ثبت ملی کوفته تبریزی و هر آن چه راجع به آن، باید بدانید!

یکی از معروف ترین و اصیل ترین غذاهای سنتی ایران کوفته تبریزی است. کوفته تبریزی سنتی همانطور که از نامش پیداست، غذای سنتی تبریز است که هم اکنون حتی در میان گردشگران خارجی نیز بسیار پر طرفدار است

ثبت ملی کوفته تبریزی و هر آن چه راجع به آن، باید بدانید!

کوفته تبریزی و ثبت آن به عنوان اثری ملی

یکی از معروف ترین و اصیل ترین غذاهای سنتی ایران کوفته تبریزی است. کوفته تبریزی سنتی همانطور که از نامش پیداست، غذای سنتی تبریز است که هم اکنون حتی در میان گردشگران خارجی نیز بسیار پر طرفدار است. هر آشپزی برای خود دستور تهیه و پخت مخصوص به خود را در تهیه کوفته تبریزی داشته و اگر به هر رستورانی در آذربایجان شرقی یا در مجموع کل ایران بروید، می توانید این غذا را با ظاهری و اندازه ای متفاوت ببینید. این غذای سنتی ایرانی را در سفره تمام خانواده های ایرانی می توان یافت. کوفته تبریزی از جمله غذاهایی است که ممکن است برای آن دستورهای متفاوتی پیدا کنید. مجله الی گشت با انتشار خبر ثبت ملی شدن کوفته تبریزی در میان آثار ناملموس ایران، این مطلب را آماده نموده تا شما را بیشتر با این غذا آشنا نماید. اگر چه کوفته به اشکال مختلف در کشورهای مختلف جهان یافت می شود اما کوفته تبریزی و شیوه پخت آن در ایران را می توان یکی از خوشمزه ترین کوفته ها در دنیا دانست.

کوفته تبریزی و ثبت ملی آن

ثبت ملی کوفته تبریزی

مرتضی آبدار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرتضی آبدار در نشست خبری بیان نمود: “نشست کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی با حضور محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در تهران برگزار شد. در این نشست 9 اثر ناملموس آذربایجان شرقی پس از بررسی و تائید نهایی در فهرست آثار ناملموس ملی قرار گرفت.”

وی افزود: “در این جلسه، داستان عاشیقی «عاشیق عباس توفارقانلی و گولگز»، داستان عاشیقی «عاشیق قوربانی» و داستان عامیانه «عاشیق خسته قاسیم»، مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی، مراسم آغاز برداشت محصول در اویوخلوی میانه، کوچ سنتی عشایر ایل قره داغ، فنون سنتی پخت نان محلی یوخا کلیبر، مهارت گره چینی و شیشه تبریز و رسم تهیه آب چهل یاسین در مراسم نوروز در روستای میاب مرند با تایید اعضای کمیته تخصصی میراث ناملموس به ثبت رسیدند.”

ثبت ملی کوفته تبریزی

با ثبت این آثار، در مجموع بیش از 1800 اثر غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که نشان از توانمندی، ارزش و اهمیت میراث این استان در کشور دارد. مرتضی آبدار ادامه داد: “میراث فرهنگی ناملموس یا همان فرهنگ، آداب و رسوم از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می شود که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آن دارد؛ از این رو ثبت ملی، ماندگاری و حفظ آن ها در ارتباطی مستقیم با روح و هویت مردم هر منطقه در کشور دارد. آذربایجان به واسطه‌ی تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر ابنای ثبت شده تاریخی خود، همواره از طریق توانمندی‌های هنرمندان و ادیبان خود در کشور، شهرتی بی بدیل داشته و نقش موثری را در ذخیره گنجینه های فرهنگی ایران ایفا کرده است.”

بهترین غذاهای سنتی ایران-کوفته تبریزی

طرز تهیه و پخت کوفته تبریزی

موادی که برای تهیه کوفته تبریزی لازم دارید:

  • سبزی معطر:250 گرم خرد شده
  • لپه: 1 پیمانه
  • برنج: 1 پیمانه
  • گوشت چرخ کرده:1 کیلو
  • آرد نخودچی: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • تخم مرغ خام: یک عدد
  • تخم مرغ پخته: یک عدد
  • گردو: نصف استکان
  • زرشک: نصف استکان
  • پیاز: دو عدد
  • سبزیجاتی مانند مرزه و تره

زمان تهیه مواد اولیه آن یک ساعت و زمان پخت لازم برای این غذا هم حدود یک ساعت است. در مجموع تهیه و پخت این غذا، 2 ساعت زمان می برد.

ابتدا بگوییم که تهیه کوفته تبریزی هر چند که بسیار آسان می رسد اما اگر در این کار مهارت نداشته باشید، کوفته های شما به راحتی از هم باز شده و به حالت توپی نمی مانند. به همین خاطر، بهتر است که این مطلب را تا انتها بخوانید و نکات گفته شده در آن را به دقت رعایت کنید.

برای تهیه کوفته تبریزی، این غذای سنتی تبریز که بیشتر افراد هم آن را دوست دارند، این گونه عمل کنید: لپه و برنج را در دو ظرف جداگانه آب پز کنید. برنج را نه خیلی له و نه خام بردارید. لپه هم هر چه بیشتر بپزد بهتر است. در این میان که لپه و برنج در حال پختن هستند، پیاز را با رنده ریز، رنده کنید و در نهایت با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. ترکیب گوشت را با پیاز، خوب بکوبید یا با انگشتانتان ورز دهید. بعد از اینکه لپه و برنج پخته شد، آن ها را آبکش کرده و به مخلوط گوشت و پیاز بیفزایید. برنج و لپه را هم بهتر است قبل از افزودن به مخلوط گوشت، بکوبید.

طرز تهیه کوفته تبریزی

به موادی که تهیه کرده اید، ادویه نمک و فلفل و سبزی را اضافه کنید. این مخلوط را خوب ورز دهید تا ادویه به یکسان در آن پخش شود. بعد از آن تخم مرغ خام را به همه مواد، بزنید و دوباره با دست خوب ورز دهید. مواد حاصله باید به شکل خمیر چسبناکی در آمده باشد.

  • نکته: بعضی از افراد برای اینکه کوفته تبریزی آن ها، سفت شده و به هم بچسبند، از آرد نخودچی استفاده می کنند. اگر دیدید موادتان به اصطلاح آبکی شده است، با آرد نخودچی آن را ورز دهید تا سفت شود. همچنین یادتان باشد که آب اضافه پیاز را هم از آن جدا کنید.

حالا زمان تهیه مواد درون کوفته هاست.

یک عدد تخم مرغ را بپزید. بعضی از آشپزها، یک تخم مرغ پخته کامل را درون کوفته تبریزی بزرگ خود قرار می دهند و بعضی تکه هایی از تخم مرغ را به همراه دیگر مواد درون کوفته می گذارند. در هر صورت، یادتان باشد که این سلیقه شماست که تعیین کننده مواد درون کوفته است.

و اما در ادامه یک تخم مرغ پخته کامل را بردارید و مواد مخلوط گوشتی که آمده کرده اید به دور آن بپیچید تا اندازه قالب دستتان و کمی گرد شود. سپس مواد دلخواه خود را همانند گردو، زرشک سرخ شده، گردو و آلوی خیس خورده را دوباره در دور مواد بگذارید و باز هم مخلوط گوشت را دور آن بپیچید تا گلوله و توپی کوفته ای به اندازه دلخواهتان داشته باشید. اکنون کوفته آماده است تا درون سس کوفته گذاشته و پخته شود.

طرز تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه سس کوفته

درون قابلمه، پیاز داغ کنید. سپس به آن رب گوجه فرنگی، زرچوبه یا زعفران و مقدار زرشک اضافه کنید. در نهایت یک تا دو پیمانه آب درون آن بریزید. بگذارید تا این مواد به جوش آید. پس از اینکه آب به جوش آمد، کوفته را درون قابلمه بگذارید. به مدت 50 دقیقه صبر کنید تا کوفته ها درون سس کوفته، بپزند.

زمانی که سس به حد ریز جوش رسید، اضافه کردن کوفته ها را شروع کنید.

نکته: هنگامی که می خواهید کوفته ها را درون قابلمه آب جوش و سس آن بگذارید، با کفگیر و یکی یکی این کار را انجام دهید تا کوفته شده به هم نریزد. اگر به جای یک توپی کوفته تبریزی، علاقه مند بودید که چندین گلوله کوفته برای هر نفر درست کنید، بهتر است پس از افزودن اولین گلوکه کوفته، صبر کنید تا آب دوباره به جوش آید، سپس گلوله کوفته تبریزی بعدی را اضافه کنید.

سس شما درون قابلمه باید به حدی باشد که روی کوفته را کاملا بپوشاند.

  • نکته بسیار مهم: در قابلمه را در این مدت نگذارید و برای یک ساعت منتظر بمانید تا کوفته ها، کاملا پخته شوند.

بعضی از افراد دوست دارند که در کنار کوفته تبریزی سیب زمینی هم سرو کنند. برای این کار، سیب زمینی ها را که از قبل آماده کرده اید، نیم ساعت مانده به آماده شدن کوفته ها (زمانی که سیب زمینی ها برای پختن لازم دارند) به سس اضافه کنید تا همراه با کوفته تبریزی بپزند.

مواد درون کوفته تبریزی

نحوه سرو کوفته تبریزی

برای سرو کوفته تبریزی باید به سلیقه افراد توجه کنید. بعضی از آشپزها در اطراف کوفته سس آن را هم می ریزند اما بعضی کوفته تبریزی را بدون سس در بشقاب گذاشته و سس آن را جداگانه بر سر میز می آورند. از موادی که در کنار کوفته تبریزی قرار می گیرند، می توان به سبزی خوردن، انواع ترشیجات، سبزیجات آبپز شده همانند هویج و سیب زمینی، گردو و مغزیجات، پیاز خام و کاهو و غیره اشاره کرد. این مواد بسته به سلیقه و ذائقه افراد متفاوت است. در نهایت باید گفت که در سرو کوفته‌ تبریزی از نان تازه‌ی سنگک، ماست و برخی از چاشنی‌های بومی استفاده می شود.

نحوه سرو کوفته تبریزی

فوت و فن های تهیه کوفته تبریزی

کوفته دستورهای تهیه و پخت مختلفی در میان استان های شمال غربی ایران دارد. در تبریز در داخل کوفته، مخلوطی از موادی همانند پیاز داغ، زرشک، گردو، بادام و کشمش می زنند.

اگر مایه کوفته خوب سفت شده باشد، احتمال وارفتن کوفته تبریزی شما، بسیار ناچیز است. برای سفت شدن کوفته بهتر است از گوشت هایی استفاده کنید که چربی نداشته باشد. مخلوط گوشت گوساله و گوسفند بدون چربی بهترین نوع گوشت کوفته است. چرا که به راحتی وا نمی رود.

حتما کوفته ها را درون آب در حال جوش قرار دهید تا وا نروند.

برای خوشمزه تر شدن آب کوفته، می توانید از مواد مختلفی همانند مقداری آلو، گرد لیمو، لیمو عمانی و یا رب آلوچه استفاده کنید.

همچنین یکی از کارهایی که برای خوشمزه تر شدن کوفته تبریزی می توانید انجام دهید، افزودن سبزی های تره، جعفری، گشنیز، شوید، ترخون و مرزه است. در برخی شهرها از سبزی های کوهی و سنتی برای تهیه کوفته تبریزی استفاده می شود.

  • نکته: سبزی اصلی که در کوفته تبریزی سنتی استفاده می شود، تنها سبزی تره و مرزه است.

یادتان باشد که برنج کوفته را به حالت کته بپزید تا چسبندگی بیشتری داشته باشد و به راحتی توپ کوفته را تشکیل دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان