فرمانده پلیس راه شرق استان تهران:

۹۸، سال افتتاح واحدهای پتروشیمی

98، سال افتتاح واحدهای پتروشیمی
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت، تحولات و روزهایی موفق و شلوغ داشت.
افتتاح مجتمع های پتروشیمی مرجان و پردیس به همراه مرحله نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند با حضور رئیس جمهوری و برخی پتروشیمی‌های مهم همچون متانول کاوه به مرحله پیش‌راه‌اندازی رسیدند.
علاوه براین پیشرفت عملیات اجرایی و افزایش تولیدات و صادرات محصولات واحدهای در حال بهره‌برداری هم رکوردهایی قابل توجه داشت و بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز وعده افتتاح مرحله اول الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، متانول سبلان، اوره و آمونیاک لردگان، پتروشیمی میاندوآب و پالایشگاه گاز بیدبلند را داده و همه اینها حاکی از سالی پویا و پربار دارد.
پتروشیمی مرجان که از طرح‌های برنامه پنجم توسعه ( 94- 1390 )شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، شهریورماه 97 افتتاح شد. ظرفیت این مجتمع پنج هزار تن در روز و سالیانه یک میلیون و 650 هزار تن است که در فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی عسلویه احداث شد.
فاز سوم پتروشیمی پردیس نیز همزمان با پتروشیمی مرجان به عنوان بزرگترین مجتمع تولیدکننده اوره و آمونیاک خاورمیانه با حضور رئیس جمهوری در شهریور 97 افتتاح شد و مجموع تولید سالیانه سه فاز این پتروشیمی، 2 میلیون و 40 هزارتن آمونیاک و سه میلیون و 225 هزارتن اوره است، از این میزان اوره 700 هزارتن صرف بازار داخل و کشاورزی و 2 میلیون و 500 هزارتن به کشورهای اروپایی، آرژانتین، برزیل و آمریکای جنوبی صادر می‌شود.
فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند شامل 648 مگاوات برق و 780 تن بخار می‌شود که شهریورماه پارسال از سوی رئیس جمهوری به شکل رسمی افتتاح شد و تامین‌کننده خوراک برای 24 طرح پتروشیمی فاز دوم عسلویه است. این واحد برق مورد نیاز مجتمع‌های مهر، مروارید، کاویان، انتخاب، تخت جمشید، مرجان، بوشهر، مخازن سبز عسلویه را تامین می‌کند. همچنین بخار مورد نیاز پتروشیمی مهر، مروارید، کاویان و مرجان را تامین می‌کند و در آینده نیز نیاز سایر طرح‌های در حال ساخت در فاز 2 را تامین خواهد کرد.
طرح متانول کاوه، یکی از پروژه‌های پیش‌راه‌اندازی شده پتروشیمی است که سهمی قابل توجه در افزایش تولیدات خواهد داشت. این پروژه با تولید روزانه هفت هزارتن یکی از بزرگترین واحدهای متانولی جهان است که به دلیل نزدیکی به دریا و داشتن اسکله اختصاصی امتیاز خوبی برای صادرات دارد.
ساخت فاز نخست پتروشیمی بوشهر هم به پیشرفت قابل توجهی رسیده و گازهای دریافتی از فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی در این فاز شیرین‌سازی و گاز غنی به واحد بازیافت اتان ارسال می‌شود. متان هم برای سوخت و هم برای خوراک واحد متانول است و انتظار می رود نیمه نخست سال 98 واحد متانول پتروشیمی بوشهر راه اندازی شود.
فاز نخست مجتمع متانول بوشهر شامل واحدهای متانول، استحصال اتان و شیرین‌سازی گاز به مرحله پیش‌راه‌اندازی رسیده، این مجتمع با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ٦٥٠ هزارتن متانول، یک میلیون تن الفین، 550 هزارتن اتیلن گلیکول، ٣٠٠ هزارتن پلیمر سنگین و سبک و 300 هزارتن اسید استیک اجرا می‌شود. پتروشیمی بوشهر در فاز 2 عسلویه در زمینی به مساحت 62 هکتار اجرا می‌شود.
فاز دوم پتروشیمی ایلام شامل پروژه‌های گوگردزدایی خوراک (SRU) و الفین است. فاز دوم محصولاتی نظیر اتیلن، بنزین پیرولیز، پروپیلن در گریدهای شیمیایی و پلیمری و سوخت مایع نیز به سبد محصولات پتروشیمی ایلام اضافه خواهد شد. پتروشیمی ایلام از لحاظ وسعت، ظرفیت تولید و تعداد واحدهای فرآیندی، بزرگترین پتروشیمی غرب کشور است و می‌تواند سالانه 150 هزارتن اتیلن مازاد بر مصرف واحد پلی اتیلن خود را به خط لوله اتیلن غرب تزریق کند.
طرح پتروشیمی لردگان نیز یکی دیگر از برنامه‌های افتتاح در سال 98 محسوب می شود، مجتمع پتروشیمی لردگان با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و 755 هزارتن محصول در استان چهارمحال و بختیاری (منطقه فلارد) در فاصله 55 کیلومتری شهرستان لردگان در حال ساخت است و محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی لردگان اوره و آمونیاک است که بخش عمده‌ای از آمونیاک برای تولید اوره در داخل مجتمع مصرف می‌شود و بقیه برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده و عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است.
ساخت طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با تدبیر وزیر نفت و تغییر مالکیت به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مراحل پایانی قرار دارد و برای این پروژه 3.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود درآمد آن سالیانه 700 میلیون دلار باشد. 1.5 تن محصول اتان این پروژه از طریق خط لوله 95 کیلومتری به پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود و با تولید اتیلن در این مجتمع، خوراک طرح های خط لوله اتیلن غرب شاخه دنا تامین می‌شود.
برنامه مجتمع پتروشیمی میاندوآب معروف به واحد پلی اتیلن سنگین، تولید 175 هزارتن در سال است. طرح اولیه این پروژه تولید 300 هزارتن محصول پی وی سی بود که بعد از مطالعات و بررسی اقتصادی به تولید پلی اتیلن تغییر یافت. این پتروشیمی مراحل پایانی ساخت را می‌گذراند و به گفته وزیر نفت در سال 98 آماده بهره‌برداری خواهد شد.
آغاز عملیات اجرایی طرح اتیلن اکساید اندیمشک هم یکی دیگر از خبرهای خوب بود که 16 اسفند ماه و در روزهای پایانی سال با حضور وزیر نفت انجام شد. طرح جدید 300 هزارتنی اتیلن اکساید و محصولات پایین دست اندیمشک قرار است با حدود 388 میلیون دلار سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس اجرا شود. طرح جدید پتروشیمی اندیمشک افزون بر اتیلن اکساید و محصولات پایین دست صنعت، دیگر محصولات زنجیره اتیلن اکساید شامل منو اتیلن گلایکول، اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین و MDEA را هم تولید و عرضه خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، «ولی ملکی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر نفت به خبرنگاران گزارش داد: میزان فروش فرآورده های پتروشیمی در سال 1398 به میزان 18 میلیارد دلار پیش بینی شده که پنج میلیارد آن داخلی و 12 میلیارد دلار صادرات است.
وی درباره طرح های توسعه‌ای و سرمایه گذاری ها در حوزه پتروشیمی برای امسال هم گفته بود تا پایان سال 1398 حجم سرمایه گذاری در این بخش به 9 میلیارد دلار می رسد.
اقتصام**1559**9189
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان