۷ نکته مهم برای مقابله با افسردگی بعد از سفر

سفر یکی از هیجان انگیزترین تجربیات است و وارد شدن به یک کشور یا شهر جدید می تواند خاطراتی لذتبخش و به یادماندنی را برای ما رقم بزند

7 نکته مهم برای مقابله با افسردگی بعد از سفر

مقابله با احساس افسردگی بعد از سفر

سفر یکی از هیجان انگیزترین تجربیات است و وارد شدن به یک کشور یا شهر جدید می تواند خاطراتی لذتبخش و به یادماندنی را برای ما رقم بزند. در مزایا و خوبی های سفر هیچ شکی نیست اما باید بدانید که مسافران را خطری تهدید می کند که اگر به آن بی توجه باشند می تواند بر سلامت جسمی و روانی شان تاثیر مخربی بگذارد. داریم در مورد احساس افسردگی بعد از سفر حرف می زنیم. نوعی حس افسردگی و بیحالی روانی که بعد از سفر و بازگشت به خانه رخ می دهد و سازگار شدن و تطبیق با زندگی روزمره را کمی دچار مشکل می کند. در این مطلب 7 نکته کاربردی به شما یاد می دهیم که با به کار بستن آن ها می توانید با این حس و حال منفی و مخرب مقابله کنید. پس در ادامه با الی گشت همراه باشید.

افسردگی پس از سفر

احساس افسردگی بعد از سفر چیست؟

قبل از آن که راه های مقابله با احساس افسردگی بعد از سفر را با شما در میان بگذاریم لازم دیدیم که ابتدا افسردگی بعد از سفر را برایتان توضیح دهیم. همان طور که به نظر می رسد افسردگی بعد از سفر احساس غم و ناراحتی است که در انتها و پس از سفر به شما دست می دهد. روز یا روزهای آخر سفر ممکن است کمی از این که تمام این اوقات خوش رو به اتمام است و قرار است دوباره به خانه و زندگی روتین و روزمره برگردید احساس ناراحتی کنید. این حس در برگشت به خانه تشدید می شود و علاوه بر افسردگی، ممکن است با علائمی مثل خستگی و بیحالی مفرط، از دست دادن اشتها، بی انگیزگی، تمایل شدید به مرور عکس های سفر و خودداری از تطبیق خود با زندگی روزمره و… مواجه شوید.

این احساسات اگر در حد نرمال باشند تنها پس از چند روز برطرف می شوند. اما اگر شدت و درجه افسردگی بعد از سفر زیاد باشد می تواند باعث اختلال در زندگی روزمره و ناتوانی فرد در بازگشت به کار و زندگی شود. این احساس در برخی افراد ممکن است تا هفته ها و حتی ماه ها ادامه پیدا کند. بنابراین می بینیم که احساس افسردگی بعد از سفر می تواند یک مشکل سلامتی جدی باشد و لازم است تدابیری برای مقابله با آن اندیشیده شود.

پیشگیری از احساس افسردگی

چرا افسردگی بعد از سفر رخ می دهد؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل بروز این نوع احساسات، ماهیتِ سفر کردن است. با سفر کردن شما با تغییر بسیار بزرگی مواجه می شود: از دایره امن و زندگی روزمره یا کامفورت زون (Comfort Zone) بیرون می آیید. هر آن چه و هر آنکه می بینید جدید و متفاوت است و احساس می کنید که آدم جدید و متفاوتی هستید. این احساس بسیار لذتبخش و قوی است که با بازگشت به خانه کم کم کمرنگ می شود. اما شما دیگر آن آدم سابق نیستید و چیزی در درون شما تغییر کرده است. به همین دلیل گاهی تطبیق مجدد خود با زندگی روتین و احیانا کسالت بار همیشگی دشوار و گاهی غیرممکن می شود و احساس افسردگی بعد از سفر پیش می آید.

افسردگی بعد از سفر

راه های مقابله با افسردگی بعد از سفر

1- در روزهای آخر سفر خود را سرگرم نگه دارید!

احساس افسردگی بعد از سفر در روزهای انتهایی سفر و زمانی که می فهمید تمام این تجربه لذتبخش در حال تمام شدن است شروع می شود. به همین دلیل برای مقابله با این احساس پیشنهادمان این است که در روزهای آخر سفر خود را مشغول و سرگرم نگه دارید. به گشت و گذار بروید، خرید کنید، سوغاتی بخرید یا حتی به پیاده روی در سطح شهر بروید و اجازه ندهید احساسات منفی به شما غلبه کنید. سفر هنوز تمام نشده، پس از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

2- اگر ممکن است بلافاصله به سر کار یا درس و دانشگاه برنگردید!

تطبیق خود و ایجاد تعادل بین تجربه هیجان انگیز سفر و زندگی روزمره و یکنواخت انصافا کار آسانی نیست. به ویژه اگر بلافاصله بعد از سفر به سر کار یا درس و دانشگاه برگردید این کار دشوارتر هم می شود. بنابراین پیشنهادمان این است که اگر برایتان امکان دارد وقفه ای ایجاد کنید و چند روزی استراحت کنید تا دوباره انرژی لازم برای زندگی روتین را پیدا کنید. البته می دانیم که این کار برای همه ممکن نیست و به ویژه کارمندان و شاغلین نیازمند مرخصی گرفتن هستند، اما اگر مقدور است حتی یک روز بعد از سفر را استراحت کنید، چمدانتان را باز کنید، اگر دچار جت لگ بعد از پرواز شده اید استراحت کنید، عکس های سفر را مرور کنید، دوستان و عزیزانتان را ببینید و سوغاتی هایشان را به آن ها بدهید و بعد به سر کار برگردید. این کار کمک می کند تا با احساس افسردگی بعد از سفر بهتر کنار بیایید.

مقابله با افسردگی

3- معاشرت با دوستان

یکی از مواردی که در بهبود و مقابله با احساس افسردگی بعد از سفر به شما کمک زیادی می کند تقویت ارتباطات اجتماعی و صحبت و گفتگو با دوستان است. سعی کنید با دوستان صمیمی و اعضای خانواده تان دیدار کنید و در مورد خاطرات سفر و تجربیات جالبی که داشته اید با آن ها صحبت کنید. البته سعی کنید در این کار اغراق نکنید؛ چون شنیدن کلِ خاطرات سفر و جزئیات آن ممکن است برای آن ها خسته کننده باشد. پس به آن ها هم اجازه بدهید از اتفاقاتی که در مدت غیبت شما افتاده صحبت کنند و گفتگویی پویا و دوطرفه داشته باشید. این کار به شما کمک می کند دوباره با محیط زندگی روزمره تان ارتباط برقرار کنید و خود را با آن تطبیق بدهید.

4- عکس های سفر را با دوستانتان به اشتراک بگذارید!

البته خیلی از ما این کار را در طول سفر هم انجام می دهیم، اما یکی از بهترین کارهایی که برای مقابله با احساس افسردگی بعد از سفر می توانید انجام بدهید به اشتراک گذاشتن عکس ها و فیلم های سفر است. شبکه های مجازی مثل فیسبوک و به ویژه اینستاگرام محیط مناسبی را برای این کار فراهم کرده اند و می توانید از طریق آن ها دوستانتان را هم در تجربه سفر شریک کنید. البته باز هم می گوییم سعی کنید در این کار اغراق و زیاده روی نکنید تا دوستانتان را خسته و کلافه نکنید.

معاشرت با دوستان

5- ذهنیتی که در طول سفر داشته اید را حفظ کنید!

یکی از اولین تغییراتی که در سفر برایتان پیش می آید تغییر ذهنیت و رویکرد شماست. شما از کامفورت زون یا دایره امن خود بیرون آمده اید. بنابراین جسورتر شده اید و بیشتر پذیرای تجربیات جدید و هیجان انگیز هستید. اتفاقا یکی از لذت بخش ترین تجربیات سفر همین موضوع تغییر ذهنیت و رویکرد است. بنابراین پیشنهاد می کنید بعد از بازگشت از سفر هم سعی کنید رویکرد جسور و ماجراجویی که داشته اید را حفظ کنید. وقتی به خانه برگشتید هم سعی کنید ماجراجو باشید. در کلاس های آشپزی شرکت کنید؛ از جاذبه های دیدنی دیدن کنید و سعی کنید مثل یک توریست و گردشگر به محل زندگیتان نگاه کنید. هرچقدر هم شهرتان به نظر کسل کننده بیاید مطمئنیم با تغییر رویکرد و ذهنیت می توانید چیزهای جالب و هیجان انگیزی در آن پیدا کنید.

عکس های سفر

6- به سفر بعدی فکر کنید!

یکی از بهترین کارهایی که می تواند جلوی احساس افسردگی بعد از سفر را بگیرد شروع برنامه ریزی و فکر کردن به سفر بعدی است! اجازه ندهید احساس افسردگی و بیحالی شما را در بربگیرد. شاید بازگشت از سفر و غوطه ور شدن در روزمرگی کمی ناراحت کننده باشد، اما شما می توانید باز هم سفر بروید. بنابراین به مقصد بعدی سفر فکر کنید و حتی برنامه ریزی های لازم برای آن را بررسی کنید. طوری رفتار کنید که انگار قرار است به زودی به سفر بروید. اگر برای سفر بعدی نیازمند پول زیادی هستید از همین الان پس انداز را شروع کنید و خود را یک مسافر ببینید که قرار است چند وقت دیگر باز هم به سفر برود. به این ترتیب می توانید دوباره انرژی و حال و هوای یک مسافر را پیدا کنید و کار کردن و زندگی روزمره را تنها وقفه ای بین دو سفرتان ببینید!

سفر کردن

7- به مسافران دیگر کمک کنید!

در طول سفر حتما برایتان پیش آمده که افرادی که کاملا با شما غریبه بوده اند به شما کمک کرده اند و احساس خوب و انسان دوستانه ای را به شما منتقل کرده اند. بنابراین سعی کنید در بازگشت از سفر شما هم این کار را برای بقیه مسافران انجام بدهید. اگر در خیابان مسافر یا توریستی را دیدید که گم شده است یا نیازمند کمک و راهنمایی است به او کمک کنید. به این ترتیب می توانید زنجیره محبت و انسانیت را فراتر از مرزها ادامه بدهید و همچنان خود را یک مسافر بدانید.

منبع: tripsavvy.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان