ترکیه حفاری نفت و گاز را در نزدیک قبرس آغاز می‌کند

نخست وزیر ترکیه گفت:« در روزهای آتی ما حفاری نفت و گاز را با دو کشتی در اطراف قبرس آغاز می کنیم ».

ترکیه حفاری نفت و گاز را در نزدیک قبرس آغاز می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز ،ترکیه حفاری برای نفت و گاز را در نزدیکی قبرس در روزهای آینده آغاز می کند. این حرکت می‌تواند تنش ها با کشورهای همسایه، قبرس و یونان را افزایش دهد .
ترکیه و دولت قبرسی های یونانی تبار ادعاهای مشابهی در مورد این حوزه قضایی برای تحقیقات نفت و گاز دریایی در شرق مدیترانه دارند . شرق مدیترانه از نظر گاز طبیعی غنی است .
مولود چاووش اوغلو، نخست وزیر ترکیه در یک کنفرانس تجاری در استان غربی آیدین گفت:« در روزهای آتی ما حفاری را با دو کشتی در اطراف قبرس آغاز می کنیم ».
چاووش‌اوغلو گفت:« بگذارید کسانی که از دور دست به منطقه می‌آیند و شرکت‌هایشان ببینند که هیچ کاری در این منطقه بدون ما انجام نمی شود. هیچ کاری در مدیترانه بدون ترکیه انجام نمی‌شود . ما اجازه آن را نمی دهیم» .
ترکیه اولین کشتی حفاری خود را با نام «فاتح» در اکتبر راه اندازی کرد تا سواحل استان جنوبی آنتالیا را حفاری کند. ترکیه اعلام کرد کشتی دیگری که خریداری کرده، در دریای سیاه فعالیت می‌کند ولی این کشتی به منطقه قبرس تغییر مسیر داد .
قبرس شمالی که تحت حمایت ترکیه است اعلام کرد هرگونه ثروت دریایی متعلق به آنها هم می شود چون آنها هم در تاسیس جمهوری قبرس در 1967 شرکت داشتند.
این جزیره در 1974 پس از حمله ترکیه تقسیم شد. محرک این حمله هم کودتایی بود به رهبری یونان. تلاشهای بی شمار صلح طلبانه با شکست مواجه شدند و ثروت دریایی روز به روز مذاکرات صلح را پیچیده تر می کند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان