل فزاینده‌ای فشارها را علیه تایوان افزایش داده‌اند. چین اصرار دارد که تایوان را با جمهوری خلق چین متحد سازد. در ماه ژانویه، رئیس‌جمهوری چین خواستار پیوستن صلح‌آمیز تایوان به کشورش شد و در اظهاراتی قابل توجه اعلام کرد که استقلال تایوان به بن‌بست رسیده است. رهبر چین گفت: «ما قولی نداده‌ایم که استفاده از زورمان را نادیده بگیریم.» تسای تصریح می‌کند که سخنان رهبر چین نگرانی فزاینده‌ای را در داخل تایوان به‌وجود آورده است. او از اینکه تایوان، تبدیل به هنگ‌کنگ یا ماکائوی دیگر شود سر باز زد و گفت که هر دو کشور حتی به شکل نیمه‌مستقل تحت حاکمیت چین قرار دارند.

تسای بر این باور است که آن سخنرانی زنگ‌های خطر را برای موجودیت تایوان که ممکن است تغییر یابد، به صدا در آورده است. با این حال تسای بر این باور است که تهدیدها و ارعاب پکن، شی‌جین‌پینگ را از هدفش دور می‌کند، چراکه جزیره را بیشتر به این صرافت می‌اندازد که از حزب کمونیست چین دوری و دموکراسی‌اش را بیشتر تقویت کند. او گفت: «چین احساس می‌کند که چنین سخنانی در داخل روی مردم تایوان تاثیر می‌گذارد و به آنها احساس شکست تحمیل می‌کند اما هر اقدامی از این دست مردم تایوان را بیشتر منزجرتر و دورتر می‌کند.» رئیس‌جمهوری چین تاکید می‌کند که رفتار پکن در تایوان نتیجه عکس می‌دهد.

رابطه گرم‌تر با ترامپ

در ماه ژانویه، تایوان یک مانور به منظور آماده کردن سربازانش برای مقابله با اشغال نظامی تایوان از سوی چین انجام داد. عکس‌های این مانور دراماتیک نشان می‌دهد که هلی‌کوپترها در حال شلیک به اهداف از پیش تعیین‌شده هستند. تسای می‌گوید که وی ارتش تایوان را برای مقابله با ارتش چین، به‌شدت تقویت کرده است. به گفته رئیس‌جمهوری تایوان، این جزیره در شرایط تمام هشدار به سر می‌برد.

رئیس‌جمهوری تایوان گفت: «چیزی که ما انتظار داریم، پس از تحمل موج نخستین حمله چینی‌ها، باقی دنیا برخاسته و به چین فشار قوی وارد خواهند ساخت.» البته تسای مشخصا اعلام نکرد که منظورش واشنگتن بوده است یا نه. این درحالی است که ایالات‌متحده به‌شکل نانوشته امنیت تایوان را در برابر پکن تضمین کرده است. با روی کار آمدن دولت ترامپ، روابط واشنگتن و تایپه نزدیک‌تر و رو به رشد بوده است. در این راستا دفاع از تایوان با صدای بلندتری صورت گرفته و فروش تسلیحات نیز به تایوان افزایش داشته است.

در سال 2018، ترامپ قانون «سفر به تایوان» را امضا کرد که به‌موجب آن اجازه سفر مقامات تایوان در هر مقامی به ایالات‌متحده را می‌دهد. این در حالی است که آمریکا چند ماه بعد فروش قطعات زیردریایی به تایوان را هم تصویب کرد. در ماه ژوئن، ایالات‌متحده سفارت جدید خود را به ارزش 225 میلیون دلار افتتاح کرد که در تایوان به موسسه آمریکایی شهره است.  درحالی‌که بسیاری از روسای‌جمهور جهان ترامپ را به‌دلیل اینکه فقط خود را با مسائل داخلی آمریکا مشغول کرده، مورد انتقاد قرار می‌دهند اما تسای می‌گوید که ترامپ را این‌گونه نمی‌بیند. او می‌گوید: «هر رئیس‌جمهوری مجبور است برای تصمیم‌گیری، به‌ویژه در حوزه داخلی نگاهی چندجانبه‌نگر داشته باشد. برای همین است که رئیس‌جمهور ترامپ بر «اول آمریکا» تاکید می‌کند.»  ترامپ پیش‌تر پروتکل چندین دهه‌ای با چین را شکسته بود و پذیرای تلفن تبریک رئیس‌جمهوری تایوان شده بود. رئیس‌جمهوری تایوان پس از پیروزی ترامپ در انتخابات برای تبریک گفتن به وی زنگ زده بود که موجب دلخوری و ناراحتی مقامات پکن شده بود.

به‌رغم این تماس تلفنی هنوز این دو رئیس‌جمهور با یکدیگر دیداری نداشته و برنامه‌ای نیز ترتیب داده نشده است. در این شرایط فضای سیاسی آمریکا نیز به سود تایوان شده است. ممکن است در این سال اتفاقات قابل توجهی برای تایوان رقم بخورد. گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی به‌رهبری مارکو روبیو که جزو مهاجمان به پکن به‌حساب می‌آیند، از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواسته‌اند که تسای را برای سخنرانی به کنگره دعوت کند و جلسه‌ای مشترک نیز با وی برگزار کنند.  تسای اما از اینکه این دعوت را برای سخنرانی قبول خواهد کرد یا نه سخنی نگفت، چراکه این اقدامی است که چین را از خشم شعله‌ور خواهد کرد. تسای می‌گوید: این سوال ساده‌ای نیست که آیا این دعوت را قبول خواهم کرد یا نه؟ برای پذیرفتن سخنرانی در واشنگتن باید سنجید که این اقدام به سود تایوان، ایالات‌متحده و ثبات منطقه خواهد بود یا نه؟

ایالات‌متحده محتاطانه، دست‌کم در ظاهر، دکترین چین یکپارچه پکن را به چالش نکشیده است. با این حال واشنگتن جزو حامیان تایوان به‌حساب می‌آید و در این زمینه دو طرف را دعوت به گفت‌وگو کرده تا مشکلات فیمابین را حل کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان