RDW در آزمایش خون چیست؟

RDW یکی از آیتم های آزمایش خون است که به منظور نشان دادن تغییرات اندازه گلبول های قرمز اندازه گیری می شود. RDW در واقع یک پارامتر پیش بینی برای پیشرفت بیماری و شیوه پاسخ به درمان است.

RDW یکی از آیتم های آزمایش خون است که به منظور نشان دادن تغییرات اندازه گلبول های قرمز اندازه گیری می شود. RDW در واقع یک پارامتر پیش بینی برای پیشرفت بیماری و شیوه پاسخ به درمان است.  اگر  اگر گلبول های قرمز شما بزرگتر از حد طبیعی باشند، این می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل در بدن شما باشد. افزایش RDW در بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و انواع مشکلات ریه، کبد و کلیه به عنوان یکی از فاکتورهای مهم خطر مطرح می شود.

 

RDW در آزمایش خون

 

چه زمانی آزمایش RDW خون تجویز می شود؟

آزمایش RDW  اغلب بخشی از یک آزمایش شمارش کامل خون (CBC) است که آزمایش بسیاری از اجزای مختلف خون را شامل می شود. تغییرات اندازه گلبول های قرمز یا همان RDW نیز یکی از این آیتم ها است. این آزمایش برای تشخیص کم خونی که دارای علائمی مانند ضعف، سرگیجه، پوست رنگ گریده و دست و پاهای سرد است می تواند استفاده شود. تالاسمی و سایر اختلالات خونی که ممکن است به علت مشکلات ارثی باشد، یکی از موارد دیگر آزمایش RDW است. همچنین ممکن است در بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، ایدز، عفونت های طولانی مدت، خونریزی های شدید، رژیم های کم آهن و بیماری کبد و کلیه نیز مورد آزمایش واقع شود.

 

بالا بودن RDW

یکی از پارامترهای کمکی برای تفسیر نتایج RDW، میانگین حجم گلبول های قرمز خون یا MCV است.

 RDW بالا و MCV نرمال: نارسایی کمبود آهن، کم خونی های ترکیبی، خونریزی، شکل های جهش یافته هموگلوبین، بیماری مزمن کبدی.

RDW بالا و MCV  بالا: کمبود ویتامین B12، کمبود فولات، آگلوتینین سرد، سندرم میلودیسپلاستیک (ناهنجاری در تقسیم سلول بنیادی خون)، کم‌خونی همولیتیک خودایمن.

RDW بالا و MCV پایین: کمبود آهن یا کم خونی میکروتیک.

 

نرمال بودن RDW

RDW نرمال و MCV بالا: کم خونی آپلاستیک (نوعی از کم خونی است که در آن مغز استخوان به اندازه کافی سلول‌های جدید خونی تولید نمی‌کند)، بیماری مزمن کبدی، مصرف الکل، مصرف داروهای شیمی درمانی.

RDW نرمال و MCV پایین: کم خونی ناشی از بیماری های مزمن، برخی از انواع تالاسمی، برخی از هموگلوبین های غیر طبیعی.

RDW نرمال و MCV نرمال: محدوده نرمال RDW برای زنان بالغ ۱۵/۵ – ۱۱/۹ درصد و برای مردان بالغ  ۱۵/۶ – ۱۱/۸ است. اگر هر دو آیتم RDW و MCV در محدوده نرمال قرار داشته باشند، ممکن است به علت مشکلات دیگر هنوز هم دچار کم خونی باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان