هیچ شهرداری جز "قالیباف" جرأت اجرای پروژه بزرگراه امام علی(ع) را نداشت

معاون اسبق شهردار تهران گفت: پروژه بزرگراه امام علی(ع) یک طرح مصوب شهری بود که ۴۰ سال پس از انقلاب هیچ شهرداری جسارت ورود به آن و تکمیل و بهره‌برداری آن را نداشت اما در دوره قالیباف اجرایی و کامل شد.

هیچ شهرداری جز "قالیباف" جرأت اجرای پروژه بزرگراه امام علی(ع) را نداشت

ناصر امانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره طرح برخی ادعاها درباره میزان بدهی‌ شهرداری تهران اظهار کرد: هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری بدون بدهی به نسبت زمان به مدیریت بعدی تحویل داده نشده است و داشتن بدهی شهرداری خصوصاً به بانک‌ها ذاتاً پدیده منفی نیست و بدهی شهرداری، روندی قدیمی و طولانی برابر عمر بلدیه دارد.

به گفته امانی،  درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از دهه 60 به بایگانی دولت‌ها سپرده شد و  شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار از جمله پروانه ساختمانی و اخذ تسهیلات بانکی روی آوردند و به نوع مدیریت شهرداران و طرح‌های عمرانی و توسعه شهری میزان این بدهی‌ها، متغییر بوده است.

معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران خاطر‌نشان کرد: هیچ دولتی و هیچ شهرداری نبوده که برای دوره بعد، بدهی‌های خود را صفر کرده باشد و اصولاً  تسهیلات بانکی دراز‌مدت است و در طول 12 سال مدیریت قبلی شهری، ما نیز بدهی‌های شهرداران قبلی را پرداخت کردیم.

امانی  افزود: مهم‌تر از اصل بدهی نحوه هزینه‌کرد آن است که خوشبختانه همه قبول دارند که بدهی‌های دوره قبل برای توسعه شهر و به ویژه گسترش و توسعه حمل و نقل شهری به‌ویژه خطوط مترو هزینه شده است؛ ما در دوران تحریم موفق شدیم از فاینانس خارجی و ارز بلوکه شده کشور در بانک‌های بیگانه استفاده کنیم و خطوط مترو و بزرگراه‌های تهران را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

معاون شهردار اسبق تهران گفت: طرح‌های نیمه‌تمام زیادی از دوران مدیریت‌های قبل که دوستان فعلی مدیریت شهری آنها را بدهی فرض می‌کنند در دوره مدیریت 12 ساله سابق تکمیل و به بهره برداری رسید از جمله تونل رسالت، برج میلاد، بزرگراه یادگار امام، شهید صیاد شیرازی، شهید همت، آزادگان، امام علی و .... که اگر قرار باشد آنها را بدهی فرض کنیم، دهها هزار میلیارد تومان خواهد شد اما ما هیچگاه ادعا نکردیم اینها بدهی دوره‌های قبل بوده بلکه بعنوان فرصت به آنها نگاه کردیم.

معاون اسبق شهرداری تهران یادآور شد: پروژه بزرگراه امام علی یک طرح مصوب شهری بود که 40 سال پس از انقلاب هیچ شهرداری جسارت ورود به آن و تکمیل و بهره‌برداری آن را نداشت اما در دوره قالیباف، اجرایی و کامل شد؛ طبیعی است که هزینه احداث این بزرگراه عمدتاً از طریق تسهیلات بانکی و فاینانس انجام شده است یا خطوط 6 و 7 متروی تهران که طبق وعده مسئولان فعلی مدیریت شهری در آینده انشاء الله به بهره‌برداری می‌رسد؛ در حالیکه وظیفه دولت‌ها بود که هزینه آن را پرداخت کنند و مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام یک میلیارد دلار به آن اختصاص داده بود و دولت‌های قبلی و فعلی آن را اجرا نکردند این خطوط با اخذ تسهیلات بانکی احداث و تکمیل شد.

امانی بیان کرد:  شهردار اسبق تهران آقای دکتر قالیباف داشتن بدهی را انکار نکرده است بلکه اعتراض وی به بزرگنمایی و در بوق و کرنا کردن اعداد غیرواقعی است؛ زیرا دوستان هزینه طرح‌های نیمه تمام و احکام قضایی احتمالی را هم برآورد و به بدهی‌ها اضافه کرده و عدد 52 هزار میلیارد را اعلام کرده‌اند! در حالیکه طرح‌های نیمه تمام هیچگاه به عنوان بدهی نه در دولت و نه در شهرداری محاسبه نمی‌شوند ضمن اینکه بدهی بانک را هم با سود آن محاسبه می‌کنند که البته اگر قرار بر محاسبه سود بانکی باشد باید هزینه تمام شده پروژه‌های تکمیل شده با وام‌های بانکی را با قیمت امروز محاسبه و دلار 3 هزار تومانی که در دوره قبل فاینانس خارجی گرفتیم را با دلار 14 هزار تومانی سال 97 مقایسه کرده و ببینیم آیا به نفع مردم و مدیریت شهری کار شده است یا خیر ضمن اینکه ارزش افزوده تاسیسات شهری را هیچگاه به عنوان سرمایه‌های بادوام شهر در نظر نگرفته‌اند چرا که اگر هزینه شده، چندین برابر آن به ارزش‌های داریی‌های شهر افزوده شده است.

معاون اسبق شهردار تهران گفت: اتفاقا برای نخستین بار در تاریخ بلدیه در پایان دوره مدیرت 12 ساله قبلی، ما گزارش مفصلی از میزان داریی‌ها، بدهی‌ها، مطالبات و .. را کتباً تهیه و در یک جلسه علنی شورای شهر تهران گزارش کردیم و یک نسخه را هم به شورای پنجم تحویل دادیم؛ در آن گزارش بدهی به بانک‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی به تکفیک و با جزئیات ثبت و ضبط شده است و در اختیار شورا و شهرداری فعلی نیز قطعا قرار دارد.

 
وی افزود: در مقابل بدهی‌ها، میزان مطالبات شهرداری تهران از دولت نیز به تفکیک در آن گزارش آمده که البته بسیار بالاتر از رقم 14 هزار میلیارد تومانی است که شورای پنجم در گزارش آن را تایید کرده است زیرا یک میلیارد دلار مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت را در محاسباتشان ندیده‌اند.

معاون سابق قالیباف یادآور شد: جالب اینکه شورای پنجم هم در بودجه سال 97 و هم در سال 98 پیش‌بینی اخذ تسهیلات بانکی و انتشار اوراق قرضه را که در مدیریت قبلی نیز بر همین اساس کار شده را کرده‌اند اما تسهیلات اخذ شده دوره قبل را که هم مصوبه شورای شهر تهران را داشته و همه آن صرف توسعه و عمران شهر شده، به‌عنوان بدهی برجای مانده نکوهش می‌کنند!

امانی یادآور شد: مدیریت شهر بزرگی مثل تهران، بسیار سخت و پیچیده است به ویژه اگر مدیریت شهری تحریم 2 جانبه خارجی و داخلی را همزمان تجربه کند که در دوره قبل ما شاهد آن بودیم؛ اما امروز خوشبختانه تحریم داخلی مدیریت شهری رفع شده و برای نخستین بار در طول 14 سال گذشته، شهردار تهران در هیئت دولت شرکت می‌کند و قطعا از کمک‌های مادی و معنوی دولت نیز برخوردارند و مردم تهران امید دارند شتاب توسعه شهری تهران را دوباره شاهد باشند و طرح‌های بزرگی مثل خطوط 6 و 7 مترو و پایانه مسافربری شرق که در دوره قبل به مرحله نهایی رسیده بودند با همت مدیریت فعلی هرچه سریعتر به بهره‌براری برسند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان