درمان آفت دهان با عسل، روش مطمئن و طبیعی

درمان آفت دهان با عسل امکانپذیر است و روش‌های مختلفی دارد. عسل با خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی که دارد می‌تواند آفت دهان را از بین ببرد

عسل و درمان آفت دهان
 
ستاره ؛ سرویس سلامت - آفت دهان از جمله عارضه‌های دردناک و شایع است که ممکن است تا مدت‌ها در دهان باشد و در خوردن و آشامیدن مواد غذایی به خصوص مواد غذایی اسیدی برای شما مشکل ایجاد کند. کسانی که به این عارضه مبتلا شده اند حتما به دنبال راه‌های زیادی برای درمان آفت دهان با روش های پزشکی و خانگی بوده اند. یکی از گزینه‌های مناسب، درمان آفت دهان با عسل است که در این مقاله به روش‌های مختلف آن پرداخته می‌شود.
 

درمان آفت دهان با عسل

بروز کیست دهانی در ناحیه زبان، سقف دهان و یا لب را آفت دهان می‌نامند. علت آفت دهان؛ انسداد یا تخریب غدد بزاقی است و یا زخمی شدن بافت دهان که بسیار نرم است در اثر گاز گرفتن. یکی از بهترین، مؤثرترین و در دسترس‌ترین مواد طبیعی برای درمان آفت دهان عسل است. عسل با خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند درد و التهاب ناشی از آفت دهان را کاهش دهد.
عسل سرشار از مواد غذایی مغذی و ویتامین‌ها است. یکی از خواص با ارزش عسل که به آن محبوبیت فراوانی داده است خاصیت ضد باکتریایی آن است که می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند و از این طریق بهبودی را سرعت ببخشد. استفاده از عسل علاوه بر رفع و درمان آفت دهان می‌تواند، درد ناشی از آن را کاهش دهد. عسل همچنین گزینه مناسبی برای درمان سوختگی است، بنابراین می‌تواند در عرض ده دقیقه درد سوزش را برطرف کند و از بروز قرمزی و تاول جلوگیری کند. نوعی از عسل به نام عسل آویشن حتی قدرت ضدعفونی کنندگی بیشتری دارد.

عسل آویشن

روش‌های درمان آفت دهان با عسل

  • برای مدت چند هفته هر روز عسل مانوکا را بر روی آفت قرار داده و چند دقیقه بگذارید بماند.
  • پس از صرف غذا ابتدا با یک پنبه استریل خیس محل آفت را پاک کنید سپس یک عدد گوش‌پاکن برداشته و آن را به خوبی با عسل آغشته کنید. عسل را به آفت بزنید و شاهد اثرات شگفت انگیز آن باشید.
  • یک روش دیگر استفاده از عسل، ترکیب آن با شیر نارگیل است. محلول ذکر شده را پس از ترکیب شدن مانند دهانشویه در دهان استفاده کنید و بچرخانید. این کار را روزی دو الی سه بار در روز و تا زمان نتیجه گرفتن انجام دهید.‌
  • می‌توانید از عسل به میزان یک قاشق چایخوری برداشته و آن را با یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه به خوبی ترکیب کنید. این ترکیب را برای مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی آفت قرار دهید و اجازه بدهید بر محل مورد نظر در زمان تعیین شده بماند. سپس با آب ولرم دهان خود را شستشو دهید. این کار را روزانه و روزی دو یا سه بار انجام دهید.

 

عسل و شیر نارگیل

 

دیگر موارد برطرف کننده آفت دهان

1- نمک

نمک می‌تواند در درمان آفت دهان مؤثر باشد. نمک قادر است درد و التهابی که از آفت ناشی شده است را رفع کند و آفت را از بین ببرد. به راحتی می‌توانید نصف قاشق غذاخوری نمک را برداشته و در یک ایوان آب ولرم ریخته و ترکیب کنید این محلول را روزی سه الی چهار بار استفاده کنید و دهان خود را به طور کامل با آم شست و شو دهید.
 

نمک و درمان آفت دهان


2- آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز ماده طبیعی برای درمان آفت دهان است و با خاصیت ضد التهابی، التهاب آفت را کاهش داده و آن را رفع می‌کند. برای مصرف، ژل آلوئه ورا را خارج کنید و در محل مورد نظر قرار دهید و اجازه بدهید بیست دقیقه بماند سپس با آب شست و شو دهید.

3- سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز می‌تواند آفت دهان را از بین ببرد. سرکه سیب می‌تواند PH را متعادل کرده و به این طریق تولید مخاط و بزاق را تنظیم کند و به درمان سریع‌تر آفت دهان بپردازد. برای این کار به اندازه یک قاشق چایخوری سرکه را در یک لیوان آب ریخته و دهان خود را با آن بشویید. دو بار در روز این کار را انجام دهید.
 

رفع آفت دهان با سرکه سیب4- آبلیمو

آبلیمو به واسطه ویتامین ث فراوانی که دارد می‌تواند در رفع التهاب آفت دهان مؤثر بوده و آن را درمان کند. آبلیمو را با کمک گوش پاکن به آفت بزنید و اجازه بدهید چند دقیقه به همان صورت بماند.

بیشتر بدانید: درمان خانگی زخم دهان (درمان آفت دهان با طب سنتی)


آفت دهان و مراقبت‌های مربوطه

  • در صورت بروز آفت دهان، برای چند روز با آن کاری نداشته باشید، در صورتی که از بین نرفت از روش‌های ذکر شده برای رفع آن بهره بگیرید.
  • اگر از افرادی هستید که مرتب لب خود را گاز می‌گیرند بسیار مراقب باشید این کار را نکنید تا از بروز آفت دور بمانید.
  • هنگام غذاخوردن غذای خود را با دقت بخورید و مراقب باشید محل آسیب دیده را گاز نگیرید و به تشدید آن دامن نزنید.
  • به منظور جلوگیری از عفونت کردن آفت، دهان و دندان خود را پاکیزه نگه دارید و بهداشت را رعایت کنید.
  • مرتب به چک کردن آفت دهان بپردازید تا از عفونت کردن آن با خبر شوید.
  • برای جلوگیری از گاز گرفتن آفت می‌توانید از جویدن آدامس‌های فاقد قند استفاده کنید.

 

شما چه راه هایی را برای درمان آفت دهان پیشنهاد می کنید؟ می توانید در پایان همین صفحه و در قسمت "ارسال نظر" نظرات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان