سال پر برکتی داشته باشیم یعنی چه؟

در میان کلمات تبریک به مناسبت سال جدید که همه ساله بین مردم تکرار می شود سال پربرکت است که تقریبا از قدیم تاکنون چنین بوده است.

سال پر برکتی داشته باشیم یعنی چه؟

- برکت از واژه «برک» عربی به معنای سینه شتر است. این کلمه به معنای دوام و رشد در هر چیز که همان «خیر» است به کار رفته است،در اصطلاح نیز برکت به معنای استقرار خیر از سوی خداوند، در یک چیز و یا ثبوت و پایداری خیر الهی در چیزی گفته شده است.

- برکت همان رشد و افزایش است. برکت مال افزایش و زیادی آن است و برکت خانه گستردگی و آرامش آن است و در غذا وفور نعمت و پاکی آن و در عیالواران کثرت و اخلاق نیکوی آن‌هاست و در خانواده انسجام آن و تفاهم اعضای خانواده با یکدیگر و در وقت وسعت و برآوردن نیازها در آن است و در سلامتی تمام و کمال آن است و در علم احاطه و معرفت تمام نسبت به آن است.پس برکت یعنی اجماع نیکی‌ها و فضیلت‌ها.

- برکت به‌معنای پاکی و قداست هم هست. البته برکت آن زیادی است که مقدس هم باشد. یعنی هر زیادی را هم برکت نمی‌گویند.پس در برکت زیادی، همیشگی و قداست وجود دارد. در معنای برکت سه اصل است. به چیزی می‌گویند برکت دارد که هم زیاد باشد، هم همیشگی باشد و هم مقدس باشد.

با این مقدمه به نظر می رسد در نوروز هر سال، مردم برای خود و دیگران بهترینها را آرزو می کنند ولی چرا در بیشتر آدمها این حس وجود دارد که این چنین نیت و درخواستی خیلی عملی نمی شود؟

در پاسخ به این سوال برخی عوامل می تواند قابل دقت باشد:

1- در برخی موارد ادمها فقط کلماتی را به زبان می آوردند بدون اینکه خواست قلبی آن را داشته باشند.

2- جملاتی مثل "سال پربرکتی داشته باشید"، شاید برای بعضی ها صرفا یک تعارف باشد نه بیشتر!

3- این اصطلاح در بسیاری موارد فقط در فضای زبان و بیان است و ادمها کاری برای خیر و برکت دیگران نمی کنند.

با دقت و تمرکز بیشتر در این دلایل می توان گفت بیان و نیت خیر و برکت خواستن اگرچه بسیار زیباست ولی زیباتر از آن عملی کردن این آرزو در زندگی روزمره ادمیان است که در این روزگار خیلی کسی بفکرش نیست پس بیاییم در سال 98 کاری برای برکت زندگی همدیگر بکنیم تا " از شما حرکت از خدا برکت" هم معنای واقعی پیدا کند. والسلام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان