در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چگونه بدون ترقه بازی هیجانات چهارشنبه سوری را تخلیه کنیم؟

یک روانشناس کودک گفت: استفاده از مواد محترقه و نارنجک‌ها ابزار مناسبی برای تخلیه هیجانات نیست.

چگونه بدون ترقه بازی هیجانات چهارشنبه سوری را تخلیه کنیم؟

محمد باقر حسنوند روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تخلیه هیجانات بدون خطر در چهارشنبه سوری اظهار کرد: در ارتباط با ترقه بازی در چهارشنبه سوری و مولفه‌های هیجان (واکنش عاطفی) باید این مطلب را توضیح دهیم که هیجان سه مولفه فکری (شناختی)، فیزیولوژیکی (بدنی) و رفتاری دارد؛ تپش قلب، بی‌قراری، سردی و گرمی دست و پا از جمله علائم بدنی هیجان هستند.

وی افزود: شادی، غم، خشم و ترس چهار دسته اصلی هیجان‌ها هستند.

این روانشناس تصریح کرد: نوجوانان و جوانان برای تخلیه هیجانات خود باید ورزش و تحرک بدنی داشته باشند، همچنین آن‌ها می‌توانند با توجه به استعداد‌ها و علایق فردیشان فعالیت‌هایی را انجام دهند و از انرژی خود برای پرورش خلاقیت و ایده پردازی استفاده کنند.

حسنوند گفت: اگر هیجانات به درستی هدایت شوند، منجر به تولید و نوآوری می‌شوند و در صورتی که هیجانات با روش‌های صحیح تخلیه نشوند، تجمع پیدا می‌کنند و به رفتار‌های پرخاشگرانه تبدیل می‌شوند.

وی افزود: استفاده از مواد محترقه و نارنجک‌ها ابزار مناسبی برای تخلیه هیجانات نیست و استفاده از مواد محترقه در لحظه می‌تواند هیجانی را تولید کند که این هیجان همراه با ترس، برون ریزی خشم و احساس رها شدگی است.

این روانشناس گفت: هیجان ناشی از مصرف مواد محترقه به صورت کوتاه مدت اضطراب را کاهش می‌دهد و احساس لذت تولید می‌کند، اما در ادامه این شیوه تخلیه هیجانات می‌تواند باعث افزایش اضطراب و آسیب رسیدن به خود فرد، دیگران و اموال عمومی شود.

حسنوند تصریح کرد: صدای بلند مواد محترقه در کودکان می‌تواند موجب افزایش ترس و اضطراب شود، کودکان معمولاً در مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) بی قرار هستند و گریه می‌کنند، بنابراین حضور والدین در کنار کودکان می‌تواند موجب کاهش اضطراب آن‌ها شود.

وی افزود: حضور نوجوانان و جوانان در جمع‌های دوستانه می‌تواند احتمال انجام رفتار‌های پر خطر را در مراسم چهارشنبه سوری افزایش دهد، بنابراین خانواده‌ها باید نوجوانان و جوانان را به سمت تخلیه صحیح هیجاناتشان سوق دهند.

این روانشناس تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند در کنار هم جمع شوند و با انجام برخی بازی‌های سالم به جشن و شادی بپردازند، به عنوان نمونه، بازی مقاومت در ایستادن روی یک پا، از کودک می‌خواهیم که بایستد و با دست راست، پای چپش را بالا بگیرد و به حالت ثابت روی پای راست بایستد. در مرحله بعد با دست چپ، پای راستش را می‌گیرد و روی پای چپ می‌ایستد.

این روانشناس خاطر نشان کرد: از دیگر بازی‌هایی که با آن می‌توان بدون خطر چهارشنبه سوری شادی داشت بازی مچ گرفتن است، به این صورت که کودکان با توجه به سن و جثه دو به دو مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و مچ گیری می‌کنند و هر فرد سعی می‌کند مچ دست طرف مقابل خود را بخواباند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان