با ۱۷ نکته کلیدی "نوشیدن آب" از نگاه طب سنتی و اسلامی آشنا شوید

متاسفانه بسیاری از افراد با اصول صحیح نوشیدن آب آشنایی ندارند و باورهای غلطی را درباره میزان مصرف آب دارند مثلا تصور می‌کنند نوشیدن روزانه ۸ یا ۱۰ لیوان آب باعث سلامتی است! در این مطلب با اصول صحیح نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی آشنا می‌شویم.

با 17 نکته کلیدی "نوشیدن آب" از نگاه طب سنتی و اسلامی آشنا شوید

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ صحیح نوشیدن آب در آموزه‌های طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و متاسفانه درباره میزان مصرف آب و کم‌وکیف آن، باورهای غلطی بین مردم رایج است؛ در ادامه برخی از اصول مهم و کلیدی درباره نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی  آمده است:

ـ تا تشنگی غالب نشود، نوشیدن آب زیان‌بخش خواهد بود.

ـ رژیم‌های غیراصولیِ آب درمانی به سلامت بدن آسیب می‌رساند‌. (مانند نوشیدن بیش از 8 لیوان آب در روز)

ـ قبل از خوردن آب حتما نام خدا آورده شود. (امروزه دانشمندان معجزه اثر واژه‌ها را بر آب و خوراکی‌ها اثبات کرده‌اند)

ـ رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: آب را حتما در سه نفس بخورید زیرا نفس اول، شُکر؛ نفس دوم، دوری از شیطان و نفس سوم، شِفا است؛ همانطور که مطلع هستید سردی آب روی کبد اثر می‌گذارد پس اگر آب را یک نفس بخوریم کبد سرد شده آسیب می‌بیند و حرارت غریزی بدن کاهش می‌یابد.

ـ در شب ایستاده آب خوردن سبب دردی است که درمان ندارد؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند اگر کسی در شب ایستاده آب نوشید حتما آنرا قی کند.

ـ از نوشیدن زیاد آب بپرهیزید؛ در همین زمینه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: نوشیدن آب را کم کن زیرا درد را طولانی می‌کند.

ـ ناشتا آب سرد ننوشید زیرا آب ماده غذایی نداشته و معده آنرا نگه نمی‌دارد و مستقیم به اعضا می‌رسد؛ اگر به قلب برسد عامل سکته‌، به مغز برسد سستی اعضا‌، به دستگاه تنفسی و صوتی نیز باعث اختلال در عملکرد آنها می‌شود.

ـ بین غذا آب ننوشید؛ اگر در آرامش و با جویدن بسیار، غذا میل شود نیاز به نوشیدن آب پیدا نشده و غذا به خوبی با بزاق مخلوط شده هضم و جذب کامل صورت می‌گیرد و یبوست نیز پیش نخواهد آمد.

ـ مواردیکه نوشیدن آب زیان‌بخش است عبارتند از: پس از فعالیت سنگین و ورزش، پس از حمام و سونا، پس از معاشرت جنسی، پس از میوه آب نخورید، پس از غذاهای شور، ترش و چرب نباید آب خورد.

ـ بهترین آب، آب سبک است که شیرینی و صفای آب نشان دنده سبکی آب است؛ معیار دیگر سبکی آب، پذیرش سریع گرما و سرما توسط آب است؛ آبی که سریع‌تر به جوش می‌آید سبک‌تر است.

ـ امام رضا (ع) فمودند: "بهترین آب برای ساکنین و مسافرین آبی است که سرچمشه آن از سمت مشرق بیرون آمده، سبک و زلال باشد، از کوه‌های شنی و خاکی بگذرد؛" چنین آبی در فصل زمستان گرم و در تابستان خنک و موجب لینت شکم است، آب جوشیده نیز از آب‌های مناسب و توصیه شده برای نوشیدن است.

ـ آب جوشیده؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند آب جوشیده برای هر چیزی مفید است و برای هیچ ضرر ندارد.

ـ آب نجوشیده سنگین است و موجب بیماری می‌شود، سردی و رطوبت آن خلط بلغم تولید کرده که در اعصاب نفوذ می‌کند، با جوشاندن، آب را لطیف و سبک گردانید و به توصیه  امام صادق (ع) بهتر است آب را در ظرف برنجی جوشاند.

ـ در آخرین ماه پاییز( آذر ماه) نوشیدن آب هنگام شب نهی شده و در اول صبح نوشیدن جرعه‌ای آب گرم توصیه شده است.

ـ اگر آب نیسان را با کوزه تصفیه کنید، شِفابخشی آن بسیار خواهد شد.

ـ آب را باید مکید و بلعیدن آب موجب بیماریهای کبدی خواهد شد.

ـ از بهترین نوشیدنی‌های مقوی کبد، سرکه انگبین بوده که موجب رفع عطش و حرارت و درمان کبد چرب و اصلاح کبد می‌شود البته در افراد گرم مزاج.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان