روش های کاربردی برای درمان دردهای مزمن

دردهای شدید و مزمن فارغ از انواع بیماری و ناراحتی ها، می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود و سبب درد و رنج شود. برای درمان این دردها علاوه بر استفاده از انواع داروها، روش های مختلفی وجود دارد که به کاهش رنج هر دو بخش احساس و فیزیکی درد کمک می کنند. در ادامه این مطلب شما را با انواع این روش ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

روش های کاربردی برای درمان دردهای مزمن

درد در هر کدام از قسمت های بدن می تواند یک وضعیت ناتوان کننده ایجاد کند، اما راه هایی برای کنترل آن وجود دارد. در باره ی گزینه های مختلف مدیریت درد خود، بیشتر یاد بگیرید. اینکه درد شما ممکن است از آرتریت، درمان های سرطان و یا فیبرومیالژیا باشد یا خیر، در هر صورت شما باید راهی برای کنترل درد خود پیدا کنید. بهترین روش برای انجام این کار چیست؟

گام اول در مدیریت درد، ملاقات با یک دکتر برای یافتن علت درد و رویکرد مدیریت موثر درد برای آن است. بسیاری از گزینه های مختلف کنترل درد در دسترس شما وجود دارد و شما می توانید ترکیب مناسبی از درمان برای تسکین درد را پیدا کنید.

قبل از اینکه سعی کنید درد خود را درمان کنید، مهم است که بدانید درد چگونه تعریف می شود.

دکتر جودیت شیمان، مدیر برنامه ی توانبخشی دردهای مزمن در کلینیکی در اوهایو می گوید: درد یک حس ناخوشایند و تجربه ی عاطفی است و من فکر می کنم که این فوق العاده مهم است. زمانیکه ما فقط بر جنبه ی احساسی آن تمرکز می کنیم، ما نمی توانیم ناحیه ی ناراحتی و رنج درد را که برای تشخیص مهم است درک کنیم چون درد چیزی نیست که در سطح بدن ایجاد شود.

چرا مردم تجربه های متفاوتی از درد دارند؟

درد یک عارضه واقعی و جسمی است اما میزان درد بر اساس درک و فهم فرد از آن ، اندازه گیری و تعیین می شود و به همین دلیل است که احساس درد در هر فرد متفاوت است. دکتر شمان یاد آوری می کند: آنچه که مغز از درد درک می کند، به وضوح توسط احساسات قابل تغییر است. این به این معنی است که افرادی که از درد، افسردگی و یا اضطراب می ترسند، ممکن است تجربه ی درد در آنها متفاوت باشد و یا شاید بیشتر از افرادی که دچار درد هستند، آن را احساس می کنند.

مدیریت درد: درمان ذهنی و بدنی

دکتر شمان بر اهمیت رویکرد و توجه به هر دو درد فیزیکی و عاطفی تاکید می کند. بنابراین در حالی که داروهای درد مزمن می تواند برای کنترل آن در بسیاری از افراد مفید باشد، اما این تنها ابزار موجود برای درمان درد نیست و نباید این تنها ابزار مورد استفاده باشد.

داروها

دکتر شمان می گوید: داروهای زیادی وجود دارد که برای درد تجویز می شوند. البته او یادآور می شود که داروهای مخدر و بنزودیازپین ها ممکن است بهترین گزینه نباشد، زیرا این درمان ها مشکلات خود را دارند و مطالعات خوبی در مورد استفاده از مواد مخدر در طولانی مدت برای دردهای مزمن وجود ندارد.

انواع داروهای دردهای مزمن عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن
  • استامینوفن
  • داروهای ضد افسردگی که می تواند خواب را بهبود بخشد و درد را تسکین دهد
  • داروهای ضد تشنج که می تواند برای درمان دردهای ناشی از صدمات عصبی و آسیب ها موثر باشد
  • داروهای استروئیدی مانند دگزامتازون و پردنیزون برای کاهش درد و التهاب

درمان های فیزیکی و ذهنی به طور همزمان

درمان را می توان در ذهن و بدن هدف قرار داد. دکتر شمان می گوید: من سعی می کنم به هر دوی این درمان ها نگاه کنم نه اینکه کاملا فیزیکی و یا کاملا روان شناختی و نگاه ما همیشه مخلوطی از هر دوی این موارد است.

درمان فیزیکی

 فیزیوتراپی و درمان های فیزیکی بخش مهمی از هر برنامه ی مدیریت درد است. درد می تواند با ورزشی که به درستی انجام نشود و یا بیش از اندازه انجام شود، بدتر شود. در این صورت متخصص فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه ی ورزشی مناسب برای شما تنظیم کند. ورزش درست و مناسب به آرامی تحمل شما را بالا می برد و درد شما را کاهش می دهد. البته شما نباید آن را نادیده بگیرید و به خاطر آسیب خوردن آن را رها کنید.

درمان شناختی – رفتاری

دکتر شمان می گوید: درمان شناختی – رفتاری به مردم اجازه می دهد که در مورد درد یاد بگیرند و نسبت به آن درک بهتری داشته باشند و همچنین اینکه چه کارهایی در مورد آن می توانند انجام دهند.

گزینه های دیگر کنترل درد

روش ها و رویکردهای متنوعی وجود دارد که می تواند در بهبود هر دو بخش فیزیکی و عاطفی درد به شما کمک کند، مانند:

  • TENS یا تحریک الکتریکی عصبی پوست
  • مدیتیشن و مراقبه
  • تکنیک های آرامش بخش
  • تصاویر بصری مانند صحنه های صلح آمیز
  • بیوفیدبک که به کنترل تنش عضلانی، حرارت و ضربان قلب کمک می کند
  • درمانهای سرمازا و گرمازا
  • درمان های دستی و ماساژ

لازم است که شما به درمان درد خود به عنوان یکی از مشکلات زندگیتان کمک کنید. دکتر شمان می گوید: ما زندگی بدون درد را تضمین نمی کنیم اما وقتی که درد مزمن شروع به از بین بردن توانایی های شما برای کار کردن، می کند، این به عنوان یک مشکل مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: الو دکتر

مبتلایان به دردهای مزمن این نکات را فراموش نکنند!

6 راهکار ساده جهت برطرف کردن درد

مبتلایان به دردهای مزمن این نکات را فراموش نکنند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان