ایرنا گزارش می کند

مقام وزارت نیرو: سامانه ملی حسابداری آب در دست طراحی است

مقام وزارت نیرو: سامانه ملی حسابداری آب در دست طراحی است
به‌ گزارش ایرنا از تارنمای وزارت نیرو، بنفشه زهرایی امروز (شنبه) در نخستین روز کارگاه بین‌المللی حسابداری آب در سالن اجتماعات ساختمان وزارت نیرو افزود: از 2 سال پیش پروژه‌ای در وزارت نیرو آغاز شده است تا دستورالعمل‌های استاندارد مربوط به بیلان‌ آب بررسی، به روز رسانی و در قالب مدل‌های رایانه‌ای پیاده‌سازی شود که قدم مهمی در حرکت به‌ سوی راه‌اندازی حسابداری ملی آب است.
وی ادامه داد: با هدف هماهنگی فرابخشی برای راه اندازی حسابداری ملی آب، کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ذی‌نفع و ذی‌مدخل در این موضوع از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در شرکت مدیریت منابع آب تشکیل شد و جلسه های متعددی را برگزار کرده که نقش مهمی در ایجاد یک نگرش مشترک در مورد اهداف و انتظارات از پیاده‌سازی حسابداری ملی آب داشته است.
زهرایی اضافه کرد: درصدد تخصیص علمی آب به‌عنوان یک محصول اقتصادی هستیم و حسابداری ملی آب، نخستین قدم در این مسیر است.
به گفته این مسئول، تجربه های گذشته برای محاسبه بیلان آب در سطح ملی در 609 محدوده مطالعاتی زیرساخت‌ها و زمینه بسیار خوبی برای پیاده سازی حسابداری آب ایجاد کرده است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که لازم برای حسابداری آب در آن تا حدود زیادی فراهم شده است.
زهرایی یادآوری کرد: طرح‌هایی همچون اطلس ملی منابع آب در شفاف‌سازی وضعیت کمی و کیفی منابع آب کشور موثر بوده و راه را برای پیاده‌سازی حسابداری ملی آب هموارتر کرده است.
به گفته وی، بیلان آب از دهه 40 تا 60 خورشیدی در حوضه‌های آبریز مختلف کشور به طور پراکنده محاسبه شد و پس از آن به تدریج در سطح ملی در حوضه‌های آبریز درجه دو و از سال 1385 در 609 محدوده مطالعاتی کشور انجام شده است. طرح‌های جامع آب نیز به بیلان آب اشاره دارد.

* لزوم تشریح مفاهیم و ابزارهای حسابداری آب
رئیس مرکز منطقه‌ای تحقیقات آبیاری و زهکشی (آی.آر.پی.آی.دی) و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (آی.سی.آی.دی) نیز گفت: در این کارگاه رویکردهای عملی و برنامه‌های ملی در پایش مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین نقش حسابداری آب در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری راهبردی برای بخش‌های آب و کشاورزی بررسی شده و اهمیت برنامه‌های موسسه های مختلف در دستیابی به یک سیستم حسابداری و حسابرسی آب تحلیل می‌شود.
نرگس ظهرابی به حضور شرکت کنندگان خارجی و نمایندگان مجموعه های سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، سفارت هلند و سوئد در ایران و برخی موسسه های روس و گرجستانی و کره جنوبی در این کارگاه اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این کارگاه به‌عنوان نخستین همکاری تخصصی مشترک بین فائو و مرکز منطقه‌ای تحقیقات آبیاری و زهکشی و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی، پرداختن به مفاهیم و ابزارهای حسابداری آب برای طیف وسیعی از مخاطبان از جمله تصمیم‌گیران سطح ملی، مدیران بخش صنعت، دانشگاهیان و به‌طور کلی متخصصان بخش آب و کشاورزی است.
ظهرابی افزود: این رویداد فرصت مناسبی برای حضور و استفاده از همکاری‌های بین المللی است و امید داریم دامنه این فعالیت‌ها در آینده افزایش یابد.
نخستین روز کارگاه بین المللی حسابداری آب به همت مرکز منطقه‌ای تحقیقات آبیاری و زهکشی با حمایت وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان آب و برق خوزستان در تهران برگزار شد.
برگزاری این کارگاه پنجم تا هفتم اسفندماه در خوزستان و به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان از سرگرفته می‌شود.

اقتصام*2078*1961*
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان