حذف یارانه ثروتمندان

مخالفت مجلس با سهمیه‌بندی بنزین

مجلس پیشنهاد اعطای روزانه یک لیتر بنزین به هر ایرانی را رد کرد

نمایندگان در حالی دیروز تبصره 14 را با اصلاحات اندک به تصویب رساندند که چند پیشنهاد برای الحاق به این تبصره با مخالفت مجلسی‌ها روبه‌رو شد. یکی از این پیشنهادها اعطای سهمیه یک لیتر بنزین در روز به هر ایرانی بود که نمایندگان آن را نپذیرفتند و با 53 رای موافق، 147 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه آن را رد کردند.

استدلال احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده آن بود که اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین داده شود، در روز 80 میلیون لیتر بنزین به قیمت هزار تومان داده می‌شود و دولت می‌تواند مابه‌التفاوت 80 تا 105 میلیون لیتر تولیدی در روز را به قیمت آزاد یعنی 3 هزار تومان بفروشد. همچنین کسانی که از بنزین خود استفاده نمی‌کنند مبلغ  ریالی آن را دریافت خواهند کرد. به گفته امیرآبادی، در حال حاضر کسانی هستند که دو یا سه ماشین دارند؛ اما در مقابل، افراد تحت پوشش کمیته امداد ماشین ندارند که با این پیشنهاد، این افراد درآمدی را کسب خواهند کرد و از سوی دیگر، دولت هم از مازاد درآمد حاصله می‌تواند برای تاکسی‌ها، وانت بارها و جایگاه‌های CNG و اشتغال هزینه کند.  البته همچنان که آرای مجلس نشان داد، این پیشنهاد مخالفان جدی داشت؛ علی اصغر یوسف‌نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق به‌عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: این کار یعنی سیاست‌گذاری یک ساله که درست نیست. از طرف دیگر زیرساخت‌ها برای شناسایی افراد درست نشده است. این موضوع باعث افزایش قاچاق بنزین خواهد شد و منجر به بی‌انضباطی در کشور می‌شود. البته دولت و کمیسیون تلفیق بودجه نیز با این پیشنهاد مخالفت کردند.

حذف یارانه ثروتمندان

با این همه نمایندگان دیروز جزء یک بند الف تبصره 14 را تصویب کردند. این بندی است که دولت را در سال 98، موظف به حذف یارانه نقدی ثروتمندان می‌کند. براساس این مصوبه دولت در سال آینده موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

نکته جالب آن است که این بند در حالی به تصویب رسید که ساعتی پیش از آن، مجلسی‌ها پیشنهاد علی مطهری نایب‌رئیس مجلس درباره کاهش تعداد یارانه‌بگیران را رد کرده بودند. در واقع یکی از پیشنهادهای مطرح شده برای الحاق به تبصره 14، آن بود که یارانه نقدی تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار یا بد سرپرست و فرزندان آنها تعلق گیرد. این پیشنهاد که علی مطهری نایب رئیس مجلس آن را مطرح کرد هم با 46 رای موافق، 131 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه رد شد.

علی مطهری در بیان استدلال خود تاکید کرد که تفکیک برخوردار از غیر‌برخوردار در اعطای یارانه نقدی کار مشکلی است و عملا اجرا نمی‌شود و در شرایط فعلی کشور به درآمدزایی نیاز دارد و باید یارانه به درستی پرداخت شود. بنابراین پیشنهاد آن است که یارانه نقدی صرفا به خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی که در نوبت این نهاد قرار می‌گیرند، داده شود. البته نماینده دولت موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کرد؛ اما مجلس به این پیشنهاد رای نداد.

نحوه پرداخت کارمزد جایگاه‌داران

نمایندگان مجلس همچنین در ادامه بررسی تبصره 14، با تصویب جزو الحاقی 2، نحوه پرداخت کارمزد به جایگاه‌داران سوخت را تعیین کردند. بر این اساس هزینه خدمات جایگاه‌های سوخت به روش حق‌العملی و درصدی از ارزش‌های ریالی فرآورده‌های دریافتی از مصرف‌کننده است.

منتفی شدن خرید خدمت سربازی در سال 98

مصوبه دیگر نمایندگان مجلس در لایحه بودجه 98، بندی است که به موضوع خرید خدمت سربازی مشمولان غایب می‌پردازد. البته حکم جدید برای خرید خدمت سربازی مشمولان غایب در سال 98 وجود ندارد عملا خرید خدمت سربازی در سال 98 منتفی است؛ اما آنچه در این زمینه دیروز به تصویب رسیده، درآمدهای دولت از محل پرداخت اقساط جریمه غیبت از خدمت وظیفه عمومی افرادی است که تا پایان سال 1397 متقاضی پرداخت اقساطی این جریمه‌ها بوده‌اند و باید تا پایان سال 98 این اقساط را پرداخته و تسویه کنند. براساس بند الحاقی 3 تبصره 11، دولت مکلف است اقساط جریمه غیبت از خدمت وظیفه عمومی افرادی را که تا پایان سال 1397 متقاضی پرداخت اقساطی این جریمه‌ها بوده‌اند تا پایان سال 1398 وصول و به حساب خزانه واریز کند. همچنین افرادی که تا پایان سال 1398 نسبت به تسویه اقساط خود اقدام نکنند، مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند.

مالیات‌دهی آستان قدس رضوی

نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای دیگر، آستان قدس رضوی و آن دسته از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات یا نحوه تسویه آن را دارند، موظف کرد که نسبت به واریز مالیات خود به خزانه اقدام کنند. بند الحاقی 6 تبصره 9 تصریح کرده که این موضوع در راستای تحقق ماده (78) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و در جهت اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی، انجام می‌شود.

نمایندگان همچنین بند الحاقی 5 تبصره 9 را به تصویب رساندند که براساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است 10درصد بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلان‌شهرها را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. مجلسی‌ها در مصوبه‌ای دیگر، مقرر کردند دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تسهیلات بانکی دریافت کنند. براساس بند الف تبصره 9، به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیات‌های امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال 1397 نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

معافیت زائران اربعین از عوارض خروج از کشور

نمایندگان مجلس همچنین در بررسی‌های خود از تبصره 11 لایحه بودجه، با جزء 2 بند (د) این تبصره موافقت کردند که براساس آن زائران اربعین در سال 98 از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شدند. بر این اساس زائران اربعین که از تاریخ بیست و چهارم شهریورماه سال 1398 تا دوازدهم آبان‌ماه سال 1398 از مرزهای زمینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس بندی را تصویب کردند که به موجب آن عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین و مرزنشینان در سال آینده برای یک بار به قیمت سال 96 محاسبه می‌شود. براساس بخش درآمدی جزء 1 بند «د» تبصره 11 در سال 1398، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال براساس قانون بودجه سال 1396 کل کشور اخذ می‌شود. افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند. بررسی و تایید این موضوع با فرمانداران شهرستان‌های مرزی است.

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر زیارتی زمینی در سال 96، 12 هزار و 500 تومان و برای سفر زیارتی هوایی 37 هزار و 500 تومان بود.همچنین عوارض خروج از کشور در سال 96 برای سفرهای هوایی 75 هزار تومان و برای سفرهای زمینی و دریایی 25 هزار تومان بود.

 

02-02

 

رد طرح برد - برد بنزین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان