مهمترین اخبار تیر۹۷؛

توییتر رفع فیلتر می‌شود؟/ تکذیب مذاکره محرمانه با مقامات آمریکایی/ فردوسی‌پور: نه نامه نوشته‌ام و نه خداحافظی کرده‌ام/ ایران از آمریکا شکایت کرد

جنگ لفظی دو وزیر درباره انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی، ۳۶ میلیون یوروی دولتی صرف واردات موز شد!، ادعای بچه‌گانه یک نماینده مجلس؛ آمریکا دلارهای مردم را باطل می‌کند!، توییتر رفع فیلتر می‌شود؟، تکذیب مذاکره محرمانه تخت‌روانچی با مقامات آمریکایی، «ابر دزدی» تکذیب شد، عوامل واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ خودرو بازداشت شدند، ادعای واردات همه مایحتاج کشور ...

مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از سبک های مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات چهارمین ماه سال 1397 یعنی تیر که در چهارمین روز سال 98 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 97 را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»، جنگ لفظی دو وزیر درباره انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی، 36 میلیون یوروی دولتی صرف واردات موز شد!، ادعای بچه‌گانه یک نماینده مجلس؛ آمریکا دلارهای مردم را باطل می‌کند!، توییتر رفع فیلتر می‌شود؟، تکذیب مذاکره محرمانه تخت‌روانچی با مقامات آمریکایی، «ابر دزدی» تکذیب شد، عوامل واردات غیرقانونی 6400 خودرو بازداشت شدند، ادعای واردات همه مایحتاج کشور توسط 4 دلال، سلطان سکه با 2 تن سکه بهار آزادی دستگیر شد، تمجید سرلشکر سلیمانی از مواضع روحانی، خروج سه میلیون و 500 سکه به مقصد سلیمانیه عراق، پخش اعترافات دختر رقصنده اینستاگرامی و واکنش‌ها به آن، ایران از آمریکا شکایت کرد، طرح نمایندگان مجلس برای «عفو عمومی»، فردوسی‌پور: نه نامه نوشته‌ام و نه خداحافظی کرده‌ام و...

جنگ لفظی دووزیر درباره انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی

وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود به اظهارات صبح امروز وزیر صنعت در خصوص انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی پاسخ داد.

بعد از آنکه وزیر صنعت تلویحا از اقدام آذری جهرمی در خصوص انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی انتقاد کرد، وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود به اظهارات شریعتمداری پاسخ داد.

در توییت آذری جهرمی آمده است، با "ایمان قلبی" که بر پایه "عقل خدادادی" است، می‌گویم: فساد، موریانه و عامل بی‌ثباتی اقتصاد کشور است. بخش خصوصی پاک‌دست از انتشار لیست ارز بگیران حمایت کرده و خواهد کرد. باید به جنگ اقتصاد رانتی رفت.

شریعتمداری صبح امروز با اشاره به اینکه بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفته اند را در اختیار دارد، بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش کنندگان را افشا کنیم، چراکه اینطور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

36 میلیون یوروی دولتی صرف واردات موز شد!

بر اساس فهرست منتشر شده مبلغ 36. 253. 919 یورو به 28 شرکت و نفر اختصاص داده شده تا موز وارد کنند. با احتساب رقم اعلامی از سوی بانک مرکزی یعنی یورو 5200 تومانی معادل 188 میلیارد و 520 میلیون و 378 هزار و هشتصد تومان به خرید و واردات موز تخصیص داده شده است. بدون شک موز از جمله مواد غذایی ضروری و جدانشدنی از سبدغذایی خانوارهای نیست و می توان در شرایط فعلی از واردات آن صرف نظر کرد. بماند که با این پول چقدر موز وارد کشور شده و این موزها به چه مبلغی به دست مردم رسیده است.

ادعای بچه‌گانه یک نماینده مجلس؛ آمریکا دلارهای مردم را باطل می‌کند!

نوسانات و بالا رفتن مداوم نرخ ارز، اقتصاد کشور را وارد وضعیت بغرنجی کرده و هم اکنون رقم هنگفتی مابین 20 تا 25 میلیارد ارز در دست مردم است که اگر این حجم از ارز از خانه ها خارج شود و به چرخه اقتصاد کشور بازگردد، می تواند رونق اقتصادی را در کشور به همراه داشته باشد. دولت و مشخصا بانک مرکزی تلاش زیادی کرده تا این ارز انباشته شده توسط مردم را وارد چرخه اقتصادی کشور کند که البته تاکنون موفق نشده است.

در این رابطه، علیرضا محجوب، امروز در کنگره سراسری «برند ملی؛ اقتدار ملی» مدعی شد که وزارت خزانه داری امریکا با اعلام اینکه 22 میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل کردن این اسکناس هاست.وی افزود: این موضوع در صدر تصمیمات وزارت خزانه داری امریکاست و شخص رئیس جمهور امریکا نیز بجد آن را دنبال می کند که اگر به اطلاعات بنیادی برسد ابتدا این اسکناس ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند.

وی گفت: هدف امریکا از این اقدام حادثه سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پول ها بشود.محجوب با اشاره به اتفاقاتی که در بازار افتاد، افزود: همه اتفاقات از زمانی آغاز شد که عده ای ارز 4200 تومانی دریافت کردند، ولی محصولات خود را بر اساس ارز 8 هزار تومانی به فروش رساندند.

توییتر رفع فیلتر می‌شود؟

13 تیر، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با انتشار پستی در صفحه توییتر درباره فیلتر برخی سرویس ها مختلف اینترنت و رفع فیلتر احتمالی توییتر خبر داد. او نوشت: رفع فیلتر توئیتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد. موضوعی که پرداختن رسانه ها به آن واکنش وزیر را به همراه داشت تا از طرح این موضوع انتقاد کند. هرچند تا پایان سال 97 نتیجه ای در این زمینه حاصل نشد.

تکذیب مذاکره محرمانه تخت‌روانچی با مقامات آمریکایی

یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهور خبریکی از رسانه ها در خصوص مذاکره محرمانه دکتر تخت روانچی با مقامات آمریکایی را تکذیب کرد. این مقام آگاه افزود: هر کسی اندک شناختی از مسائل بین الملل و فهمی نسبی از مناسبات و شرایط کشور داشته باشد می تواند تشخیص بدهد که این خبر کذب است. و فقط تأمین کننده منافع یک گروه خاص در کشور و کاملا در راستای خواسته آمریکایی ها و اسراییل است.

«ابر دزدی» تکذیب شد

روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره سخنان منتسب به رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره «ابر دزدی» اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «بر خلاف فضاسازی‌های صورت گرفته، موضوع مورد اشاره در سخنرانی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره سرقت ابرها و تغییرات عامدانه اقلیمی صرفا یک نگاه آینده‌نگرانه‌ علمی بوده است و الزاما به معنای رقم خوردن آن در مقطع کنونی نیست و موضوع سرقت ابرها از طرف دشمنان و رژیم صهیونیستی غاصب رویایی بیش نیست. این اطلاعیه با انتقاد از موضع‌گیری‌های سطحی نسبت به چنین پدیده‌های علمی، فنی و پیچیده‌ای آورده است: وظیفه سازمان پدافند غیرعامل رصد تمامی تهدیدات بالفعل و بالقوه در حوزه‌های مختلف است که شریان‌های حیاتی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. در پایان این اطلاعیه تأکید شده است: موضوعات پدافند زیستی، یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌های فعالیت پدافند غیرعامل کشور است که با جدیت و زیر نظر جمعی از متخصصین تراز اول کشور در حال پایش و ارزیابی است و رویاهای دشمن در این عرصه تبدیل به کابوس برای آنها خواهد شد و هرگونه تحلیل از سخنان ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور مغایر با این اطلاعیه تکذیب می‌گردد.»

تمجید سرلشکر سلیمانی از مواضع روحانی

سردار قاسم سلیمانی خطاب به رئیس جمهوری نوشته است: آنچه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی بر اینکه اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است. حقیر به عنوان سرباز ولایت و این ملت سرفراز و با همه جان به حضور جنابعالی عرض می‌کنم: این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می بایست باشد. شما با سخنان حکیمانه، ارزشمند و قدرتمندانه خودتان رهبر عزیز، ملت بزرگوار ایران اسلامی و مسلمانان جهان را سرافراز نمودید. دست شما برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم.

سلطان سکه با 2 تن سکه بهار آزادی دستگیر شد

رئیس پلیس تهران گفت: سلطان سکه با 2 تن سکه بهار آزادی دو شب پیش در عملیات پلیس تهران دستگیر شد. این فرد 58 ساله که دو شب پیش در عملیات پلیس دستگیر شد، به افراد و نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین کننده نرخ سکه باشد. این فرد پیش از این هم به عنوان دلال سکه دستگیر شده بود. او با پسرش در این زمینه همکاری می‌کرده است که در حال حاضر پسرش با قید ضمانت آزاد است. شخصی که سرکرده معاملات فردایی در بازار تهران بوده، به عنوان نوچه این فرد فعالیت می‌کرده است. البته سلطان سکه بازداشت و اعدام شد، اما در نهایت خبری از 2 تن سکه نشد!

ادعای واردات همه مایحتاج کشور توسط 4 دلال

شهباز حسن‌پور در جلسه هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان با اعضای کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان گفت: ما واقعیت‌های جامعه را بهتر می‌بینیم و باید امروز اذعان کنم که استان کرمان در 40 سال گذشته از لحاظ فقر و فلاکت در سال جاری، بی سابقه بوده است. رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از میان قاچاقچان ارزی که تاکنون در سطح کشور دستگیر شده‌اند حتی یک نفر کرمانی در میان آنها نبوده است، اظهار کرد: همه مایحتاج مردم کشور توسط 4 دلال وارد می‌شود و حال جای سؤال است که این افراد چگونه و با چه راه هایی این کار را انجام می دهند و برخوردی نیز با آنها نمی‌شود.

عوامل واردات غیرقانونی 6400 خودرو بازداشت شدند

رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف‌سازی مجلس از بازداشت 3 نفر از وارد کنندگان غیر قانونی 6400 خودرو خبر داد. به گفته وی 3 نفر دیگر برای مراجعه به مقامات قضایی احضار شده‌اند. امیر خجسته در رابطه با جزییات تخلف در ورود بیش از 100 هزار خودرو به کشور بیان کرد: بالای دو سال است که در فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف سازی در خصوص قاچاق و مافیای خودرو در حال تحقیق هستیم. این بخش دارای مافیای عجیب و پیچیده است . 4یا 5 خانواده هستند که با تبانی با مسئولین وزارتخانه‌های مربوطه توانسته‌اند تخلفات زیادی انجام دهند. از جمله این تخلفات بحث ثبت سفارش 34 هزار خودرو غیر قانونی بود. فراکسیون ابتدا آمار 5600 و سپس 6400 و بعد 15هزار را کشف کرد که در نهایت مطلع شدیم 34 هزار ثبت سفار ش به صورت غیر قانونی انجام شده است.

خروج سه میلیون و 500 سکه به مقصد سلیمانیه عراق

در دو ماه گذشته سه میلیون و 500 هزار سکه از کشور جمع آوری شده و به سلیمانیه عراق ارسال شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از خروج سه میلیون و 500 هزار سکه از کشور و انتقال آن با سلیمانیه عراق خبر داد. جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با الف، با اعلام این خبر گفت: در 2 ماه گذشته سه میلیون و 500 هزار سکه از کشور جمع آوری شده و به سلیمانیه عراق ارسال شد. وی با بیان اینکه سعودی‌ها برای جنگ اقتصادی علیه ایران در سلیمانیه عراق قرارگاه زدند، افزود: سعودی‌ها 13 نفر را مأمور کردند که در بازار تهران هر چه سکه و دلار آوردند، خریداری کنید. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این افراد مأموریت داشتند هر چه سکه و دلار در بازار تهران بوده را حتی 20 درصد بالاتر از قیمت هم خریداری کنند، افزود: سپاه سه نفر از این افراد را دستگیر کرد.

پخش اعترافات دختر رقصنده اینستاگرامی و واکنش‌ها به آن

واکنش‌ها به پخش تلویزیونی اعتراف تعدادی از فعالان اینستاگرامی از جمله یک دختر نوجوان به نام مائده هژبری همچنان ادامه دارد. این واکنش‌ها که از چند روز گذشته در فضای مجازی و از میان کاربران شبکه‌های اجتماعی آغاز شده بود، در روز‌های اخیر فعالان فرهنگی و مدیران دولتی را نیز به میدان آورد. در آخرین مورد از واکنش‌های مربوط به این اتفاق، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در صفحه توییتری خود به پخش اعتراف‌های این دختر نوجوان از صدا و سیما، اعتراض کرد و نوشت: «پخش اعترافات در تلویزیون نیازمند مقررات تقنینی است. سلیقه یک قاضی و یا مجری پخش نباید معیار باشد. اتفاقات مکرر، نیاز به قانون را جدی‌تر می‌کند.»

پخش سخنان متهمان و افشای هویت آن‌ها پیش از برگزاری دادگاه و یا نهایی شدن احکام آنان، سابقه‌ای طولانی در صدا و سیما دارد. پیش از این نیز در برهه‌های مختلف، برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی که به عنوان متهم مطرح بودند در مقابل دوربین صدا و سیما مجبور به سخن گفتن شده اند و این سخنان از تلویزیون پخش شده است.

البته مدتهاست که دلسوزان نظام پیگیر تصویب مقرراتی از طرف مجلس شورای اسلامی هستند که مانع این اقدام صدا و سیما شود. بسیاری از وکلا معتقدند در ماجرای پخش مستند «بیراهه» چندین بی قانونی رخ داده است. نخست اینکه پخش اعترافات تنها پس از قطعی شدن حکم و با حکم قضایی مجاز است. بر اساس شواهد و آنچه که مسوولان انتظامی در روز‌های اخیر گفته اند، حکمی برای مائده هژبری صادر نشده و او بعنوان متهم جلوی دوربین رفته است. نکته دوم مورد اعتراض حقوقدانان این است که هژبری نوجوان زیر سن قانونی یعنی هجده سال است و نباید اعترافاتش پخش می‌شده است.

طرح نمایندگان مجلس برای «عفو عمومی»

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس از تدوین طرح دو فوریتی مجلس برای بازگرداندن ایرانیان خارج از کشور خبر داد. محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، از تدوین طرح دو فوریتی عفو عمومی خبر داد و گفت: این طرح با بیش از 50 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. وی با بیان اینکه این طرح تاکنون از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع نشده است، گفت: پس از تصویب کلیات طرح مذکور در صحن علنی مجلس، طرح به منظور بررسی جزئیات به کمیسیون قضایی ارجاع می‌شود.

ایران از آمریکا شکایت کرد

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران متعهد به اجرای قانون است، گفت: برای مسئول دانستن آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌های علیه ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده‌ایم.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.

وی در پیام خود نوشت: امروز ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایتی را برای مسئول دانستن آمریکا به دلیل وضع مجدد غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه مطرح کرد. ایران در برابر تحقیر دیپلماسی و تعهدات قانونی از سوی آمریکا، متعهد به حاکمیت قانون است. لازم است که با عادت این کشور برای نقض قوانین بین‌المللی مقابله شود.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا همزمان با اعلام خروج این کشور از توافق هسته‌ای، گفت که تحریم‌ها علیه تهران را باز می‌گرداند.

فردوسی‌پور: نه نامه نوشته‌ام و نه خداحافظی کرده‌ام

عادل فردوسی‌پور، گزارشگر و مجری ورزشی تلویزیون موضوع قطع همکاری‌اش با سازمان صدا و سیما را تکذیب کرد. عادل فردوسی پور، گزارشگر برنامه 2018 جام جهانی فوتبال ضمن رد حاشیه‌های مطرح شده پس از دیدار اختتامیه جام جهانی فوتبال، اظهار کرد: هیچ نامه‌ای ننوشته‌ام. موضوع نگارش نامه و اتفاقات پس از آن را تکذیب می‌کنم. او افزود: این بحث‌ها و حاشیه‌هایی که مطرح شده است را در فضای مجازی دیده‌ام و از طرح آن‌ها تعجب می‌کنم. فردوسی‌پور قطع همکاری‌اش با تلویزیون را به شدت رد و اظهار کرد: موضوع پایان همکاری من با تلویزیون صحت ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان